پوشش خود ترمیم شونده‌ نمایشگر تلفن همراه
۳۰ مهر ۱۳۹۹ پوشش خود ترمیم شونده‌ نمایشگر تلفن همراه

اپل در ادامه تلاش‌های خود برای توسعه و طراحی یک گوشی تاشو کارآمد، نوعی پوشش خود ترمیم شونده ابداع نموده که بدون هرگونه دخالت کاربر، خراش‌های موجود در سطح نمایشگر را از بین می‌برد. با توجه به این حرکت رو به جلوی اپل، به نظر می‌رسد که علاقه‌مندان آیفون، باید منتظر محصولی کاملاً متفاوت از نمونه‌های قبلی باشد.

صنعت تلفن همراه را می‌توان یکی از صنایع کاملاً حساس به نوآوری دانست، به‌طوری که پیشرفت‌های صورت گرفته در صنعت دیجیتال، فناوری‌های ارتباطی و البته صنایع ساخت و تولید، به‌طور کامل این صنعت را تحت تأثیر قرار می‌دهند. یکی از حوزه‌های مورد علاقه سازندگان تلفن‌های همراه، سطوح انعطاف‌پذیر است. تلفن‌های تاشو، یک مزیت بزرگ برای کاربرانی هستند که تمایل به همراه داشتن نمایشگرهای بزرگ‌تر (به اندازه تبلت) دارند. در همین راستا، شرکت‌هایی نظیر مایکروسافت، موتورولا، سامسونگ، اپل، سونی و «LG»، به‌عنوان پیشگامان صنعت تلفن همراه، در مسیر توسعه صفحات نمایش انعطاف‌پذیر قدم برداشته‌اند. با این حال، نقطه‌ضعف بزرگی در این میان وجود دارد: کیفیت و دوام صفحات نمایش. به عبارت بهتر، از آنجا که شیشه‌های مقاوم در برابر خراش، خم نمی‌شوند، دوام صفحات نمایش باید فدای این نسل جدید فناوری شود و این اصلاً چیز مطلوبی نیست. در راستای همین معضل بزرگ، اپل دست به کار شده و به نظر می‌رسد که با پتنت جدید خود، قادر به رفع این مشکل خواهد بود!

این پتنت که در ژانویه سال جاری میلادی به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «US 20200313111»، از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا انتشار یافته است، طرح‌های جدیدی از آیفون تاشوی اپل را با نوعی ماده خود ترمیم‌شونده توصیف می‌کند. این فناوری، به صفحات نمایش اجازه می‌دهد تا به شکل کاملاً خودکار و بدون هرگونه دخالت کاربر، خراش‌های اجتناب‌ناپذیر سطوح را رفع نماید. به نظر می‌رسد که اپل از یک ماده الاستومر برای این ویژگی خودترمیمی استفاده نموده و مواردی همچون حرارت، نور یا جریان الکتریکی اضافی هم، می‌تواند روند بهبودی سطوح آسیب‌دیده را تسریع نماید.

گفتنی است که اگرچه ایده اپل، یک روش جدید برای گوشی‌های تاشو محسوب می‌شود، اما اپل اولین شرکتی نیست که از پوشش‌های خود ترمیم‌شونده در تلفن‌های هوشمند صحبت می‌کند. شرکت «LG»، مدل‌های «G Flex» و «G Flex 2» را در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ میلادی به بازار عرضه نمود که در آن‌ها، از نوعی پوشش خود ترمیم شونده استفاده شده بود. موتورولا نیز، بر روی نوعی فناوری خود ترمیم شونده مبتنی بر حرارت کار می‌کند که البته هنوز به مرحله تجاری‌سازی و عرضه محصول نرسیده است. پتنت جدید اپل و نوآوری‌هایی همچون باتری‌های انعطاف‌پذیر، اثبات می‌کند که این شرکت در تلاش است تا پیش از عرضه محصول خود به بازار، راهی برای همه مشکلات احتمالی، از جمله خراش‌ها و آسیب‌های سطحی نمایشگرها بیابد. این شرکت، همچنین سعی در از بین بردن چین‌وچروک ناخوشایند صفحات نمایش دارد، چیزی که در اکثر گوشی‌های تاشو اجتناب‌ناپذیر است. باید منتظر ماند و دید که آیا این غول مشهور فناوری، در عمل قادر به رفع محدودیت‌های این‌چنینی خواهد بود یا خیر.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day