دستگیره رباتیک؛ یک اختراع دانش‌آموزی موفق
۰۷ مهر ۱۳۹۹ دستگیره رباتیک؛ یک اختراع دانش‌آموزی موفق

یک تیم دانش‌آموزی از مدرسه «Green Bank Elementary-Middle School» ویرجینیای آمریکا، نوعی بازوی مکانیکی جالب برای کمک به افراد ویلچرنشین ابداع نموده‌اند. این تیم رباتیک خلاق و نوآور که خود را برای مسابقات جهانی رباتیک آماده می‌کنند، در تلاش برای ثبت اختراع خود می‌باشند. این اختراع، برای باز کردن دستگیره درب‌های بلند، کمک ویژه‌ای به معلولین می‌نماید.

علیرغم محدودیت‌های ناشی از اپیدمی کووید-۱۹، بسیاری از فعالیت‌ها و رویدادهای نوآورانه در سرتاسر جهان، در حال برگزاری بوده و تیم‌های بزرگ و کوچک، از آزمایشگاه‌های بزرگ تحقیق‌و‌توسعه در شرکت‌های صنعتی تا تیم‌های کوچک دانش‌آموزی، در حال توسعه اختراعات و نوآوری‌های خود هستند. یکی از این تیم‌های کوچک، تیم رباتیک «GFEMS» است که تحت نظارت کارن اونیل (Karen O’Neil) و پائول مارگانیان (Paul Marganian)، خود را برای حضور در رقابت‌های مختلف آماده می‌سازند.

دعوت از این تیم خلاق برای شرکت در مسابقات «LEGO League Global Innovation Award»، به اختراعی جالب و کاربردی ختم گردید. اونیل در این خصوص می‌گوید: «آن‌ها از بین 36 هزار تیم متقاضی از سراسر جهان، صد تیم را انتخاب کردند که ما هم یکی از این صد تیم خوش شانس بودیم». در این مسابقات، یک مسئله (مشکل) برای هر یک از تیم‌ها تعریف شده تا با استفاده از دانش رباتیک خود، راه‌حلی برای آن ارائه کنند. به‌عنوان مثال، مشکل طرح شده در مسابقه دو سال قبل، سفر طولانی‌مدت در فضا (فرستادن فردی به مریخ) و مشکل سال گذشته نیز که این تیم نوجوان هم با آن سروکار داشت، حل یک مسئله موجود در جامعه بود.

اعضای «GBEMS»، به محیط پیرامونشان دقت کردند و دقیقاً در کنارشان، یک مشکل بزرگ پیدا کردند: درب‌های بزرگ مرکز رصدخانه «Green Bank»، دستگیره‌هایی بلند داشتند و باز کردن و بستن آن‌ها، مستلزم چرخاندن دستگیره‌ها بود. آن‌ها بررسی کردند و دریافتند که صدها نمونه از این درب‌ها، در اقصی نقاط جهان وجود دارد و بسیاری از افراد معلول که از ویلچر استفاده می‌کنند، از باز کردن این درب‌ها عاجزند. در نتیجه شناسایی مشکل، این سؤال مطرح شد که چرا آن را با علم رباتیک حل نکنیم؟!

صورت مسئله مشخص شد، مکانیسم مورد نیاز طراحی شد و خیلی سریع، نمونه اولیه هم ساخته شد. دقیقاً هنگامی‌که مرحله نصب دستگاه و بررسی کارکرد آن در شرایط واقعی آغاز گردید، اپیدمی کرونا به تعطیلی مدرسه و مرکز رصد انجامید. عملاً فعالیت‌های تیم دانش‌آموزی تعطیل شده بود که ناگهان، پیشنهادی مبنی بر ثبت ایده به دستشان رسید. فردی به آن‌ها گفت: «این ایده جالبی است؛ شما باید آن را ثبت کرده و پتنت دریافت کنید». اونیل فکر نمی‌کرد که امکان ثبت اختراع برای گروهی از دانش آموزان کم سن و سال وجود داشته باشد و در ابتدای امر، این پیشنهاد را جدی نگرفت. در ادامه، با یک وکیل ثبت اختراع مشورت کرد و متوجه شد که این امکان وجود دارد. فرایند ثبت اختراع آغاز شد، امری هیجان‌انگیز برای چند دانش‌آموز بی‌تجربه و البته به شدت خلاق!

لازم به ذکر است که اعضای تیم، به سراغ یک مرکز فیزیوتراپی رفته و پس از تکمیل اطلاعاتشان، طراحی خود را بهبود دادند و نمونه اولیه را نهایی نموده و آن را روی یکی از درب‌های مدرسه نصب کردند. دستگاه آن‌ها با موفقیت آزمایش شد و حالا منتظرند تا فرایند ارزیابی درخواست ثبت اختراعشان تکمیل شده و گواهی ثبت اختراع را دریافت کنند!

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day