دستگیره رباتیک؛ یک اختراع دانش‌آموزی موفق
۰۷ مهر ۱۳۹۹

دستگیره رباتیک؛ یک اختراع دانش‌آموزی موفق

یک تیم دانش‌آموزی از مدرسه «Green Bank Elementary-Middle School» ویرجینیای آمریکا، نوعی بازوی مکانیکی جالب برای کمک به افراد ویلچرنشین ابداع نموده‌اند. این تیم رباتیک خلاق و نوآور که خود را برای مسابقات جهانی رباتیک آماده می‌کنند، در تلاش برای ثبت اختراع خود می‌باشند. این اختراع، برای باز کردن دستگیره درب‌های بلند، کمک ویژه‌ای به معلولین می‌نماید.

علیرغم محدودیت‌های ناشی از اپیدمی کووید-۱۹، بسیاری از فعالیت‌ها و رویدادهای نوآورانه در سرتاسر جهان، در حال برگزاری بوده و تیم‌های بزرگ و کوچک، از آزمایشگاه‌های بزرگ تحقیق‌و‌توسعه در شرکت‌های صنعتی تا تیم‌های کوچک دانش‌آموزی، در حال توسعه اختراعات و نوآوری‌های خود هستند. یکی از این تیم‌های کوچک، تیم رباتیک «GFEMS» است که تحت نظارت کارن اونیل (Karen O’Neil) و پائول مارگانیان (Paul Marganian)، خود را برای حضور در رقابت‌های مختلف آماده می‌سازند.

دعوت از این تیم خلاق برای شرکت در مسابقات «LEGO League Global Innovation Award»، به اختراعی جالب و کاربردی ختم گردید. اونیل در این خصوص می‌گوید: «آن‌ها از بین 36 هزار تیم متقاضی از سراسر جهان، صد تیم را انتخاب کردند که ما هم یکی از این صد تیم خوش شانس بودیم». در این مسابقات، یک مسئله (مشکل) برای هر یک از تیم‌ها تعریف شده تا با استفاده از دانش رباتیک خود، راه‌حلی برای آن ارائه کنند. به‌عنوان مثال، مشکل طرح شده در مسابقه دو سال قبل، سفر طولانی‌مدت در فضا (فرستادن فردی به مریخ) و مشکل سال گذشته نیز که این تیم نوجوان هم با آن سروکار داشت، حل یک مسئله موجود در جامعه بود.

اعضای «GBEMS»، به محیط پیرامونشان دقت کردند و دقیقاً در کنارشان، یک مشکل بزرگ پیدا کردند: درب‌های بزرگ مرکز رصدخانه «Green Bank»، دستگیره‌هایی بلند داشتند و باز کردن و بستن آن‌ها، مستلزم چرخاندن دستگیره‌ها بود. آن‌ها بررسی کردند و دریافتند که صدها نمونه از این درب‌ها، در اقصی نقاط جهان وجود دارد و بسیاری از افراد معلول که از ویلچر استفاده می‌کنند، از باز کردن این درب‌ها عاجزند. در نتیجه شناسایی مشکل، این سؤال مطرح شد که چرا آن را با علم رباتیک حل نکنیم؟!

صورت مسئله مشخص شد، مکانیسم مورد نیاز طراحی شد و خیلی سریع، نمونه اولیه هم ساخته شد. دقیقاً هنگامی‌که مرحله نصب دستگاه و بررسی کارکرد آن در شرایط واقعی آغاز گردید، اپیدمی کرونا به تعطیلی مدرسه و مرکز رصد انجامید. عملاً فعالیت‌های تیم دانش‌آموزی تعطیل شده بود که ناگهان، پیشنهادی مبنی بر ثبت ایده به دستشان رسید. فردی به آن‌ها گفت: «این ایده جالبی است؛ شما باید آن را ثبت کرده و پتنت دریافت کنید». اونیل فکر نمی‌کرد که امکان ثبت اختراع برای گروهی از دانش آموزان کم سن و سال وجود داشته باشد و در ابتدای امر، این پیشنهاد را جدی نگرفت. در ادامه، با یک وکیل ثبت اختراع مشورت کرد و متوجه شد که این امکان وجود دارد. فرایند ثبت اختراع آغاز شد، امری هیجان‌انگیز برای چند دانش‌آموز بی‌تجربه و البته به شدت خلاق!

لازم به ذکر است که اعضای تیم، به سراغ یک مرکز فیزیوتراپی رفته و پس از تکمیل اطلاعاتشان، طراحی خود را بهبود دادند و نمونه اولیه را نهایی نموده و آن را روی یکی از درب‌های مدرسه نصب کردند. دستگاه آن‌ها با موفقیت آزمایش شد و حالا منتظرند تا فرایند ارزیابی درخواست ثبت اختراعشان تکمیل شده و گواهی ثبت اختراع را دریافت کنند!

