برگزاری وبینار آموزش مقدمات ثبت اختراع در دانشگاه آزاد اسلامی زنجان
۰۵ مهر ۱۳۹۹ برگزاری وبینار آموزش مقدمات ثبت اختراع در دانشگاه آزاد اسلامی زنجان

به همت مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی زنجان و همکاری کانون پتنت ایران، در مورخ ۳۰ و ۳۱ شهریور‌ماه سال جاری، وبیناری با عنوان «آموزش مقدمات ثبت اختراع» برگزار گردید. عناوین مطرح شده در این وبینار، شامل اهمیت حقوق مالکیت فکری و اقسام مختلف آن، تعریف اختراع، شرایط و فرآیند ثبت اختراع، معاهدات مربوط به ثبت اختراع و همچنین بررسی اطلاعات اسناد پتنت و نحوه مطالعه آن‌ها بود.

این کارگاه تئوری، با هدف آشنایی اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان، با مالکیت فکری و ثبت اختراع در مجامع بین‌المللی، تشویق محققین و مخترعین و ارتقای سطح علمی آن‌ها و با حضور جناب آقای دکتر «مهدی بازرگانی»، مدیر خدمات پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان و جناب آقای «محسن اجلی»، مسئول مرکز رشد این دانشگاه، اعضای هیئت‌علمی، فارغ‌التحصیلان و دانشجویان این دانشگاه، برگزار گردید.

در زمان شروع کارگاه، دکتر بازرگانی ضمن خوش آمدگویی به حضار، در خصوص اهمیت مالکیت فکری و پتنت اعلام داشت: «از آن‌جایی‌ که یکی از مهم‌ترین الزامات ورود فناوری‌های نوین به بازار، اطمینان بابت حفاظت از حقوق مالکیت فکری و اثبات حق مالکیت افراد یا شرکت‌های نوآور است، لذا مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی زنجان، با همکاری کانون پتنت ایران، برگزاری این وبینار آموزشی را برنامه‌ریزی نمود. برگزاری این رویداد که آشنایی اساتید، دانشجویان و فناوران با حوزه مالکیت فکری را به دنبال دارد، در راستای طرح "هر استاد یک هسته فناور" می‌باشد». ایشان همچنین در خصوص رویکرد این مرکز نسبت به حفاظت از دارایی‌های فکری مجموعه از طریق ثبت اختراع، اظهار داشت: «با افق ترسیم شده در قالب طرح هر استاد یک هسته فناور، امیدوارم که در سال 1402، به 30 ثبت اختراع خارجی برسیم.»

اهمیت ثبت اختراع، الزامات و روند ثبت اختراع، از نکات ویژه‌ای بود که در این کارگاه، توسط مدرس محترم، آقای دکتر «امیرحسین برنایی» مطرح گردید. برنایی با تأکید بر نقش پتنت در کسب‌وکارهای مختلف، این دارایی‌های فکری را اینگونه تعریف نمود: «پتنت، به معنای هرگونه فرآیند، ماشین، محصول یا ترکیبی از مواد (شیمیایی یا فیزیکی) است که سودمند، نو و جدید بوده و در برگیرنده گامی ابتکاری باشد؛ به‌طوری که از نظر فردی با مهارت عادی در آن حیطه، نتیجه این ابتکار بدیهی نباشد». وی همچنین ادامه داد: «هدف از ثبت یک دانش در قالب پتنت، چیزی فراتر از توسعه علمی صرف است. هدف از ثبت اختراع، حفاظت از دستاوردهای فکری در مسیر تجاری‌سازی، تولید محصول و فروش آن است.»

از دیگر نکات مطرح در این وبینار، معرفی خدمات کانون پتنت ایران بود که از آن جمله، می‌توان به مواردی نظیر حمایت از ثبت اختراع خارجی، برگزاری دوره‌های تخصصی مالکیت فکری و تشکیل دفاتر همکار اشاره نمود.

میزان علاقه‌مندی حضار نسبت به مباحث مطرح شده، در انتهای دوره مورد ارزیابی قرار گرفت که مجموعه نظرات اخذ شده، حاکی از کیفیت بسیار خوب کارگاه بود. همچنین، شرکت‌کنندگان خواهان برگزاری کارگاه‌های تکمیلی در این حوزه  بودند که امید است با ادامه همکاری مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با کانون پتنت ایران، این کارگاه‌ها هم هر چه زودتر برگزار گردد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.