همکاری دفتر مالکیت فکری اروپا و انستیتو فناوری و نوآوری اروپا
۰۳ آبان ۱۳۹۹

همکاری دفتر مالکیت فکری اروپا و انستیتو فناوری و نوآوری اروپا

دفتر مالکیت فکری اروپا (EUIPO) و انستیتو نوآوری و فناوری این اتحادیه (EIT)، خبر از امضای موافقت‌نامه جدیدی داده‌اند که نوآوری و مالکیت فکری را به‌عنوان دو ضلع مکمل برای موفقیت شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs)، گرد هم می‌آورد. این توافقنامه همکاری، فرصتی عالی برای دانش‌افزایی در حوزه مالکیت فکری بوده که می‌تواند چتر حفاظتی این شرکت‌ها را در بازارهای جهانی بهبود بخشیده و نقشی کلیدی در موفقیت آن‌ها داشته باشد.

دفتر مالکیت فکری اتحادیه اروپا، مسئولیت مدیریت علائم تجاری و طراحی‌های ثبت شده در این اتحادیه را بر عهده دارد. این نهاد، در راستای به اشتراک‌گذاری تجربیات در ثبت و حفاظت از علائم تجاری و طراحی‌های صنعتی، همکاری تنگاتنگی با سایر دفاتر مالکیت فکری کشورهای عضو اتحادیه اروپا و شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی خود دارد. بدیهی است که تجربه و تخصص این دفتر می‌تواند مزایای ارزشمندی برای شرکت‌ها و صنایع کوچک و متوسط که آن‌چنان با «IP» و اثرات آن در کسب‌وکارها آشنا نیستند، به همراه داشته باشد. در همین راستا، همکاری با «EIT»، یک گام بزرگ برای دستیابی به این هدف خواهد بود.

انستیتوی نوآوری و فناوری اروپا نیز، در سال ۲۰۰۸ میلادی و به‌عنوان یک نهاد کاملاً مستقل در حوزه نوآوری و ارتقاء کارآفرینی فناورانه تأسیس گردیده است. این نهاد، با تلفیق کسب‌وکار، آموزش و تحقیق، در پی ایجاد و توسعه نوآوری، به‌ویژه در شرکت‌های استارت‌آپی و تازه تأسیس است. از آنجا که حفاظت از نوآوری و خلاقیت از طریق سیستم‌های مالکیت فکری، دسترسی ایمن به بازار و ارزش بخشیدن به محصولات و خدمات کلیدی را تسهیل می‌سازد، یکی از اولویت‌های «EIT»، آگاهی بخشی به شرکت‌ها پیرامون مالکیت فکری و کمک به آن‌ها در حفاظت از دارایی‌های فکری است. از این منظر، همکاری با یک نهاد تخصصی مالکیت فکری، نظیر «EUIPO»، یکی از بهترین استراتژی‌ها برای دستیابی به هدف مذکور خواهد بود.

گفتنی است که «EIT»، به‌منظور پرورش استعدادهای کارآفرینی و ایجاد مشاغل و کسب‌وکارهای پایدار در اروپا، سه بازیگر اصلی نوآوری، شامل «کسب‌وکار، آموزش عالی و تحقیقات» را در قالب انجمن‌های دانش و نوآوری (KICs) گرد هم آورده که هر یک از این انجمن‌ها، بر روی یک چالش خاص اجتماعی، از تغییر اقلیم و انرژی پایدار گرفته تا زندگی سالم و غذا متمرکز می‌باشند. با توجه به نقش مکمل هر دو سازمان در حمایت از «SME»ها و در نتیجه کل اقتصاد اروپا، این توافقنامه تلاش دارد تا از طریق انجمن‌های تخصصی مذکور، برنامه‌های ابتکاری متنوعی، از جمله تبادل ابزارها و مدل‌های آموزشی، رویدادها و وبینارها و ... را برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط تدارک ببیند.

بی‌شک، رشد نوآوری در جوامع، نیازمند سیاست‌گذاری‌های یکپارچه و هدفمند نهادهای مختلف سیاست‌گذار و اجرایی است. در همین راستا، کشورها نیازمند یک الگوی همکاری تنگاتنگ میان نهادهای داخلی خود بوده تا حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان، با سرعت بالای پیشرفت‌های جهانی همگام شده و مسیر از شکل‌گیری ایده تا تجاری‌سازی آن‌، به خوبی انجام پذیرد. کانون پتنت ایران، با نگاهی عمیق به جنبه‌های مختلف اکوسیستم نوآوری، به‌دنبال آگاهی‌بخشی در حوزه‌ مالکیت فکری و ترغیب محققین و نوآوران فردی و شرکتی به حفاظت از دستاوردهای نوآورانه و تلاش برای تجاری‌سازی آن‌ها است. در همین راستا، کانون با برنامه‌های فعال خود، شناسایی و حمایت از طرح‌های توجیه‌پذیر برای رشد کسب‌وکارها، کمک به آن‌ها برای حفاظت از دستاوردهای فناورانه در بازارهای خارجی و حتی به نمایش گذاشتن این طرح‌ها در نمایشگاه‌هایی همچون نمایشگاه خلاقیت و نوآوری ایران (اکسیر)، به دنبال ارتقاء هرچه بیشتر کشور در عرصه‌های جهانی است.

پربازدید‌ترین‌ها

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی
۲۱ تیر ۱۴۰۰

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی

شیائومی در تلاش برای توسعه قابلیت نوآورانه‌ای برای شارژ گوشی‌های هوشمند است. این فناوری که به تازگی در دفتر مالکیت فکری چین به ثبت رسیده، از صدا برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کند. به این منظور، دستگاهی برای جمع‌آوری صدا و ارتعاشات محیط تعبیه شده که آن‌ها را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. در ادامه، این لرزش مکانیکی به یک جریان الکتریکی تبدیل شده و شارژ شگفت‌انگیز تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های الکترونیکی را ممکن می‌سازد.

استراتژی تهاجمی «LG» برای درآمدزایی از اختراعات حوزه ارتباطات بی‌سیم
۱۵ تیر ۱۴۰۰

استراتژی تهاجمی «LG» برای درآمدزایی از اختراعات حوزه ارتباطات بی‌سیم

شرکت کره‌ای «LG»، در حال آماده‌سازی و ثبت پرونده‌های حقوقی نقض پتنت علیه شرکت‌هایی است که بدون اخذ مجوزهای لازم، از پتنت‌های ضروری استاندارد این شرکت در حوزه ارتباطات بی‌سیم استفاده می‌کنند. تصمیم به این اقدام تهاجمی، در پی ضرر این شرکت در سال ۲۰۲۰ میلادی و برنامه‌ریزی برای خروج از کسب‌وکار تلفن‌های همراه هوشمند اتخاذ شده است.