رصد احکام قضایی مالکیت فکری در پایگاه داده وایپو
۰۶ مهر ۱۳۹۹ رصد احکام قضایی مالکیت فکری در پایگاه داده وایپو

سازمان جهانی مالکیت فکری، خبر از راه‌اندازی بانک داده جدیدی داده که اطلاعات مربوط به دعاوی قضایی حوزه مالکیت فکری را ارائه می‌نماید. پایگاه داده «WIPO Lex-Judgments»، دسترسی رایگان به تصمیمات قضایی مهم «IP» را فراهم نموده و به سیاست‌گذاران، قضات، وکلا و همه صاحب‌نظران این حوزه، کمک می‌کند تا در پرونده‌های مشابه، بهترین عملکرد را داشته باشند.

نوآوری، ماهیتی تکاملی و کاملاً پویا دارد و به همین دلیل است که در بسیاری از موارد، نوآوری‌های فناورانه، از توانمندی قانون‌گذاران و دولت‌ها برای تصویب و پیاده‌سازی قوانین و مقررات جدید هم پیشی می‌گیرد. در این شرایط، دادگاه‌ها و محاکم حقوقی، با موضوعات مشترک و کاملاً پیچیده‌ای مواجه شده که انرژی قابل توجهی از آن‌ها گرفته و در عین حال، هیچ الگوی خاصی برای تصمیم‌گیری در اختیار ندارند. طبیعی است که در چنین شرایطی، دسترسی به احکام صادر شده در دادگاه‌های مشابه، می‌تواند درک بهتری از نحوه رسیدگی به این چالش‌های فزاینده و نوظهور فراهم نماید. وایپو با هدف ایجاد بستری مناسب برای دسترسی به آرای صادر شده در دادگاه‌های حقوقی مالکیت فکری، در گام نخست مجموعه‌ای از اسناد ۱۰ کشور که حاوی بیش از ۴۰۰ سند می‌باشد را جمع‌آوری نموده و در پایگاه «WIPO Lex-Judgments»، قرار داده است. این بانک داده، می‌تواند نقشی تعیین‌کننده و پشتیبان در رسیدگی به اختلافات «IP» در سطح جهانی ایفا نماید. دادگاه‌ها و سیاست‌گذاران حوزه مالکیت فکری، با جستجو در میان احکام و اقدامات قضایی خارجی، می‌توانند از تصمیمات گرفته شده اطلاع حاصل نموده و راهکارهای حقوقی متناسب با سیاست داخلی خود را بیابند.

وایپو مدعی است که با آغاز به کار «WIPO Lex-Judgments» و تقویت دسترسی به تصمیمات قضایی در کشورهای مختلف، تحلیل‌ها و استدلال‌های حقوقی دادگاه‌ها بهبود یافته و همچنین، تشخیص رویکردهای ملی مشترک (و متضاد) در مباحث رایج «IP»، ممکن می‌گردد. علاوه بر این، پایگاه داده مذکور، اطلاعاتی ارزشمند پیرامون ساختارهای قضایی و حقوقی بررسی اختلافات «IP» در کشورهای عضو ارائه نموده که درک کاربران از دادگاه‌های عمومی و تخصصی، نهادهای اداری ارائه‌دهنده عملکردهای شبه قضایی و ویژگی‌های متنوع هر یک از این ساختارها را افزایش خواهد داد. از این منظر، «WIPO Lex-Judgments» نه تنها برای قضات و سیاست‌گذاران، بلکه برای وکلا و حتی محققین دانشگاهی هم مفید خواهد بود. در مجموع، قضاوت‌های منسجم و مؤثر، همراه با درک مناسب ذینفعان از چگونگی اتخاذ این تصمیمات، به‌عنوان مهم‌ترین مزایای پایگاه داده جدید وایپو مطرح می‌باشند.

گفتنی است که سازمان جهانی مالکیت فکری، با توجه به حوزه گسترده فعالیت‌های خود و مسئولیت جهانی در ارتباط با ثبت و انتشار درخواست‌های «PCT»، علائم تجاری و طراحی‌های صنعتی، مجموعه‌ای از بزرگ‌ترین پایگاه‌های داده مالکیت فکری را مدیریت می‌کند. در کنار چهار پایگاه داده جهانی طراحی‌های صنعتی، علائم تجاری، برند و ثبت اختراع، پایگاه داده «WIPO Lex» هم از سوی این نهاد راه‌اندازی شده که هدف آن، ایجاد دسترسی رایگان به اطلاعات حقوقی پیرامون مالکیت فکری، اعم از معاهدات ذیل سازمان جهانی مالکیت فکری، سایر معاهدات بین‌المللی مرتبط با «IP» و نیز قوانین و مقررات «IP» کشورهای عضو وایپو و سازمان تجارت جهانی (WTO) است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.