سهم بیش از ۵۰ درصدی چین از اختراعات حوزه بلاک‌چین
۲۲ مهر ۱۳۹۹ سهم بیش از ۵۰ درصدی چین از اختراعات حوزه بلاک‌چین

بررسی‌های صورت‌گرفته در خصوص فناوری بلاک‌چین، حاکی از آن است که بیش از نیمی از درخواست‌های ثبت اختراع این حوزه، متعلق به چین است. مطالعه مشترک دانشگاه‌های تسینگهوا (Tsinghua University) و پکینگ (Peking University) و مؤسسه ارتباطات چین که در قالب یک گزارش جامع تحت عنوان پیشرفت‌های صنعت بلاک‌چین در سال ۲۰۲۰ میلادی (2020 Blockchain Industry Development) انتشار یافته است، نشان می‌دهد که شرکت‌های چینی، ۴.۴۳۵ درخواست ثبت اختراع با موضوع بلاک‌چین ثبت نموده‌اند.

فناوری بلاک‌چین که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین اختراع پس از اینترنت یاد می‌شود، در ابتدا به‌عنوان بستر اصلی توسعه ارزهای دیجیتال، نظیر بیت‌کوین مطرح گردید؛ اما به مرور زمان و با آشنایی بیشتر شرکت‌های فناور با پتانسیل‌های این فناوری ارزشمند، کاربردهای متنوعی از آن توسعه یافت. این پتانسیل‌های قابل توجه، کشوری همچون چین را بر این داشته تا در راستای چشم‌انداز بلندپروازانه خود و حرکت به سوی اقتصاد دانش‌بنیان و مبتنی بر نوآوری، این حوزه از فناوری را در اولویت سیاست‌های حمایتی خود قرار دهد. این کشور که در سال‌های اخیر عنوان برترین بازیگر دنیای مالکیت فکری را به خود اختصاص داده، مجموعه‌ای از اقدامات متنوع را برای فناوری‌های نوظهور در دستور کار خود قرار داده است. برای مثال، چین اصلاحاتی در روند ارزیابی اختراعات حوزه بلاک‌چین صورت داده که هدف آن، ساده‌سازی فرآیند ثبت اختراع و تقویت اجرای حقوق انحصاری اعطا شده است.

توجه خاص سیاست‌گذاران چینی به حوزه‌های خاص فناوری همچون بلاک‌چین، در سخنان رئیس‌جمهور این کشور انعکاس یافته است. وی در اکتبر سال 2019 و در یکی از جلسات کمیته سیاست‌گذاری این کشور، تسریع در پذیرش فناوری‌های مرتبط با بلاک‌چین را به‌عنوان کلیدی برای نوآوری چین تلقی نمود. به نظر می‌رسد که این اشتیاق سیاست‌گذاران چینی، به خوبی بر فعالیت‌های ثبت اختراع این کشور اثر گذاشته و این کشور را به بازیگر نخست حوزه بلاک‌چین مبدل نموده است.

لازم به ذکر است که روند ثبت اختراع در حوزه بلاک‌چین، نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۵ میلادی به این‌سو، رشدی انفجاری در این خصوص پدید آمده است؛ به طوری که در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ میلادی، نرخ رشد سالیانه برابر با ۲۸۵.۶ درصد بوده است. در این میان، چین و آمریکا بیشترین سهم را در بین متقاضیان به خود اختصاص داده‌اند. گروه تجاری علی‌بابا (Alibaba)، غول کسب‌وکار الکترونیک چین، عنوان پرکارترین متقاضی پتنت‌های بلاک‌چین را به خود اختصاص داده است. در کنار این شرکت چینی، مجموعه‌ای از شرکت‌های برتر چندملیتی هم علاقه خاصی به ثبت پتنت در حوزه بلاک‌چین داشته‌اند که از آن جمله، می‌توان به مایکروسافت، والمارت، سونی و مسترکارت اشاره نمود.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day