استفاده از کف دست مشتری به جای کارت اعتباری
۲۱ مهر ۱۳۹۹ استفاده از کف دست مشتری به جای کارت اعتباری

آمازون در کمتر از یک سال از انتشار پتنت خود در زمینه احراز هویت بیومتریک با استفاده از کف دست و در حالی که این پتنت هنوز هم در حال ارزیابی است، درصدد تجاری‌سازی این فناوری منحصربه‌فرد برآمده است. بنا بر گزارش‌ها، آمازون تصمیم دارد تا سرویس آمازون وان (Amazon One) را در فروشگاه‌های خرده‌فروشی خود در سیاتل به اجرا درآورده و در چند ماه آینده، به سایر فروشگاه‌هایش تعمیم دهد.

اگر روند توسعه و تکامل فرایند احراز هویت را در طول تاریخ بررسی کنیم، شاید مشهورترین روشی که هنوز هم در بسیاری از سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اثر انگشت است. با این حال، طی سال‌های اخیر، شرکت‌های فناور پیشرو وارد یک ماراتن نفس‌گیر در زمینه توسعه فناوری‌های نوین احراز هویت شده و این فناوری‌ها هم، با تغییرات بسیاری همراه شده‌اند. کافی است به سرمایه‌گذاری‌های اخیر شرکت‌هایی مانند اپل بنگریم تا انواع نوآوری‌های احراز هویت در ساعت‌های هوشمند، تلفن‌های همراه و حتی خودرو را دریابیم. به نظر می‌رسد که عزم آمازون هم برای ورود به این رقابت بسیار جدی بوده و حتی در حال برداشتن گام بزرگی برای ‌تجاری‌سازی آن‌ها است.

در حالی‌که سازندگان گوشی‌های تلفن همراه و ساعت‌های هوشمند، بر مواردی مانند تشخیص الگوی چهره، اثر انگشت دیجیتال و یا رگ‌های خونی صورت برای احراز هویت کاربران متمرکز شده‌اند، آمازون نگاه متفاوتی دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۸ میلادی، اقدام به ثبت پتنتی با موضوع احراز هویت بیومتریک نمود. در این پتنت که دسامبر ۲۰۱۹ و با شماره «US 20190392189»، از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا انتشار یافت، به استفاده از کف دست برای احراز هویت کاربران اشاره شده است. حال، پس از گذشت دو سال از ثبت پتنت، در حالی که هنوز ارزیابی‌های «USPTO» تکمیل نشده، آمازون خبر از راه‌اندازی سیستم آمازون وان داده است. این شرکت، در توجیه برتری روش خود نسبت به فناوری‌های احراز هویت مبتنی بر چهره کاربران، به مزایایی همچون حفظ حریم خصوصی افراد اشاره نموده است.

احراز هویت بیومتریک آمازون

آمازون وان، با استفاده ترکیبی از جزئیات موجود در کف دست مشتریان، اعم از خطوط و برجستگی‌ها، در کنار الگوی رگ‌های خونی، از کف دست به‌عنوان یک امضای منحصربه‌فرد متعلق به کاربر و به عبارت بهتر، یک کارت اعتباری ساده و بی‌دردسر استفاده می‌کند. جالب است که آمازون حتی نام این فناوری را هم امضای کف دست یا «Palm Signature» گذاشته است. گفتنی است که این شرکت، تنها به کاربرد این روش در پرداخت‌های بانکی فروشگاه‌های خرده‌فروشی خود فکر نکرده و آن‌طور که از ظواهر امر پیدا است، سران این شرکت تصمیم دارند تا خدمات مبتنی بر این فناوری متمایز را، به استادیوم‌های ورزشی، ساختمان‌های اداری و موارد مشابه هم ارائه دهند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day