استفاده از هوش مصنوعی برای جستجوی تصاویر پتنت‌های طراحی
۲۳ مهر ۱۳۹۹ استفاده از هوش مصنوعی برای جستجوی تصاویر پتنت‌های طراحی

دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO)، درصدد استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای ارزیابی‌های ثبت اختراع است. این نهاد پیشرو در حوزه مالکیت فکری، این پرسش را مطرح نموده که آیا فناوری هوش مصنوعی، آن‌قدر بالغ شده که بتواند جستجوی تصاویر مرتبط با پرونده‌های ثبت اختراع را انجام دهد؟

«USPTO» در درخواستی که به همین منظور منتشر نموده است، اعلام شده که به دنبال گسترش ابزارهای در دسترس برای ارزیابان پتنت می‌باشد. ارزیابان در خلال بررسی پرونده‌های ثبت اختراع، نیاز به مرور منابع عمومی موجود یا همان دانش پیشین داشته تا با مقایسه آ‌ن‌ها با ادعاهای پتنت، جدید بودن آن را تضمین کنند. از آنجا که ارزیابان پتنت‌های طراحی (Design Patent)، زمان محدودی برای جستجو در دریایی از دانش پیشین موجود دارند، یک جستجوی کارآمد و سریع در میان تصاویر، امری بسیار حیاتی خواهد بود. در راستای این درخواست که به صورت عمومی ارائه شده است، گفتنی است که علاقه‌مندان به همکاری، تا پنجم اکتبر فرصت داشتند که پیشنهادات خود را برای دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا ارسال نمایند.

دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، در درخواست خود تأکید نموده که: «جستجوی دانش پیشین، به دنبال یافتن تصاویر مشابه است. اما با توجه به حجم داده‌ها و روند افزایشی آن‌ها، این کار همانند یافتن سوزنی در یک انبار کاه است. نکته مهم‌تر این‌که با استفاده از ابزارهای فعلی جستجوی اینترنتی هم، تصاویر مشابهی یافت می‌شوند، با این وجود باز هم ارزیاب باید ویژگی‌های بصری منحصربه‌فرد طراحی‌ها را شناسایی کند، کاری که به راحتی‌ها امکان‌پذیر نیست. از طرف دیگر، بارگذاری این داده‌های تخصصی و البته منتشر نشده، نیازمند یک پایگاه داده و فرآیند تبادل اطلاعات ایمن است.»

به اعتقاد «USPTO»، ارزیابان به خروجی‌های بهتر و نه صرفاً خروجی‌های زیاد نیاز دارند. یک جستجوی خوب دانش پیشین، جستجویی است که شامل نشانه‌هایی از طراحی‌های ثبت شده در سطح جهان باشد. متخصصین هوش مصنوعی، مدعی این موضوع هستند که با استفاده از یک سیستم «AI»، ارزیابان می‌توانند تصاویر یک پرونده ثبت اختراع را با تصاویر دیگر اسناد پتنت انتشار یافته، تطبیق داده و نوآوری درخواست جدید را احراز نمایند و این همان چیزی است که دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، در درخواست عمومی اخیر خود، خواهان اطمینان از عملیاتی بودن آن است.

در درخواست ارائه شده، همچنین به این نکته مهم اشاره شده که اطمینان از عملکرد یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی، نیازمند مقیاس‌پذیری، به‌روزرسانی مستمر و قابل توضیح بودن تمامی تصمیمات اتخاذ شده است. به عبارت بهتر، قابلیت‌های ابزار جستجو، می‌بایست برای «USPTO» و همچنین عموم کاربران، شفاف باشد.

گفتنی است که استفاده از هوش مصنوعی، به یکی از اولویت‌های جدی دفاتر پیشرو مالکیت فکری مبدل شده است. سازمان جهانی مالکیت فکری، در زمینه جستجوی تصاویر، اقدام به راه‌اندازی ابزاری هوشمند برای جستجوی آسان‌تر نشان‌های تجاری نموده است. استفاده از هوش مصنوعی در ابزار ترجمه وایپو و پروژه آزمایشی «USPTO» برای توسعه ابزارهای هوش مصنوعی در فرآیند ارزیابی درخواست‌های ثبت اختراع و نشان تجاری، از دیگر مثال‌های این موضوع است.

پربازدید‌ترین‌ها

نشست افتتاحیه فن‌تز
۵ اسفند ۱۴۰۲

نشست افتتاحیه فن‌تز

فراخوان حمایت از تجاری سازی پایان‌نامه‌های حیطه مواد و صنایع معدنی (فن‌تر مواد) و حمایت از ایده‌ها و طرح‌های فناورانه

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران
۳۰ بهمن ۱۴۰۲

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در خصوص چالش‌های نظام اختراعات و توسعه فناوری در کشور در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا)

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران
۲ اسفند ۱۴۰۲

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران

نخستین همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران ۲۹ بهمن ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.