جابجایی فرمان برای واگذاری هدایت خودرو به سرنشینان
۱۲ آبان ۱۳۹۹

جابجایی فرمان برای واگذاری هدایت خودرو به سرنشینان

همه ما تجربه سفرهای طولانی دسته‌جمعی با ماشین را داریم. از قبل، برای طول سفر برنامه‌ریزی نموده تا هر بخشی از زمان را یک نفر رانندگی کند و پس از خسته شدن، جای خود را با دیگری عوض کند. اما با ایده جدید ولوو، دیگر نیازی نیست که جای خود را عوض کنید، بلکه کافی است که جای فرمان را تغییر داده و دیگر سرنشینان کنترل را بدست بگیرند. آرام بنشینید، استراحت کنید و اجازه دهید تا سرنشینان دیگر، کنترل خودرو را در دست بگیرند! این ایده نوآورانه و بسیار عجیب ولوو که در پتنت جدید این شرکت جلوه نموده، حکایت از یک سیستم کنترلی خلاقانه دارد که امکان جابجایی سریع فرمان، ترمز و سیستم کنترل سرعت را در خودرو فراهم می‌کند.

تصور کنید که در حال رانندگی در جاده هستید و به شدت خسته شده‌اید. در همین لحظه، دوست دارید که فرمان از جلوی شما برداشته شده و در سمت دیگر خودرو، روبروی همسر یا دوستتان قرار گیرد! حتی تصور این وضعیت هم کمی خنده‌دار است و شاید شما را به یاد فیلم‌های اکشنی چون «تاکسی» بیندازد که راننده، با فشار تنها یک دکمه، تغییرات اساسی در سیستم کنترلی ماشین و حتی ظاهر آن ایجاد می‌کند. اما به نظر می‌رسد که ولوو فقط به یک فیلم فکر نمی‌کند. اگرچه ثبت یک پتنت، به معنای تحقق سریع ایده و تجاری‌سازی آن در واقعیت امر نیست، اما همین که این برند مشهور سوئدی، علاقه‌مند به محافظت از این ایده بوده، نکته قابل توجهی است.

بنا بر پتنت ولوو که در مارس ۲۰۱۹ میلادی به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «US 20200298900»، توسط دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا انتشار یافته است، فرمان خودرو بر روی یک سیستم ریلی خاص قرار می‌گیرد. این سیستم ریلی که در داشبورد تعبیه شده است، امکان جابجایی و حرکت فرمان از چپ به راست خودرو را فراهم نموده و در نتیجه، قابلیت کنترل خودرو توسط سرنشین کنار راننده هم فراهم می‌گردد. به‌منظور رفع محدودیت اتصال فیزیکی به جعبه‌دنده نیز، نوعی ارتباط الکترونیکی پیش‌بینی شده، تا فرمان‌ها از این طریق اجرا شوند.

شایان ذکر است که کلیت ایده ولوو، آن‌چنان هم جدید به نظر نمی‌رسد. پیش از این در سال ۲۰۰۲ میلادی، جنرال موتورز نیز یک سیستم کشویی معرفی نموده بود که قابلیت جابجایی فرمان را فراهم می‌ساخت. با این حال، پتنت ولوو حاوی جزئیات مفصل‌تری بوده که عملیاتی شدن این ایده را جدی‌تر می‌کند. به‌عنوان مثال، در پتنت ولوو، پیش‌بینی‌های لازم برای پدال‌های گاز و ترمز هم انجام شده است.

گفتنی است که ایده جدید ولوو، با در نظر گرفتن سیستم هدایت خودکار تشریح شده است. واقعیت اینجا است که این برند مشهور هم، مشابه سایر بازیگران فعال در این صنعت، آینده صنعت خودرو را در خودروهای خودران و با حداقل دخالت انسانی می‌داند، و در این راستا، هرگونه افزایش ایمنی یا سادگی کار با این سیستم را، یک مزیت برای پیشی گرفتن از رقبای قدرتمند خود تلقی می‌کند. برای مثال، حالتی را در نظر بگیرید که خودرو در حالت خودران بوده و به دلایلی، از کنترل خارج می‌شود. اگر راننده در حالتی نباشد که بتواند کنترل خودرو را سریعاً به دست بگیرد، این امکان برای سرنشین کناری فراهم شده که این کار را انجام دهد. 

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

محکومیت ۳۲ میلیون دلاری برای کم‌ارزش نشان دادن یک پتنت
۲۱ آبان ۱۳۹۹

محکومیت ۳۲ میلیون دلاری برای کم‌ارزش نشان دادن یک پتنت

رفتار عامدانه دانشگاه ویسکانسین در کم‌ارزش نشان دادن یکی از پتنت‌های مشترکی که با دانشگاه واشنگتن به ثبت رسانیده است، جریمه‌ای ۳۱.۶ میلیون دلاری را برای این دانشگاه مشهور به همراه داشت. دانشگاه ویسکانسین، مجوز بهره‌برداری از این پتنت را به شرکت «Zemplar AbbVie» واگذار نمود و در حالی‌که ویسکانسین در ازای این اعطای مجوز، نزدیک به ۴۲۶.۵ میلیون دلار دریافت نمود، تنها مبلغی در حدود یک میلیون دلار به دانشگاه واشنگتن پرداخت کرد.

