فیسبوک و چشم‌انداز بلندپروازانه برای عینک‌های هوشمند
۰۹ مهر ۱۳۹۹ فیسبوک و چشم‌انداز بلندپروازانه برای عینک‌های هوشمند

فیسبوک که به‌عنوان رهبر اصلی حوزه شبکه‌های اجتماعی شناخته شده است، از آنجاکه ورود به صنعت تلفن‌های همراه را فرصتی از دست رفته دانسته و جایگاهی برای خود در این صنعت نمی‌بیند، به دنبال راهکاری برای تغییر مسیر این بازار بزرگ است. این شرکت، در تلاش است که در بازار عینک‌های هوشمند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، خودی نشان داده و بخشی از این بازار را خود اختصاص دهد.

در کنار تلاش فیسبوک برای سهم‌خواهی در میان فناوران فعال در حوزه توسعه عینک‌های هوشمند، ایده بلندپروازانه شرکت، مبتنی بر آینده نه چندان دوری است که این عینک‌ها، جایگزین تلفن‌های همراه هوشمند خواهند بود. ایده‌ای که پیش از این هم توسط فیسبوک مطرح شده بود. با این وجود، چیزی که ایده فیسبوک را جالب‌تر نموده، تلاش این شرکت برای به چالش کشیدن اندروید و «iOS» است. در واقع، فیسبوک خواهان ارائه یک سیستم عامل انحصاری برای عینک‌های واقعیت افزوده خود بوده و بدین وسیله، می‌تواند انحصارگرایی و متمایز بودن شرکت‌هایی همچون اپل را به چالش بکشد.

تا چند سال قبل، همه بر این باور بودند که بازار تلفن‌های همراه هوشمند، سال‌های سال به همین سبک باقی مانده و نوآوری‌های جدید، تنها به بهبود فناوری‌های موجود، اعم از صفحات نمایش انعطاف‌پذیر و یا توسعه اپلیکیشن‌های جانبی مانند سلامت دیجیتال محدود خواهد بود. اما فیسبوک چنین عقیده‌ای ندارد. این شرکت مشهور و نوآور، معتقد است که آینده صنعت دیجیتال، عینک‌های هوشمند است که به زودی جای تلفن‌های همراه را می‌گیرند. شاید ایده‌ فیسبوک کمی بلندپروازانه و عجیب به نظر بیاید، اما اگر به دو دهه پیش بازگردیم و ببینیم که چگونه نوکیا به عنوان بازیگر اصلی صنعت تلفن همراه، به دلیل عدم درک صحیح تغییر روند فناوری در صنعت، بازار را به رقبای قدرتمندی همچون اپل و سامسونگ واگذار نمود، شاید تکرار این چرخه آنچنان هم عجیب به نظر نیاید.

بررسی تغییرات اخیر در زمینه عینک‌های هوشمند و سرمایه‌گذاری‌های فزاینده در این صنعت، گواه دیگری است که که شاید حق با فیسبوک باشد. از تلاش‌های گوگل برای حضور قوی‌تر در این بازار گرفته تا سرمایه‌گذاری‌های چشمگیر مایکروسافت و البته فعالیت‌های نوآورانه اپل، همگی حاکی از آن است که این غول‌های فناوری، به پتانسیل‌ بالای عینک‌های هوشمند و فناوری‌های واقعیت مجازی و افزوده به خوبی واقفند. در این میان، استراتژی فیسبوک کمی متفاوت است. این شرکت، علاقه چندانی به طراحی عینکی مبتنی بر اندروید نداشته و بر این عقیده که زمان ارائه پلتفرم منحصربه‌فرد این شرکت فرا رسیده است. چیزی که خودنمایی اپل در استفاده از سیستم انحصاری «ios» را هم به چالش می‌کشد.

گفتنی است که تلاش‌های فیسبوک برای ثبت اختراعات جدید در حوزه عینک‌های هوشمند، گواهی بر همین استراتژی است. به عنوان مثال، می‌توان به یکی از درخواست‌های ثبت اختراع این شرکت در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا اشاره نمود که اخیراً گواهی ثبت اختراعی به شماره «US 10712576» به آن اختصاص یافته است. فیسبوک اعلام داشته که یک سیستم واقعیت مصنوعی، شامل یک نمایشگر «HMD» یا «HUD» برای ارائه تصاویر ساختگی و نمایش تصاویر اشیاء در محیط مجازی است. در این سیستم، ترکیب اشیای واقعی و مجازی، منجر به ایجاد یک فضای واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و یا واقعیت ترکیبی (MR) می‌گردد. به عنوان مثال، سیستم «AR»، می‌تواند در عین حال که تصاویر مربوط به اشیای مجازی تولیدی توسط کامپیوتر را به نمایش گذارد، امکان نمایش تصاویر محیط پیرامون را هم فراهم می‌کند. در فناوری جدید فیسبوک، محل قرارگیری جعبه چشمی و نمایشگر آن، بسته به فاصله تا چشم کاربر و محل قرارگیری مردمک چشم مورد بررسی قرار گرفته است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day