پیشگامی ژاپن در حوزه باتری و ذخیره‌سازی انرژی
۱۶ مهر ۱۳۹۹ پیشگامی ژاپن در حوزه باتری و ذخیره‌سازی انرژی

بررسی‌ها حاکی از آن است که ژاپن، تقریباً یک‌سوم از درخواست‌های ثبت اختراع جهان در حوزه باتری و فناوری‌های ذخیره‌سازی انرژی را به خود اختصاص داده و با اختلاف قابل توجه، پیشگام نوآوری در این صنعت است. فعالیت‌های گسترده سامسونگ و «LG» هم، موجب شده تا کره جنوبی پس از ژاپن، در جایگاه دوم کشورهای نوآور این حوزه قرار گیرد.

بنا بر مطالعه مشترک دفتر ثبت اختراع اروپا (EPO) و آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) که به تحلیل و بررسی پتنت فامیلی‌های به ثبت رسیده در حوزه باتری و ذخیره‌سازی انرژی می‌پردازد، در خلال سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۸ میلادی، فعالیت‌های ثبت اختراع در این حوزه با رشد سالیانه ۱۴ درصدی مواجه شده که چهار برابر سریع‌تر از میانگین نرخ رشد در تمامی حوزه‌های فناوری است. جالب‌تر این‌که حوزه فناوری پیشگام در میان این فعالیت‌های ثبت اختراع، به باتری‌های قابل شارژ لیتیوم-یونی مربوط بوده که در محصولات مصرفی و همینطور خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بررسی دقیق‌تر فعالیت‌های ثبت اختراع به‌ویژه در سال ۲۰۱۸، نشان می‌دهد که دو اقتصاد آسیای جنوب شرقی، در یک رقابت شدید و فزاینده برای تسلط بر حوزه باتری قرار دارند. بر اساس اطلاعات موجود، ژاپن در سال ۲۰۱۸ میلادی، با ۲۳۳۹ پتنت فامیلی، با اختلاف قابل توجهی بهترین عملکرد را داشته و پس از آن، کره جنوبی با ۱۲۳۰ مورد، در رده دوم قرار گرفته است. بدیهی است که این رقابت فزاینده بین دو کشور ژاپن و کره جنوبی، به دلیل استفاده گسترده آن‌ها از وسایط نقلیه الکتریکی و اولویت‌های سیاستی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر است. مجموع ۳۸ کشور عضو کنوانسیون ثبت اختراع اروپا (۱۰۲۳)، چین (۸۷۶) و آمریکا (۸۱۷)، به ترتیب در رده‌های سوم تا پنجم متقاضیان برتر ثبت اختراع در حوزه باتری قرار دارند.

تعداد پتنت فامیلی بازیگران برتر در حوزه باتری و ذخیره‌سازی انرژی

شکل ۱- تعداد پتنت فامیلی کشورهای برتر در حوزه باتری و ذخیره‌سازی انرژی

 

اگر فعالیت‌های ثبت اختراع در حوزه باتری و ذخیره‌سازی انرژی را در سطح بنگاه و از منظر شرکت‌های فناور بررسی کنیم، ژاپن با ۷ نماینده در بین ۱۰ شرکت برتر، بهترین عملکرد را داشته است. با این وجود، اگر از منظر سه شرکت برتر نگاه کنیم، این کره جنوبی است که با شرکت‌های سامسونگ و «LG»، خودی نشان داده است. در این بین، سامسونگ با مجموع بیش از ۴۷۰۰ درخواست، پاناسونیک با بیش از ۴۰۰۰ مورد و «LG» با قریب به ۳۰۰۰ ثبت اختراع در طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ میلادی، در صدر فهرست برترین‌ها قرار گرفته‌اند.

متقاضیان برتر ثبت اختراع در حوزه باتری در ظی سال‌های ۲۰۰۰ الی ۲۰۱۸

شکل ۲- متقاضیان برتر ثبت اختراع در حوزه باتری در ظی سال‌های ۲۰۰۰ الی ۲۰۱۸

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.