نگاهی به دومین سری وبینارهای مالکیت فکری وزارت بهداشت!
۱۱ آبان ۱۳۹۹

نگاهی به دومین سری وبینارهای مالکیت فکری وزارت بهداشت!

در راستای تفاهم کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، دور دوم وبینارهای مالکیت فکری ویژه اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و پژوهشگران وزارت بهداشت، در ده عنوان برگزار گردید. در مجموع ۱۰ وبینار یاد شده، ۸۰۲ نفر حضور داشته که بیانگر میانگین ۸۰ نفری حاضرین در هر وبینار می‌باشد. بر این اساس، در مجموع وبینارهای دور دوم که در بردارنده حوزه‌های مختلف مالکیت فکری و به‌ویژه پتنت بود، ۱۷۹۳ نفرساعت آموزش ارائه گردید.

برگزاری رویداد آموزشی و ترویجی «چرخ» به مناسبت هفته پژوهش
۱ آذر ۱۳۹۹

برگزاری رویداد آموزشی و ترویجی «چرخ» به مناسبت هفته پژوهش

آکادمی کانون پتنت ایران، در ادامه فعالیت‌های آموزشی و ترویجی خود در حوزه مالکیت فکری و با هدف ارج نهادن به هفته پژوهش و استفاده از سیستم ثبت اختراع برای ارتقاء و انجام پژوهش‌های کاربردی، اقدام به برگزاری رویداد جدیدی تحت عنوان «رویداد چرخ» نموده است. رویداد چرخ، شامل سلسله وبینارهای آموزشی و ترویجی است که در خدمت پژوهش‌های کاربردی خواهد بود. در این رویداد، پنج وبینار با عناوین جذاب گنجانیده شده که در مورخ ۲۲ لغایت ۲۶ آذرماه سال جاری برگزار می‌گردد.

افزایش قابل توجه درخواست‌های ثبت اختراع در حوزه هوش مصنوعی
۱۸ آبان ۱۳۹۹

افزایش قابل توجه درخواست‌های ثبت اختراع در حوزه هوش مصنوعی

طی سال‌های اخیر، شاهد توسعه و تجاری‌سازی کاربردهای مختلف فناوری هوش مصنوعی در طیف وسیعی از صنایع و حوزه‌های کسب‌وکار هستیم. مطالعه جدید دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، گواهی بر این موضوع بوده و نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۲ میلادی به این‌سو، تعداد پتنت‌هایی که با موضوع هوش مصنوعی در این دفتر به ثبت رسیده، با افزایش قریب به ۱۰۰ درصدی همراه بوده است. همچنین نفوذ هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف فناوری، به نحوی بوده که از ۹ درصد در سال ۱۹۷۶ میلادی، به ۴۲ درصد از فناوری‌ها در سال ۲۰۱۸ گسترش یافته است.

جابجایی فرمان برای واگذاری هدایت خودرو به سرنشینان
۱۲ آبان ۱۳۹۹

جابجایی فرمان برای واگذاری هدایت خودرو به سرنشینان

همه ما تجربه سفرهای طولانی دسته‌جمعی با ماشین را داریم. از قبل، برای طول سفر برنامه‌ریزی نموده تا هر بخشی از زمان را یک نفر رانندگی کند و پس از خسته شدن، جای خود را با دیگری عوض کند. اما با ایده جدید ولوو، دیگر نیازی نیست که جای خود را عوض کنید، بلکه کافی است که جای فرمان را تغییر داده و دیگر سرنشینان کنترل را بدست بگیرند. این ایده نوآورانه ولوو که در پتنت جدید این شرکت جلوه نموده، حکایت از یک سیستم کنترلی خلاقانه دارد که امکان جابجایی سریع فرمان، ترمز و سیستم کنترل سرعت را در خودرو فراهم می‌کند.

عملیاتی شدن اصلاحات اساسی قانون ثبت اختراع چین
۱۴ آبان ۱۳۹۹

عملیاتی شدن اصلاحات اساسی قانون ثبت اختراع چین

سیاست‌گذارات چینی، در راستای حمایت از مخترعین و تقویت سیستم مالکیت فکری، اصلاحاتی جدی در قانون ثبت اختراع این کشور انجام داده‌اند که از ژوئن سال آتی میلادی، اجرایی می‌گردد. افزایش بازه زمانی حفاظت از طراحی‌ها، جبران خسارت مالکین پتنت در صورت تأخیر زمانی نامعقول بین انتشار و گرنت، افزایش هزینه‌های نقض پتنت و کاهش یا حذف هزینه‌های نگهداری از پتنت‌ها، از جمله مواردی است که در راستای حمایت از مخترعین و مالکین پتنت‌ها، دیده شده است.