نوآوری مخترع ۱۴ ساله ایرلندی برای کمک به کشاورزان
۱۴ مهر ۱۳۹۹ نوآوری مخترع ۱۴ ساله ایرلندی برای کمک به کشاورزان

یک نوجوان ایرلندی، با ایده هوشمندانه و جالب خود، موفق به دریافت جایزه «نوآور جوان»، به‌عنوان بخشی از جشنواره «National Ploughing Championship's Innovation Arena» گردیده است. آلانا مک‌کیب (Alanna McCabe) چهارده ساله، با اختراع ابزار عبور ایمن از حصارهای الکتریکی در مزارع کشاورزی، عنوان کم‌سن و سال‌ترین برگزیده این جشنواره در تاریخ یک دهه‌ای برگزاری آن را به خود اختصاص داده است.

استفاده از حصارهای الکتریکی در مزارع کشاورزی ایرلند، امر رایجی است. در این میان، بسیاری از کشاورزان، با لمس تصادفی این حصارها، بارها و بارها حس ناخوشایندی را تجربه نموده‌اند. با اختراع جدید این دختر نوجوان، این تجربه ناخوشایند می‌تواند به یک خاطره تکرارناپذیر مبدل شود. وی ایده اولیه خود را ناشی از یک حادثه کاملاً واقعی می‌داند. آلانا در این خصوص می‌گوید: «من با پدرم مشغول کار در مزرعه بودم که ناگهان پدرم تصمیم گرفت تا از روی حصار بپرد، اما پایش به آن برخورد کرد و افتاد. خوش‌شانس بود که آسیبی ندید! همان‌جا بود که با خودم فکر کردم که شاید راهی آسان‌تر هم برای عبور از حصارهای برقی وجود داشته باشد. نتیجه این جرقه ناگهانی، ایده فعلی بود».

ایده «Fence Defense»، متشکل از یک جسم پلاستیکی توخالی و کوچک، شبیه به درب بازکن بطری‌های نوشیدنی است که یک شیار در انتهای آن تعبیه شده است. استفاده از این وسیله ساده، به کاربران امکان می‌دهد تا بدون ترس از شوک الکتریکی حصارها، آن‌ها را به پایین فشار داده و از رویشان رد شوند. این اختراع منحصربه‌فرد و کاربردی، کشاورزان را از یک معضل پرتکرار و ناخوشایند رها می‌سازد. نکته جالب این‌که درک (Derek)، پدر آلانا، خاطرات فراوانی از برخورد با حصارهای الکتریکی دارد. در یکی از آخرین حوادثی که برایش پیش آمده، او در حال خزیدن از زیر حصارها بوده و تماس کمرش با آن‌ها، علامتی قرمز و دردناک بر روی کمرش به جای گذاشته است. درک بر این باور است که چون امکان حذف حصارهای الکتریکی مزارع وجود ندارد، در نتیجه اختراع آلانا، می‌تواند با بازاری بزرگ روبرو شود. با توجه به ساخت نمونه اولیه و تلاش برای تولید محصول نهایی، حفاظت از این دستاورد هم در دستور کار قرار گرفته و درخواستی در سیستم پتنت ایرلند به ثبت رسیده است.

گفتنی است که کاربرد دیگر ابزار ابداعی این دختر مخترع، جابجایی سیم‌ها و قرار دادن مجدد آن‌ها بر روی پایه‌ها است. در حالت معمول، این کار نیازمند خاموش کردن سیستم و بازآرایی حصار است که به لطف اختراع آلانا مک‌بیک، دیگر نیازی به قطع برق نخواهد بود. لازم به تأکید است که محصول یاد شده، در حال آماده‌سازی برای تولید نهایی بوده و یک سفارش ۵۰۰۰ عددی نیز برای آن دریافت شده است. آلانا در خصوص محصولش می‌گوید: «ما برای نمونه اولیه محصول، از نوعی پلاستیک استفاده کردیم که در نسخه‌های بعدی، با تغییراتی همراه شد. یکی از همسایه‌های ما، چاپگر سه‌بعدی دارد و به ما کمک کرد تا نمونه خود را با استفاده از چاپ سه‌بعدی تولید کنیم».

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.