فیسبوک و چشم‌انداز بلندپروازانه برای عینک‌های هوشمند
۰۹ مهر ۱۳۹۹

فیسبوک و چشم‌انداز بلندپروازانه برای عینک‌های هوشمند

فیسبوک که به‌عنوان رهبر اصلی حوزه شبکه‌های اجتماعی شناخته شده است، از آنجاکه ورود به صنعت تلفن‌های همراه را فرصتی از دست رفته دانسته و جایگاهی برای خود در این صنعت نمی‌بیند، به دنبال راهکاری برای تغییر مسیر این بازار بزرگ است. این شرکت، در تلاش است که در بازار عینک‌های هوشمند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، خودی نشان داده و بخشی از این بازار را خود اختصاص دهد.

در کنار تلاش فیسبوک برای سهم‌خواهی در میان فناوران فعال در حوزه توسعه عینک‌های هوشمند، ایده بلندپروازانه شرکت، مبتنی بر آینده نه چندان دوری است که این عینک‌ها، جایگزین تلفن‌های همراه هوشمند خواهند بود. ایده‌ای که پیش از این هم توسط فیسبوک مطرح شده بود. با این وجود، چیزی که ایده فیسبوک را جالب‌تر نموده، تلاش این شرکت برای به چالش کشیدن اندروید و «iOS» است. در واقع، فیسبوک خواهان ارائه یک سیستم عامل انحصاری برای عینک‌های واقعیت افزوده خود بوده و بدین وسیله، می‌تواند انحصارگرایی و متمایز بودن شرکت‌هایی همچون اپل را به چالش بکشد.

تا چند سال قبل، همه بر این باور بودند که بازار تلفن‌های همراه هوشمند، سال‌های سال به همین سبک باقی مانده و نوآوری‌های جدید، تنها به بهبود فناوری‌های موجود، اعم از صفحات نمایش انعطاف‌پذیر و یا توسعه اپلیکیشن‌های جانبی مانند سلامت دیجیتال محدود خواهد بود. اما فیسبوک چنین عقیده‌ای ندارد. این شرکت مشهور و نوآور، معتقد است که آینده صنعت دیجیتال، عینک‌های هوشمند است که به زودی جای تلفن‌های همراه را می‌گیرند. شاید ایده‌ فیسبوک کمی بلندپروازانه و عجیب به نظر بیاید، اما اگر به دو دهه پیش بازگردیم و ببینیم که چگونه نوکیا به عنوان بازیگر اصلی صنعت تلفن همراه، به دلیل عدم درک صحیح تغییر روند فناوری در صنعت، بازار را به رقبای قدرتمندی همچون اپل و سامسونگ واگذار نمود، شاید تکرار این چرخه آنچنان هم عجیب به نظر نیاید.

بررسی تغییرات اخیر در زمینه عینک‌های هوشمند و سرمایه‌گذاری‌های فزاینده در این صنعت، گواه دیگری است که که شاید حق با فیسبوک باشد. از تلاش‌های گوگل برای حضور قوی‌تر در این بازار گرفته تا سرمایه‌گذاری‌های چشمگیر مایکروسافت و البته فعالیت‌های نوآورانه اپل، همگی حاکی از آن است که این غول‌های فناوری، به پتانسیل‌ بالای عینک‌های هوشمند و فناوری‌های واقعیت مجازی و افزوده به خوبی واقفند. در این میان، استراتژی فیسبوک کمی متفاوت است. این شرکت، علاقه چندانی به طراحی عینکی مبتنی بر اندروید نداشته و بر این عقیده که زمان ارائه پلتفرم منحصربه‌فرد این شرکت فرا رسیده است. چیزی که خودنمایی اپل در استفاده از سیستم انحصاری «ios» را هم به چالش می‌کشد.

گفتنی است که تلاش‌های فیسبوک برای ثبت اختراعات جدید در حوزه عینک‌های هوشمند، گواهی بر همین استراتژی است. به عنوان مثال، می‌توان به یکی از درخواست‌های ثبت اختراع این شرکت در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا اشاره نمود که اخیراً گواهی ثبت اختراعی به شماره «US 10712576» به آن اختصاص یافته است. فیسبوک اعلام داشته که یک سیستم واقعیت مصنوعی، شامل یک نمایشگر «HMD» یا «HUD» برای ارائه تصاویر ساختگی و نمایش تصاویر اشیاء در محیط مجازی است. در این سیستم، ترکیب اشیای واقعی و مجازی، منجر به ایجاد یک فضای واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و یا واقعیت ترکیبی (MR) می‌گردد. به عنوان مثال، سیستم «AR»، می‌تواند در عین حال که تصاویر مربوط به اشیای مجازی تولیدی توسط کامپیوتر را به نمایش گذارد، امکان نمایش تصاویر محیط پیرامون را هم فراهم می‌کند. در فناوری جدید فیسبوک، محل قرارگیری جعبه چشمی و نمایشگر آن، بسته به فاصله تا چشم کاربر و محل قرارگیری مردمک چشم مورد بررسی قرار گرفته است.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

