شارژ خورشیدی ماشین‌های چمن‌زن
۱۳ مهر ۱۳۹۹ شارژ خورشیدی ماشین‌های چمن‌زن

شرکت سولار آلیانس انرژی (Solar Alliance Energy)، در راستای توسعه و تجاری‌سازی یک سیستم شارژ خورشیدی ماشین‌های چمن‌زن، موفق به عقد یک موافقتنامه صدور مجوز با بنیاد تحقیقاتی دانشگاه تنسی آمریکا (University of Tennessee Research Foundation) شده است. بنا بر این توافقنامه، آلیانس انرژی یک حق انحصاری و جهانی برای تجاری‌سازی فناوری «Powershed» خواهد داشت.

یکی از چالش‌های بزرگ جوامع فعلی، تأمین انرژی بدون آلایندگی‌های مرسوم زیست‌محیطی و تغییرات آب و هوایی ناشی از آن است. همین امر، موجب شده تا انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر و به‌طور ویژه انرژی خورشیدی، در اولویت‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها و شرکت‌های فناور قرار گیرند. در کنار مسئله محیط‌زیست، چالش دسترسی همگانی به انرژی نیز، خود امری بسیار جدی است که بهره‌برداری از این منابع پاک، آن را تا حدودی مرتفع می‌نماید. آلیانس انرژی، یکی از شرکت‌هایی است که از سال ۲۰۰۳ میلادی، با توجه به پتانسیل‌های تجاری انرژی خورشیدی، کار خود را آغاز نموده و تاکنون بالغ بر یک میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری نموده است. این شرکت، بر خلاف برخی رقبا که صرفاً بر ایده‌های بزرگی مانند تأسیسات و نیروگاهای خورشیدی متمرکز می‌شوند، برخی ابداعات و نوآوری‌های کوچک را هم در دستور کار خود قرار داده است. تأمین انرژی ماشین‌های چمن‌زن رباتیک، از جمله همین اختراعات است که با همکاری یکی از محققین دانشگاه تنسی توسعه یافته است. نتیجه این همکاری تحقیقاتی، یک درخواست موقت (Provisional Patent) در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا بوده که تا زمان تکمیل درخواست یوتیلیتی پتنت، حفاظت از اختراع را فراهم می‌سازد.

سیستم «Powershed»، یک ایستگاه شارژ خورشیدی است که برای ماشین‌های چمن‌زن رباتیک قابل استفاده بوده و بهبود عملکرد و کارایی این دستگاه‌ها را به دنبال دارد. به کمک این سیستم، با حذف محدودیت‌های موجود، در هر محلی که تابش اشعه خورشید وجود داشته باشد، می‌توان از ماشین چمن‌زن استفاده نمود. استراتژی اولیه آلیانس انرژی، تولید در مقیاس انبوه «Powershed» و عرضه آن از طریق شبکه‌های توزیع و فروش مستقیم است. در همین راستا، این شرکت در تلاش برای یافتن شرکای تجاری تولیدکننده بوده تا بتوانند بازار آمریکای شمالی را پوشش دهند. با وجود استراتژی تولید و فروش شرکت، در صورت افزایش تقاضا برای این فناوری، به‌منظور عرضه سریع‌تر، گزینه صدور مجوز بهره‌برداری هم بر روی میز خواهد بود. لازم به ذکر است که «Powershed»، گزینه خوبی برای محوطه‌های دانشگاهی، پارک‌های عمومی، زمین‌های ورزشی مانند زمین گلف و ... می‌باشد.

مایک کلارک (Myke Clark)، مدیرعامل آلیانس انرژی، با تأکید بر موفقیت‌های تجاری این شرکت، می‌گوید: «نهایی شدن این توافقنامه، به ما امکان می‌دهد تا بحث فروش محصول و فرصت‌های همکاری بلندمدت را با قدرت بیشتری دنبال کنیم. به موازات این امر، هسته مرکزی کسب‌وکار ما در حوزه انرژی خورشیدی، به کمک توافقنامه‌هایی در پروژه‌های مختلف تجاری و مسکونی، با سرعتی بی سابقه در حال رشد است. این افزایش چشمگیر، به دنبال روند رو به رشد تقاضا در میان صاحبان کسب‌و‌کار و مالکان منازل مسکونی، برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی است».

گفتنی است که همکاری سولار آلیانس انرژی و دانشگاه تنسی را می‌توان یک نمونه ملموس از همکاری صنعت و دانشگاه برای فعالیت‌های کارآفرینانه دانست که به لطف ابزار صدور مجوز، امکان تقسیم منافع و بهره‌مندی دو طرف از مزایای توسعه فناوری فراهم شده است. این در حالی است که در غیاب سیستم پتنت و صدور مجوز بهره‌برداری از دارایی‌های فکری، امکان منتفع شدن دانشگاه‌ها از نوآوری‌های تحقیقاتی، با محدودیت‌های بسیار جدی روبرو بود. این در حالی است که ابزار صدور مجوز، کارآفرینی دانشگاهی را تقویت نموده و فعالیت‌های نوآورانه دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی را به عنوان یکی از سه ضلع اصلی مارپیچ سه‌گانه دولت، صنعت و دانشگاه، تسریع نموده است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.