نگاهی به دومین سری وبینارهای مالکیت فکری وزارت بهداشت!
۱۱ آبان ۱۳۹۹ نگاهی به دومین سری وبینارهای مالکیت فکری وزارت بهداشت!

کانون پتنت ایران، در راستای برنامه‌های آموزشی خود در حوزه مالکیت فکری و همگام با تفاهم‌نامه منعقد شده با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، اقدام به برگزاری سلسله‌ وبینارهای مالکیت فکری برای اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و پژوهشگران وزارت بهداشت نمود. این وبینارها، مطابق با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در سه دور برگزار گردید که عناوین برگزار شده در دور دوم آن، به‌شرح زیر می‌باشد:

  • وبینار ۱: آشنایی با مالکیت فکری - مورخ ۲۲ تیر
  • وبینار ۲: پتنت، ابزاری برای حفاظت از فناوری‌های نوآورانه - مورخ ۱ مرداد
  • وبینار ۳: ثبت اختراعات حوزه سلامت - مورخ ۴ مرداد
  • وبینار ۴: جستجوی پتنت - مورخ ۱۲ مرداد
  • وبینار ۵: آشنایی با پایگاه اطلاعاتی «Patentscope» - مورخ ۲۰ مرداد
  • وبینار ۶: آشنایی با پایگاه اطلاعاتی «lens» - مورخ ۲۲ مرداد
  • وبینار ۷: گیاهان دارویی و دانش سنتی - مورخ ۲۶ مرداد
  • وبینار ۸: مسیر ملی حفاظت از اختراعات - مورخ ۳ شهریور
  • وبینار ۹: مسیرهای حفاظت از اختراعات در خارج از ایران - مورخ ۱۰ شهریور
  • وبینار ۱۰: معرفی سازمان‌ها و دعاوی حقوقی - مورخ ۱۵ شهریور

 

گفتنی است که در مجموع ۱۰ وبینار یاد شده، ۱۳۸۷ نفر ثبت‌نامی وجود داشته که از این میان، مجموعاً ۸۰۲ نفر در وبینارها آموزشی حضور یافتند. این آمار، میانگین ۸۰ نفری از حاضرین در هر وبینار را نشان می‌دهد. در شکل ۱، تعداد ثبت‌نامی و شرکت‌کنندگان هر یک از وبینارهای سری دوم وزارت بهداشت ارائه شده است.

تعداد ثبت‌نام‌کنندگان و حاضرین در وبینارهای دور دوم وزارت بهداشت

شکل ۱- تعداد ثبت‌نام‌کنندگان و حاضرین در وبینارهای دور دوم وزارت بهداشت

 

بر اساس اطلاعات مندرج در شکل ۱، در ده وبینار یاده شده، مجموعاً ۱۷۹۳ نفرساعت آموزش ارائه شده و مخاطبینی با مدارک تحصیلی مختلف را پوشش داده است. در این بین، بیش از ۵۸ درصد از افراد حاضر در وبینارها، در مقاطع دکتری تخصصی بوده و قریب به ۲۴ درصد هم، دارای مدرک کارشناسی ارشد بوده‌اند. شکل ۲، سهم مقاطع تحصیلی مختلف حاضرین در وبینارها را نشان داده است. آمار ارائه شده، حاکی از آن است که رشد شرکت‌کنندگان با مدرک دکتری تخصصی و دکتری عمومی، نسبت به دور اول وبینارها قابل توجه بوده و در حالی‌که در دور اول، سهم ۴۴/۵ درصدی به این گروه‌ها اختصاص یافته بود، در دور دوم به بیش از ۶۳ درصد افزایش یافته است.

سهم مقاطع تحصیلی مختلف و وضعیت اشتغال حاضرین در وبینارهای دور دوم وزارت بهداشت

شکل ۲- سهم مقاطع تحصیلی مختلف و وضعیت اشتغال حاضرین در وبینارهای دور دوم وزارت بهداشت

 

مطابق با شکل ۲، توجه به وضعیت اشتغال شرکت‌کنندگان در وبینارها نیز، حاکی از آن است که اگرچه پژوهشگران، دانشجویان و کارشناسان وزارت بهداشت، حضور فعالی در این وبینارها داشته‌ و بیش از نیمی از صندلی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند، اما اعضای هیئت‌علمی نیز با سهم حدوداً ۴۴ درصدی، حضور پررنگی داشته‌اند.

فعالیت مراکز مختلف زیرمجموعه وزارت بهداشت در وبینارهای برنامه‌ریزی شده، از نکات مهم دیگری است که باید به آن پرداخته شود. در حالی‌که اعضای بیش از ۶۰ مرکز در مجموع این وبینارها شرکت نمودند، با این وجود، برخی از مراکز حضور فعال‌تری از خود نشان داده و از این وبینارها، استقبال بیشتری نمودند. شکل ۳، دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات درمانی مختلف که بیشترین استقبال را از این سری از وبینارها داشته‌اند را نشان می‌دهد. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اصفهان که در سری اول با ۱۶ شرکت‌کننده در رده دوم قرار گرفته بود، اگرچه این دور تعداد شرکت‌کننده کمتری داشته، اما رده اولی را به خود اختصاص داده است. دانشگاه ‌علوم پزشکی و خدمات درمانی گناباد هم که در دور اول با ۱۸ شرکت‌کننده رده اول را از آن خود نموده بود، با سقوط ۸ پله‌ای، در رده نهم قرار گرفته است.

لیست دانشگاه‌های علوم پزشکی با بیشترین تقاضای حضور در دور دوم وبینارهای وزارت بهداشت

شکل ۳- لیست دانشگاه‌های علوم پزشکی با بیشترین تقاضای حضور در دور دوم وبینارهای وزارت بهداشت

 

یکی از رویکردهای موجود در برگزاری رویدادهای آنلاین، مسئله تمرکززدایی از شهرهای بزرگ و فراهم نمودن این امکان است که مخاطبین از همه شهرهای دور و نزدیک، امکان حضور در این رویدادها را داشته باشند. رویکردی که به نسبت موفق بوده و در کنار مراکز استان‌های بزرگ، استقبال در شهرهای کوچک‌تری همچون دزفول، کاشان، تربت حیدریه، سبزوار و ... را نیز به همراه داشته است. شکل ۴، بخشی از پراکندگی حاضرین در سری دوم رویدادها از استان‌های مختلف را نشان می‌دهد.

استان‌های با بیشترین مشارکت در دور دوم وبینارهای وزارت بهداشت

شکل ۴- استان‌های با بیشترین مشارکت در دور دوم وبینارهای وزارت بهداشت

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.