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

برگزاری دومین آزمون برخط مالکیت فکری
۸ مهر ۱۳۹۹

برگزاری دومین آزمون برخط مالکیت فکری

پیرو برگزاری موفق نخستین آزمون بر خط مالکیت فکری و استقبال قابل توجه مخاطبین، برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری دومین دوره این آزمون در مهرماه سال جاری، انجام شده است. این آزمون، در راستای اهداف آموزشی و ترویجی کانون پتنت در حوزه مالکیت فکری و به‌طور خاص ثبت اختراع، روز یکشنبه مورخ ۲۰ مهرماه، از ساعت ۱۰ الی ۱۲ برگزار می‌گردد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت
۱۹ مهر ۱۳۹۹

امضای تفاهم‌نامه همکاری کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت

در راستای حمایت از دارایی‌های فکری فناوران حوزه سلامت و با عنایت به ظرفیت‌های موجود در کانون پتنت ایران، تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به امضا رسید.

نوآوری مخترع ۱۴ ساله ایرلندی برای کمک به کشاورزان
۱۴ مهر ۱۳۹۹

نوآوری مخترع ۱۴ ساله ایرلندی برای کمک به کشاورزان

یک نوجوان ایرلندی، با ایده هوشمندانه و جالب خود، موفق به دریافت جایزه «نوآور جوان»، گردیده است. «آلانا مک‌کیب» چهارده ساله، با اختراع دستگاه عبور ایمن از حصارهای الکتریکی در مزارع کشاورزی، کمک شایان ذکری به کشاورزان نموده تا تجربه وحشتناک لمس این حصارها را برای همیشه حذف نماید. استفاده از این وسیله ساده، به کاربران امکان می‌دهد تا بدون ترس از شوک الکتریکی حصارها، آن‌ها را به پایین فشار داده و از رویشان رد شوند.

برگزاری وبینار آشنایی با پتنت و شرایط احراز آن در دانشگاه تهران
۱۳ مهر ۱۳۹۹

برگزاری وبینار آشنایی با پتنت و شرایط احراز آن در دانشگاه تهران

به همت انجمن علمی مهندسی شیمی دانشگاه تهران و همکاری کانون پتنت ایران، در روز سه‌شنبه مورخ هشتم مهرماه سال جاری، وبیناری با عنوان «آشنایی با پتنت و شرایط احراز آن»، با حضور بیش از ۹۰ نفر از اعضای هیئت‌علمی، کارشناسان و دانشجویان برگزار گردید. در این کارگاه که با توجه به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به‌صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار گردید، مقدماتی در خصوص مالکیت فکری، ضرورت نیاز به ثبت اختراع و اهمیت آن برای محققین و فناوران و شرایط و الزامات لازم برای اخذ یک گواهی ثبت اختراع شرح داده شد.

دستگیره رباتیک؛ یک اختراع دانش‌آموزی موفق
۷ مهر ۱۳۹۹

دستگیره رباتیک؛ یک اختراع دانش‌آموزی موفق

یک تیم دانش‌آموزی از مدرسه «Green Bank Elementary» ویرجینیای آمریکا، نوعی بازوی مکانیکی جالب برای کمک به افراد ویلچرنشین ابداع نموده‌اند. این تیم رباتیک خلاق و نوآور که خود را برای مسابقات جهانی رباتیک آماده می‌کنند، در تلاش برای ثبت اختراع خود می‌باشند. این اختراع، برای باز کردن دستگیره درب‌های بلند، کمک ویژه‌ای به معلولین می‌نماید.

برگزاری وبینار مقدمات نگارش پتنت ویژه کارشناسان پارک‌های علم و فناوری
۲۳ مهر ۱۳۹۹

برگزاری وبینار مقدمات نگارش پتنت ویژه کارشناسان پارک‌های علم و فناوری

در پی همکاری مشترک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و کانون پتنت ایران، در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه، مورخ سیزدهم و چهاردهم مهرماه سال جاری، وبینار آموزشی با عنوان «مقدمات نگارش پتنت»، با حضور بیش از ۳۰ نفر از کارشناسان پارک‌های علم و فناوری برگزار گردید. این کارگاه، با هدف آشنایی کارشناسان پارک‌های علم و فناوری، با ساختار ادعاها، نکات و چالش‌های مربوط به آن و موارد تأثیرگذار بر نگارش اصولی یک متن اختراع برگزار گردید.