مسیری جدید برای سفر سریع و ارزان به ماه
۰۲ مهر ۱۳۹۹ مسیری جدید برای سفر سریع و ارزان به ماه

ناسا در یکی از اختراعات اخیر خود، مسیری سریع و ارزان برای سفر به ماه معرفی نموده است. ثبت اختراع جدید این سازمان، عزیمت فضاپیماهای کوچک به ماه را میسر نموده و هزینه‌های عملیاتی اکتشافات فضایی را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. محققین به این پتنت امید زیادی داشته و باور دارند که به حل رمز و رازهای تاریک کیهان، کمک شایان توجهی می‌کند. در همین راستا، ادعا شده که اولین سفینه‌ای که از این مسیر عبور کند، می‌تواند دریافت جایزه نوبل برای کشف جهان را به دنبال داشته باشد.

سال‌ها پیش، یکی از آرزوهای دست‌نیافتنی بشر، پرواز در آسمان‌ها بود، چیزی که به لطف اختراع برادران رایت امکان‌پذیر شد. با این حال، آرزوهای انسان هیچ سقفی نداشته و سفر به فضا و اکتشاف در کرات دیگر، به آرزوی بعدی مخترعین و دانشمندان تبدیل شد. دهه‌ها پس از پایان مسابقه فضایی دوران جنگ سرد و در حالی‌که انسان موفق به قدم گذاشتن بر ماه شده است، اما باز هم رسیدن به آنجا، کاری فوق‌العاده دشوار و در عین حال پرهزینه است. البته خبرهای امیدوارکننده‌ای هم به گوش می‌رسد! بنا بر یکی از آخرین پتنت‌های ناسا، سفر به ماه آسان‌تر از قبل خواهد شد.

پتنت مذکور، در ژانویه ۲۰۱۷ میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و گواهی ثبت اختراع آن، به تازگی با شماره «US 10696423» صادر شده است. این ثبت اختراع، مجموعه‌ای از مانورهای مداری را معرفی نموده که مأموریت‌های علمی سفر به ماه را تسهیل می‌کند. به عبارت بهتر، این پتنت به معرفی تجهیزات جدید نپرداخته و تنها با تشریح یک مسیر حرکتی جدید، صرفه‌جویی قابل‌ملاحظه‌ای در زمان، سوخت و هزینه‌های سفر به ماه را دنبال می‌کند. تکنیک یاد شده، برای سفینه‌های فضایی بزرگی که فضانوردان را در خود حمل می‌کنند، توسعه نیافته و در عوض، مأموریت‌های علمی کوچک‌تر با بودجه‌های دقیق و محدود را هدف قرار می‌دهد. صرفه‌جویی‌های ناشی از این مدار حرکتی جدید، فرایند اکتشافات فضایی را بهبود داده و بسیاری از پروژه‌های قبلی که توجیه اقتصادی نداشتند را مقرون‌به‌صرفه می‌کند.

گفتنی است که به منظور خلاصی از نیروی جاذبه زمین، نیاز به یک موشک بزرگ و قدرتمند است. اما ناسا بر این باور است که مسیرهای کارآمدتری هم وجود داشته که امکان استفاده از موشک‌های کوچک‌تر را فراهم می‌کند. به عنوان مثال، اگر زمان لازم را تخصیص داده و در مسیر حرکتی خاصی به دور زمین بچرخیم، فضاپیما می‌تواند از این حرکت به‌عنوان نیروی محرکه بهره برده و طی یک سری مدارهای طولانی، به شکلی کم‌هزینه و با کمترین سوخت مصرفی، به ماه برسد.

لازم به تأکید است که ناسا، با هدف تسهیل تجاری‌سازی فناوری‌های توسعه‌یافته و بازگرداندن بخشی از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، مجوز بهره‌برداری از پتنت‌های خود را به علاقه‌مندان واجد شرایط واگذار می‌کند و این پتنت هم از این قاعده مستثنی نیست. ناسا با ثبت اختراعات خود و انتشار عمومی اطلاعات آن‌ها، به شکلی کاملاً غیررسمی، برخی شرکت‌های خصوصی و کشورهای خارجی را از پرداخت هزینه‌های گزاف دسترسی به فناوری‌های کلیدی حوزه هوافضا معاف می‌کند که البته همین سیاست، به توسعه همکاری‌های بین‌المللی و تسریع توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های مذکور کمک می‌کند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day