توسعه نسل جدید باتری به همت شرکت‌های معدنی
۰۸ مهر ۱۳۹۹ توسعه نسل جدید باتری به همت شرکت‌های معدنی

شرکت لایون باتری تکنولوژی (Lion Battery Technologies)، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراعی برای نسل جدید باتری‌های مبتنی بر پلاتین و پالادیوم شده است. فناوری معرفی شده در این پتنت، شامل مجموعه‌ای از نوآوری‌های این شرکت در حوزه باتری‌های لیتیوم یونی است که از آن جمله، می‌توان به استفاده از نانوتیوب‌های کربنی اشاره نمود.

اگر نگاهی به دور و بر خود بیندازید، با مجموعه‌ای از دستگاه‌ها و تجهیزات بزرگ و کوچک مواجه می‌شوید که همگی نیازمند باتری هستند. انواع باتری و بکارگیری گسترده آن‌ها، به حدی است که عملاً باتری‌ها همچون جزئی نامرئی از دستگاه‌های مختلف تلقی می‌شوند. از سال ۱۸۰۰ میلادی که الساندرو ولتا (Alessandro Volta)، موفق به تولید جریان الکتریکی پایدار از طریق دو دیسک دایره‌ای مس و روی شد، مجموعه قابل توجهی از اختراعات و نوآوری‌ها در این خصوص اتفاق افتاده که از آن جمله، می‌توان به باتری‌های انعطاف‌پذیر اپل یا باتری جدید تسلا با طول عمر بیش از یک میلیون مایل اشاره نمود. اختراع شرکت لایون هم یکی دیگر از همین نوآوری‌ها بوده که می‌تواند این صنعت را تحت تأثیر قرار دهد.

این پتنت که با عنوان «کاتدهای باتری برای بهبود پایداری» به ثبت رسیده، یک باتری «Li-O2» و روش ساخت آن را توصیف نموده که کاتد باتری، از یک ساختار کربنی شامل نانوذرات پالادیوم تشکیل شده است. در حقیقت، کاتدهای مورد استفاده برای باتری جدید لایون، شامل نانولوله‌های کربنی است که نانوذرات پالادیوم هم در آن قرار گرفته و نقش کاتالیستی ایفا می‌کنند. ساختار کربنی، مانعی بین کاتالیست و الکترولیت ایجاد نموده و بدین شکل، پایداری الکترولیت در حین فرایند شارژ و دشارژ باتری، افزایش می‌یابد.

گفتنی است که شرکت‌های «Platinum-Group Metals -PGM» و «Anglo American Platinum»، در راستای توسعه فناوری‌های مربوط به باتری‌های جدید، اقدام به یک سرمایه‌گذاری مشترک (Joint Venture) نمودند که نتیجه آن، شکل‌گیری شرکت لایون باتری تکنولوژی بود. آن‌ها برای تسهیل شرایط و تسریع فرآیند توسعه فناوری، یک قرارداد حمایت از تحقیقات دانشگاهی (Sponsored Agreement)، با دانشگاه فلوریدا و محقق پیشگام این دانشگاه، دکتر بلال الذهاب (Bilal El-Zahab) منعقد نمودند و این دانشگاه، مسئولیت فعالیت‌های تحقیقاتی و همچنین ثبت اختراعات مربوطه را بر عهده گرفت.

بر اساس اخبار منتشر شده، پتنت جدید که گواهی ثبت اختراعی با شماره «US10734636» به آن اختصاص یافته، در قالب همین همکاری تحقیقاتی چندجانبه معرفی شده است. این در حالی است که پتنت مذکور، برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ میلادی، در آمریکا ثبت موقت شده بود و این سرمایه‌گذاری مشترک، دو سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۹ میلادی شکل گرفته است. نکته جالب‌تر اینکه در پتنت هم، نام دانشگاه فلوریدا به عنوان مالک پتنت قید شده است. یکی دیگر از نکات جالب در پتنت مذکور، قرارگیری نام یک ایرانی در میان لیست مخترعین است. «امیر چمنی»، دوره دکتری خود را در دانشگاه فلوریدا گذرانده و عنوان پروژه وی، «طراحی الکترولیت برای باتری پایه لیتیومی» بوده است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.