دوره خودخوان مالکیت فکری برای همه
۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

دوره خودخوان مالکیت فکری برای همه

آکادمی کانون پتنت ایران، در راستای ارائه برنامه‌های آموزشی متنوع در حوزه‌های مختلف مالکیت فکری، اقدام به راه‌اندازی یک دوره خودخوان نموده که اقشار مختلف جامعه، اعم از کودکان و نوجوانان، تا مادران خانه‌دار و حتی افراد توانیاب را مورد توجه قرار داده است.

وبیناری به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری: ایده‌هات رو روانه بازار کن!
۲۶ فروردین ۱۴۰۰

وبیناری به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری: ایده‌هات رو روانه بازار کن!

آکادمی کانون پتنت ایران، به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری، برگزاری وبینار ویژه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است: "ایده‌هات رو روانه بازار کن!". این وبینار، در مورخ ششم اردیبهشت و مصادف با روز جهانی مالکیت فکری، از ساعت ۲۱ الی ۲۲:۳۰ برگزار می‌گردد.

به تصویر کشیده شدن زنان مخترع در موزه ملی تاریخ آمریکا
۲۲ فروردین ۱۴۰۰

به تصویر کشیده شدن زنان مخترع در موزه ملی تاریخ آمریکا

زنان مخترع، در موزه ملی تاریخ آمریکا به تصویر کشیده می‌شوند. در این نمایشگاه که تحت عنوان «تصویری از زنان مخترع» نام‌گذاری شده، زنانی معرفی می‌شوند که علیرغم ارائه نوآوری‌ها و اختراعات خارق‌العاده خود در طول تاریخ، اغلب آنطور که باید و شاید مورد تقدیر قرار نگرفته‌اند.

پیشگامان فناوری «mRNA»؛ نسل جدید واکسن‌ها و روش‌های درمانی
۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

پیشگامان فناوری «mRNA»؛ نسل جدید واکسن‌ها و روش‌های درمانی

با ظهور اپیدمی کووید-۱۹ و تلاش برای ساخت واکسن این بیماری، واژه جدیدی تحت عنوان «mRNA»، بر سر زبان‌ها افتاد. فناوری منحصربه‌فرد و پیشرفته‌ای که شاید واکسن کووید-۱۹، تنها سرآغازی برای کاربردهای فراگیر آن در حوزه‌های مختلف پزشکی و دارویی باشد. باشد. بررسی فعالیت‌های ثبت اختراع در این حوزه، نشان می‌دهد که در حال حاضر، سه شرکت مدرنا، بیوان‌تک و کیوروک، پیشگام توسعه این فناوری هستند.

ساخت جعبه‌هایی با قابلیت کنترل دما برای حمل واکسن کرونا
۲۳ فروردین ۱۴۰۰

ساخت جعبه‌هایی با قابلیت کنترل دما برای حمل واکسن کرونا

یک شرکت هندی اقدام به توسعه جعبه‌هایی جدید نموده که شرایط دمایی مورد نیاز برای واکسن‌های تولیدی شرکت‌های مختلف را فراهم می‌کند.

سیطره مطلق فناوران چینی بر فعالیت‌های ثبت اختراع حوزه بلاک‌چین
۲۵ فروردین ۱۴۰۰

سیطره مطلق فناوران چینی بر فعالیت‌های ثبت اختراع حوزه بلاک‌چین

آمارها حکایت از آن دارد که شرکت‌های چینی، با ثبت رکوردهای خیره‌کننده در سال ۲۰۲۰ میلادی، خود را به‌عنوان بازیگران برتر ثبت اختراع در حوزه بلاک‌چین معرفی نموده‌اند. بنابر فهرست منتشر شده توسط «IAM»، در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در حوزه بلاک‌چین، تنها یک شرکت غیر چینی وجود دارد. در این میان، «Ant Group» که از زیرمجموعه‌های گروه تجاری علی‌بابا است، با ثبت ۵۸۶ درخواست جدید در سال ۲۰۲۰، مجموعاً با ۲۲۹۸ درخواست، در رده نخست بازیگران برتر قرار گرفته است.