تغییر استراتژی‌ «IP» خودروسازان با گسترش فناوری هوش مصنوعی!
۰۷ آبان ۱۳۹۹ تغییر استراتژی‌ «IP» خودروسازان با گسترش فناوری هوش مصنوعی!

با پیشرفت فناوری هوش مصنوعی و توسعه کاربردهای مختلف آن به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل و خودرو، خودروسازان و سایر فعالان این صنعت، با چالش‌های جدیدی مواجه شده‌اند که نیازمند اعمال تغییراتی در استراتژی مالکیت فکری آن‌ها است. کارشناسان حقوقی، معتقدند که این شرکت‌ها، به‌منظور بیشینه‌سازی ارزش تجاری نوآوری‌هایشان، باید نحوه حافظت از دارایی‌های ناملموس را جدی‌تر بگیرند.

طی سال‌های اخیر، فناوری هوش مصنوعی، قابلیت‌های بالقوه خود را در بسیاری از صنایع و حوزه‌های کسب‌وکار به اثبات رسانیده است. از پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی، خودروهای خودران و کنسول‌های بازی گرفته تا سلامت دیجیتال، ترک سیگار و حتی ارزیابی درخواست‌های ثبت اختراع، همگی به نحوی از این فناوری نوظهور بهره‌مند شده‌اند. جالب این‌که حتی درخواست‌های ثبت اختراعی برای دفاتر ثبت اختراع کشورهای مختلف ارسال گردیده که در آن‌ها، یک سیستم هوش مصنوعی پیشرفته به‌عنوان مخترع درج شده است. تمامی این‌ها، حاکی از آن است که قابلیت‌های فناوری هوش مصنوعی تا چه حد گسترده و متنوع بوده و چه تأثیرات عمیقی بر صنایع و بخش‌های مختلف اقتصادی و حتی شخصی بشر خواهد داشت.

یکی از حوزه‌های پرکاربرد برای فناوری هوش مصنوعی، بحث حمل‌ونقل و صنعت خودرو است. بازیگران زیادی در این صنعت فعالیت دارند و با توجه به رقابت شدید و فزاینده که ناشی از ورود بازیگران جدید و نامتجانسی نظیر گوگل، نوکیا و اپل به صنعت خودرو است، تعداد پرونده‌های ثبت اختراع مرتبط با هوش مصنوعی نیز، روندی صعودی را می‌پیماید. در سال ۲۰۰۶ میلادی، حوزه حمل‌ونقل در حدود ۲۰ درصد از پرونده‌های ثبت اختراع هوش مصنوعی را به خود اختصاص داده بود. این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۱۶ میلادی، به چیزی حدود ۳۳ درصد رسید. در این میان، افزایش بیش از پیش علاقه‌مندی به هوش مصنوعی در صنعت خودرو، چالش‌ها و مسائل جدیدی پیرامون استراتژی‌های مالکیت فکری در این صنعت مطرح نموده است.

اولین سؤال این است که چه نوع حقوق مالکیت فکری، می‌تواند بهترین چتر محافظتی را پدید آورد؟ آیا ثبت یک پتنت کافی است یا باید به سراغ ابزارهایی مانند راز تجاری و کپی‌رایت برویم؟ به نظر می‌رسد که جنبه‌های مختلف هوش مصنوعی، با اشکال متفاوتی از حقوق «IP» محافظت می‌شوند و از همین رو، اطلاع از تمامی آن‌ها و الزامات و شرایط هر یک، برای خودروسازان و فعالان حوزه حمل‌ونقل الزامی است.

موضوع کلیدی دیگر، راهکارهای دسترسی به حقوق مالکیت فکری، به‌ویژه ثبت اختراع است. مسیرهای مختلفی برای این کار وجود دارد و لزوماً نیاز به ورود مستقیم به فرایند اخذ گواهی نیست. برای مثال، بسیار اتفاق می‌افتد که یک شرکت استارت‌آپی، کمی زودتر از زمان مناسب به بازار وارد شده و مجبور به پایان فعالیت‌هایش می‌گردد. در این حالت، اخذ مجوز بهره‌برداری از پتنت یا تملک این استارت‌آپ برای دستیابی به سبد پتنت وی، گزینه جذابی خواهد بود. از این منظر، همکاری‌های مشترک، یک استراتژی کلیدی در صنعت خودرو بوده که به‌ویژه در حوزه‌های پیشرفته‌ای نظیر فناوری‌های هدایت خودکار، نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت است. بدیهی است که نحوه استفاده از دارایی‌های فکری توسعه‌یافته و چگونگی عقد موافقت‌نامه‌های صدور مجوز، یکی از مهم‌ترین بخش‌های این همکاری فناورانه خواهد بود. به تعبیر یکی از صاحب‌نظران صنعت خودرو، با ورود بازیگران بزرگ و کوچک فناوری، روابط سنتی در این صنعت مختل شده و عملاً، خودرو از یک پدیده مکانیکی صرف، به یک کامپیوتر چرخ‌دار تبدیل شده است. موفقیت در این شرایط کاملاً متفاوت، در گرو اتخاذ یک استراتژی جامع و هوشمندانه مالکیت فکری است!

