همکاری دفتر مالکیت فکری اروپا و انستیتو فناوری و نوآوری اروپا
۰۳ آبان ۱۳۹۹ همکاری دفتر مالکیت فکری اروپا و انستیتو فناوری و نوآوری اروپا

دفتر مالکیت فکری اروپا (EUIPO) و انستیتو نوآوری و فناوری این اتحادیه (EIT)، خبر از امضای موافقت‌نامه جدیدی داده‌اند که نوآوری و مالکیت فکری را به‌عنوان دو ضلع مکمل برای موفقیت شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs)، گرد هم می‌آورد. این توافقنامه همکاری، فرصتی عالی برای دانش‌افزایی در حوزه مالکیت فکری بوده که می‌تواند چتر حفاظتی این شرکت‌ها را در بازارهای جهانی بهبود بخشیده و نقشی کلیدی در موفقیت آن‌ها داشته باشد.

دفتر مالکیت فکری اتحادیه اروپا، مسئولیت مدیریت علائم تجاری و طراحی‌های ثبت شده در این اتحادیه را بر عهده دارد. این نهاد، در راستای به اشتراک‌گذاری تجربیات در ثبت و حفاظت از علائم تجاری و طراحی‌های صنعتی، همکاری تنگاتنگی با سایر دفاتر مالکیت فکری کشورهای عضو اتحادیه اروپا و شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی خود دارد. بدیهی است که تجربه و تخصص این دفتر می‌تواند مزایای ارزشمندی برای شرکت‌ها و صنایع کوچک و متوسط که آن‌چنان با «IP» و اثرات آن در کسب‌وکارها آشنا نیستند، به همراه داشته باشد. در همین راستا، همکاری با «EIT»، یک گام بزرگ برای دستیابی به این هدف خواهد بود.

انستیتوی نوآوری و فناوری اروپا نیز، در سال ۲۰۰۸ میلادی و به‌عنوان یک نهاد کاملاً مستقل در حوزه نوآوری و ارتقاء کارآفرینی فناورانه تأسیس گردیده است. این نهاد، با تلفیق کسب‌وکار، آموزش و تحقیق، در پی ایجاد و توسعه نوآوری، به‌ویژه در شرکت‌های استارت‌آپی و تازه تأسیس است. از آنجا که حفاظت از نوآوری و خلاقیت از طریق سیستم‌های مالکیت فکری، دسترسی ایمن به بازار و ارزش بخشیدن به محصولات و خدمات کلیدی را تسهیل می‌سازد، یکی از اولویت‌های «EIT»، آگاهی بخشی به شرکت‌ها پیرامون مالکیت فکری و کمک به آن‌ها در حفاظت از دارایی‌های فکری است. از این منظر، همکاری با یک نهاد تخصصی مالکیت فکری، نظیر «EUIPO»، یکی از بهترین استراتژی‌ها برای دستیابی به هدف مذکور خواهد بود.

گفتنی است که «EIT»، به‌منظور پرورش استعدادهای کارآفرینی و ایجاد مشاغل و کسب‌وکارهای پایدار در اروپا، سه بازیگر اصلی نوآوری، شامل «کسب‌وکار، آموزش عالی و تحقیقات» را در قالب انجمن‌های دانش و نوآوری (KICs) گرد هم آورده که هر یک از این انجمن‌ها، بر روی یک چالش خاص اجتماعی، از تغییر اقلیم و انرژی پایدار گرفته تا زندگی سالم و غذا متمرکز می‌باشند. با توجه به نقش مکمل هر دو سازمان در حمایت از «SME»ها و در نتیجه کل اقتصاد اروپا، این توافقنامه تلاش دارد تا از طریق انجمن‌های تخصصی مذکور، برنامه‌های ابتکاری متنوعی، از جمله تبادل ابزارها و مدل‌های آموزشی، رویدادها و وبینارها و ... را برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط تدارک ببیند.

بی‌شک، رشد نوآوری در جوامع، نیازمند سیاست‌گذاری‌های یکپارچه و هدفمند نهادهای مختلف سیاست‌گذار و اجرایی است. در همین راستا، کشورها نیازمند یک الگوی همکاری تنگاتنگ میان نهادهای داخلی خود بوده تا حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان، با سرعت بالای پیشرفت‌های جهانی همگام شده و مسیر از شکل‌گیری ایده تا تجاری‌سازی آن‌، به خوبی انجام پذیرد. کانون پتنت ایران، با نگاهی عمیق به جنبه‌های مختلف اکوسیستم نوآوری، به‌دنبال آگاهی‌بخشی در حوزه‌ مالکیت فکری و ترغیب محققین و نوآوران فردی و شرکتی به حفاظت از دستاوردهای نوآورانه و تلاش برای تجاری‌سازی آن‌ها است. در همین راستا، کانون با برنامه‌های فعال خود، شناسایی و حمایت از طرح‌های توجیه‌پذیر برای رشد کسب‌وکارها، کمک به آن‌ها برای حفاظت از دستاوردهای فناورانه در بازارهای خارجی و حتی به نمایش گذاشتن این طرح‌ها در نمایشگاه‌هایی همچون نمایشگاه خلاقیت و نوآوری ایران (اکسیر)، به دنبال ارتقاء هرچه بیشتر کشور در عرصه‌های جهانی است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.