تغییر استراتژی‌ «IP» خودروسازان با گسترش فناوری هوش مصنوعی!
۰۷ آبان ۱۳۹۹

تغییر استراتژی‌ «IP» خودروسازان با گسترش فناوری هوش مصنوعی!

با پیشرفت فناوری هوش مصنوعی و توسعه کاربردهای مختلف آن به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل و خودرو، خودروسازان و سایر فعالان این صنعت، با چالش‌های جدیدی مواجه شده‌اند که نیازمند اعمال تغییراتی در استراتژی مالکیت فکری آن‌ها است. کارشناسان حقوقی، معتقدند که این شرکت‌ها، به‌منظور بیشینه‌سازی ارزش تجاری نوآوری‌هایشان، باید نحوه حافظت از دارایی‌های ناملموس را جدی‌تر بگیرند.

طی سال‌های اخیر، فناوری هوش مصنوعی، قابلیت‌های بالقوه خود را در بسیاری از صنایع و حوزه‌های کسب‌وکار به اثبات رسانیده است. از پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی، خودروهای خودران و کنسول‌های بازی گرفته تا سلامت دیجیتال، ترک سیگار و حتی ارزیابی درخواست‌های ثبت اختراع، همگی به نحوی از این فناوری نوظهور بهره‌مند شده‌اند. جالب این‌که حتی درخواست‌های ثبت اختراعی برای دفاتر ثبت اختراع کشورهای مختلف ارسال گردیده که در آن‌ها، یک سیستم هوش مصنوعی پیشرفته به‌عنوان مخترع درج شده است. تمامی این‌ها، حاکی از آن است که قابلیت‌های فناوری هوش مصنوعی تا چه حد گسترده و متنوع بوده و چه تأثیرات عمیقی بر صنایع و بخش‌های مختلف اقتصادی و حتی شخصی بشر خواهد داشت.

یکی از حوزه‌های پرکاربرد برای فناوری هوش مصنوعی، بحث حمل‌ونقل و صنعت خودرو است. بازیگران زیادی در این صنعت فعالیت دارند و با توجه به رقابت شدید و فزاینده که ناشی از ورود بازیگران جدید و نامتجانسی نظیر گوگل، نوکیا و اپل به صنعت خودرو است، تعداد پرونده‌های ثبت اختراع مرتبط با هوش مصنوعی نیز، روندی صعودی را می‌پیماید. در سال ۲۰۰۶ میلادی، حوزه حمل‌ونقل در حدود ۲۰ درصد از پرونده‌های ثبت اختراع هوش مصنوعی را به خود اختصاص داده بود. این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۱۶ میلادی، به چیزی حدود ۳۳ درصد رسید. در این میان، افزایش بیش از پیش علاقه‌مندی به هوش مصنوعی در صنعت خودرو، چالش‌ها و مسائل جدیدی پیرامون استراتژی‌های مالکیت فکری در این صنعت مطرح نموده است.

اولین سؤال این است که چه نوع حقوق مالکیت فکری، می‌تواند بهترین چتر محافظتی را پدید آورد؟ آیا ثبت یک پتنت کافی است یا باید به سراغ ابزارهایی مانند راز تجاری و کپی‌رایت برویم؟ به نظر می‌رسد که جنبه‌های مختلف هوش مصنوعی، با اشکال متفاوتی از حقوق «IP» محافظت می‌شوند و از همین رو، اطلاع از تمامی آن‌ها و الزامات و شرایط هر یک، برای خودروسازان و فعالان حوزه حمل‌ونقل الزامی است.

موضوع کلیدی دیگر، راهکارهای دسترسی به حقوق مالکیت فکری، به‌ویژه ثبت اختراع است. مسیرهای مختلفی برای این کار وجود دارد و لزوماً نیاز به ورود مستقیم به فرایند اخذ گواهی نیست. برای مثال، بسیار اتفاق می‌افتد که یک شرکت استارت‌آپی، کمی زودتر از زمان مناسب به بازار وارد شده و مجبور به پایان فعالیت‌هایش می‌گردد. در این حالت، اخذ مجوز بهره‌برداری از پتنت یا تملک این استارت‌آپ برای دستیابی به سبد پتنت وی، گزینه جذابی خواهد بود. از این منظر، همکاری‌های مشترک، یک استراتژی کلیدی در صنعت خودرو بوده که به‌ویژه در حوزه‌های پیشرفته‌ای نظیر فناوری‌های هدایت خودکار، نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت است. بدیهی است که نحوه استفاده از دارایی‌های فکری توسعه‌یافته و چگونگی عقد موافقت‌نامه‌های صدور مجوز، یکی از مهم‌ترین بخش‌های این همکاری فناورانه خواهد بود. به تعبیر یکی از صاحب‌نظران صنعت خودرو، با ورود بازیگران بزرگ و کوچک فناوری، روابط سنتی در این صنعت مختل شده و عملاً، خودرو از یک پدیده مکانیکی صرف، به یک کامپیوتر چرخ‌دار تبدیل شده است. موفقیت در این شرایط کاملاً متفاوت، در گرو اتخاذ یک استراتژی جامع و هوشمندانه مالکیت فکری است!

پربازدید‌ترین‌ها

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران
۵ تیر ۱۴۰۰

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم تابستانه آکادمی کانون پتنت ایران، از ۱۰ رویداد آموزشی- ترویجی تشکیل شده که حوزه‌های مختلف مالکیت فکری و ثبت اختراع را در بر می‌گیرد. از نقاط قابل توجه تقویم تابستان، عناوین جدید «آناتومی پتنت» و «سینما مالکیت فکری» بوده که جذابیت ویژه‌ای ایجاد نموده‌اند.

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.