صفحات نمایشی که اسپیکر و میکروفون هم دارند!
۱۷ آبان ۱۳۹۹ صفحات نمایشی که اسپیکر و میکروفون هم دارند!

اپل و سامسونگ، به‌عنوان پیشگامان صنعت تلفن همراه، در حال کار بر روی صفحات نمایشی هستند که قابلیت انتقال صدا را داشته باشند. به کمک این فناوری جدید که هر دو رقیب به‌صورت جدی بر روی آن تمرکز نموده‌اند، دیگر به میکروفون‌ها و اسپیکرهای معمولی که بر روی گوشی‌های تلفن همراه نصب می‌شوند، نیازی نخواهد بود. این فناوری فوق‌العاده، تحولی بزرگ در صنعت تلفن همراه به دنبال داشته و قابلیت‌هایی مانند استفاده از تلفن‌های همراه در زیر آب را نیز عملیاتی می‌سازد.

تجربه نوکیا در عدم ورود به نوآوری‌های جدید که شکست این شرکت را در صنعت تلفن همراه به‌دنبال داشت، درس بزرگی به همه فعالان این صنعت داد. واقعیت اینجا است که همه فعالان صنعت تلفن همراه، سالیانه میلیون‌ها دلار برای ایده‌پردازی‌های خود هزینه نموده و از نزدیک، رقبا و دستاوردهایشان را رصد می‌کنند. به همین دلیل است که وقتی شرکتی مثل اپل، حرف از یک فناوری جدید می‌زند، با فاصله‌ای نه‌چندان زیاد، رقیبی همچون سامسونگ هم، ورق دیگری رو نموده و توانایی‌های خود را به رخ رقیب می‌کشد.

ایده انتقال صدا و پخش آن از طریق صفحات نمایش، مسبوق به سابقه بوده و پیش از این نیز، سامسونگ و اپل در پتنت‌های خود به آن اشاره نموده‌اند. جالب این‌که در اواخر سپتامبر سال جاری میلادی، اپل اقدام به معرفی فناوری جدیدی در آیفون‌های آتی خود نمود که می‌توانست در عمق ۶۰ فوتی آب، تصویربرداری نماید. بدیهی است که در چنین دستگاهی، بلندگوهای معمول و منافذ سنتی مرتبط با اتصالات مغناطیسی، نمی‌توانند به خوبی کار کنند و نیاز به یک راهکار جایگزین برای آن‌ها وجود دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که هم اپل و هم سامسونگ، با جدیت فراوانی روی ایده حذف بلندگوهای رایج تلفن‌های همراه کار می‌کنند. یکی از نوآوری‌های عمده در این حوزه، پتنت جدید سامسونگ است که در اکتبر ۲۰۱۸ میلادی، در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی گواهی ثبت اختراعی با شماره «US 10811470» به آن اعطا شده است. در این پتنت، یک نمایشگر تلفن همراه هوشمند معرفی شده که انتقال صدا را از طریق ارتعاشات و لرزش زیر صفحه‌نمایش، ممکن می‌سازد.

در فناوری جدید سامسونگ، یک المان ارتعاشی در زیر صفحه‌نمایش تعبیه شده که وظیفه انتقال صدا را بر عهده دارد. سامسونگ مدعی است که به کمک فناوری جدید این شرکت، صدای حاصل شده بدون هیچ‌گونه کم‌وکسری، از طریق صفحه نمایش منتقل شده و حتی کیفیت تماس‌ها و همچنین کیفیت انتقال صدا بهبود می‌یابد.

گفتنی است که این فقط اپل و سامسونگ نیستند که در این حوزه ورود نموده و خودی نشان می‌دهند. «LG» نیز، از نوعی فناوری صوتی منحصربه‌فرد در تلفن هوشمند مدل «G8 ThinQ Flagship» بهره برده که آن را صدای کریستال «OLED» می‌نامد. این فناوری، تا حدی مشابه با ایده سامسونگ بوده و کیفیت تماس‌های دریافتی و بلندگوی اصلی را بهبود می‌دهد. باید منتظر ماند و سرانجام این رقابت تنگاتنگ در حوزه فناوری‌های صوتی تلفن‌های همراه را به نظاره نشست. آیا اپل سعی در توسعه فناوری انحصاری خود خواهد داشت یا با هماهنگی با شریک و تأمین‌کننده خود، «LG Display»، به سراغ راهکاری مشابه با رقبا می‌رود؟

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.