استفاده از کف دست مشتری به جای کارت اعتباری
۲۱ مهر ۱۳۹۹

استفاده از کف دست مشتری به جای کارت اعتباری

آمازون در کمتر از یک سال از انتشار پتنت خود در زمینه احراز هویت بیومتریک با استفاده از کف دست و در حالی که این پتنت هنوز هم در حال ارزیابی است، درصدد تجاری‌سازی این فناوری منحصربه‌فرد برآمده است. بنا بر گزارش‌ها، آمازون تصمیم دارد تا سرویس آمازون وان (Amazon One) را در فروشگاه‌های خرده‌فروشی خود در سیاتل به اجرا درآورده و در چند ماه آینده، به سایر فروشگاه‌هایش تعمیم دهد.

اگر روند توسعه و تکامل فرایند احراز هویت را در طول تاریخ بررسی کنیم، شاید مشهورترین روشی که هنوز هم در بسیاری از سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اثر انگشت است. با این حال، طی سال‌های اخیر، شرکت‌های فناور پیشرو وارد یک ماراتن نفس‌گیر در زمینه توسعه فناوری‌های نوین احراز هویت شده و این فناوری‌ها هم، با تغییرات بسیاری همراه شده‌اند. کافی است به سرمایه‌گذاری‌های اخیر شرکت‌هایی مانند اپل بنگریم تا انواع نوآوری‌های احراز هویت در ساعت‌های هوشمند، تلفن‌های همراه و حتی خودرو را دریابیم. به نظر می‌رسد که عزم آمازون هم برای ورود به این رقابت بسیار جدی بوده و حتی در حال برداشتن گام بزرگی برای ‌تجاری‌سازی آن‌ها است.

در حالی‌که سازندگان گوشی‌های تلفن همراه و ساعت‌های هوشمند، بر مواردی مانند تشخیص الگوی چهره، اثر انگشت دیجیتال و یا رگ‌های خونی صورت برای احراز هویت کاربران متمرکز شده‌اند، آمازون نگاه متفاوتی دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۸ میلادی، اقدام به ثبت پتنتی با موضوع احراز هویت بیومتریک نمود. در این پتنت که دسامبر ۲۰۱۹ و با شماره «US 20190392189»، از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا انتشار یافت، به استفاده از کف دست برای احراز هویت کاربران اشاره شده است. حال، پس از گذشت دو سال از ثبت پتنت، در حالی که هنوز ارزیابی‌های «USPTO» تکمیل نشده، آمازون خبر از راه‌اندازی سیستم آمازون وان داده است. این شرکت، در توجیه برتری روش خود نسبت به فناوری‌های احراز هویت مبتنی بر چهره کاربران، به مزایایی همچون حفظ حریم خصوصی افراد اشاره نموده است.

احراز هویت بیومتریک آمازون

آمازون وان، با استفاده ترکیبی از جزئیات موجود در کف دست مشتریان، اعم از خطوط و برجستگی‌ها، در کنار الگوی رگ‌های خونی، از کف دست به‌عنوان یک امضای منحصربه‌فرد متعلق به کاربر و به عبارت بهتر، یک کارت اعتباری ساده و بی‌دردسر استفاده می‌کند. جالب است که آمازون حتی نام این فناوری را هم امضای کف دست یا «Palm Signature» گذاشته است. گفتنی است که این شرکت، تنها به کاربرد این روش در پرداخت‌های بانکی فروشگاه‌های خرده‌فروشی خود فکر نکرده و آن‌طور که از ظواهر امر پیدا است، سران این شرکت تصمیم دارند تا خدمات مبتنی بر این فناوری متمایز را، به استادیوم‌های ورزشی، ساختمان‌های اداری و موارد مشابه هم ارائه دهند.

پربازدید‌ترین‌ها

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران
۵ تیر ۱۴۰۰

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم تابستانه آکادمی کانون پتنت ایران، از ۱۰ رویداد آموزشی- ترویجی تشکیل شده که حوزه‌های مختلف مالکیت فکری و ثبت اختراع را در بر می‌گیرد. از نقاط قابل توجه تقویم تابستان، عناوین جدید «آناتومی پتنت» و «سینما مالکیت فکری» بوده که جذابیت ویژه‌ای ایجاد نموده‌اند.

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.