پربازدید‌ترین‌ها

تقویم پاییز آکادمی کانون پتنت ایران
۱ مهر ۱۴۰۰

تقویم پاییز آکادمی کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در پاییز سال جاری، هشت مورد از پرمخاطب‌ترین رویدادهای خود را در قالب سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌نماید.

دعوت به همکاری در حوزه‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر
۱۴ مهر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در حوزه‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر از دانشگاه‌های برتر کشور دعوت به همکاری به‌ عمل می‌آورد.

رکورد جدید ایران در شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱
۳۰ شهریور ۱۴۰۰

رکورد جدید ایران در شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱

سوئیس برای چندمین سال متوالی، در صدر فهرست نوآورترین کشورهای جهان قرار گرفت. پس از سوئیس هم، کشورهای سوئد و آمریکا، رده‌های دوم و سوم بهترین عملکرد نوآوری را از آن خود نموده‌اند. بر اساس گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱ که توسط سازمان جهانی مالکیت فکری منتشر شده، ایران هم با عملکردی بهتر نسبت به سال گذشته میلادی، صعود هفت پله‌ای را تجربه نموده و در جایگاه ۶۰ام کشورهای نوآور جهان قرار گرفته است.

شناسایی خودروهای فورد به کمک هولوگرام‌های نورانی
۷ مهر ۱۴۰۰

شناسایی خودروهای فورد به کمک هولوگرام‌های نورانی

شرکت خودروسازی فورد، در یک همکاری فناورانه با شرکت لینکلن، فناوری جدیدی برای ایجاد نوعی هولوگرام سفارشی بر روی کاپوت خودرو توسعه داده‌اند. این هولوگرام که از ذرات بسیار ریز آب معلق در هوا تشکیل شده که توسط یک نورافکن روشن می‌شود، امکان تشخیص وسیله نقلیه را در شرایط خاص، از جمله انبوه خودروهای پارک شده در یک پارکینگ، آب و هوای ابری و یا تاریکی شب فراهم می‌نماید.

مدرسه پاییزه مالکیت فکری وزارت بهداشت
۲۵ مهر ۱۴۰۰

مدرسه پاییزه مالکیت فکری وزارت بهداشت

آکادمی کانون پتنت ایران، با همکاری مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، اقدام به برگزاری یک مدرسه پاییزه مالکیت فکری ویژه محققین دانشگاه‌ها و مراکز وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نموده است. این مدرسه که متشکل از هفت وبینار با عناوین مختلف مالکیت فکری و با تمرکز ویژه بر ثبت اختراع است، ترغیب برای استفاده از سیستم پتنت، هم برای حفاظت از دستاوردهای فناورانه و هم برای انجام پژوهش‌های کاربردی و خلق ثروت از آن‌ها را هدف قرار می‌دهد.

ربات‌های خدماتی در یک قدمی ورود به منازل
۲۹ شهریور ۱۴۰۰

ربات‌های خدماتی در یک قدمی ورود به منازل

ثبت اختراعات جدید «دایسون»، حکایت از تمرکز جدی این شرکت بر روی مدل‌های جدیدی از ربات‌های خدماتی دارد. ربات‌های دایسون، قادر به پایین و بالا رفتن از پله‌ها بوده و می‌توانند آن‌ها را تمیز نمایند. در کنار طراحی نوآورانه و منحصربه‌فرد در نظر گرفته شده برای این ربات‌ها، قابلیت تعامل آن‌ها با سایر لوازم خانه، جابجایی لوازم، باز و بسته کردن کشوها و حتی قابلیت در دست گرفتن لیوان و خودکار، حکایت از ربات‌های همه فن حریفی دارد که تا پیش از این، فقط در فیلم‌های تخیلی هالیوودی دیده می‌شد.