حافظه‌های انعطاف‌پذیر نانویی؛ آینده صنعت الکترونیک
۲۰ آبان ۱۳۹۹ حافظه‌های انعطاف‌پذیر نانویی؛ آینده صنعت الکترونیک

یک شرکت فعال در حوزه مواد پیشرفته، پتنت جدیدی به ثبت رسانیده که گام بسیار مهمی در راستای توسعه فناوری حافظه‌های انعطاف‌پذیر به شمار می‌رود. استراتژیک المنت (Strategic Elements)، به صورت جدی در تلاش است که جایگاه جهانی خود در حوزه حافظه‌های انعطاف‌پذیر را تثبیت نموده و بخشی از بازار بالقوه موجود را از آن خود نماید. در این راستا، استفاده از جوهرهای نانویی برای چاپ بر روی شیشه و پلاستیک‌های انعطاف‌پذیر و ذخیره‌سازی اطلاعات به کمک آن‌ها، از جمله مواردی است که سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در آن انجام داده است.

فناوری منحصربه‌فرد «Nanocube Memory Ink»، توسعه نسل جدیدی از حافظه‌ها را ممکن نموده که وابستگی صنعت الکترونیک به تراشه‌های سیلیکونی را تا حدودی مرتفع می‌سازد. این فناوری نانویی که با مشارکت دانشگاه «NSW» و شرکت «CSIRO» توسعه یافته، مبتنی بر نوعی جوهر مایع و شفاف بوده که حاوی میلیاردها ذره نانومتری است. با چاپ این جوهرها بر روی شیشه یا پلاستیک، از آن‌ها می‌توان برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده نمود. از آنجاکه این فناوری فوق‌پیشرفته، دارای کاربردهای تجاری متعددی است، حفاظت از آن، در رأس اولویت‌های این شرکت نوآور قرار گرفته و با هر قدم مثبت در خصوص فناوری، پرونده ثبت اختراع دیگری نیز تشکیل می‌گردد.

در پرونده ثبت اختراع مذکور، به یک چالش جدی صنایع الکترونیک برای توسعه مدارهای انعطاف‌پذیر اشاره شده است: «بخش‌های زیادی از لوازم الکترونیکی انعطاف‌پذیر، تنها می‌توانند از باتری‌های با توان پایین استفاده کنند. این مسئله، میزان پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات را محدود می‌سازد». پتنت مذکور برای حل این معضل، مدارهای مقیاس نانویی را پیشنهاد داده که با تراکم بیشتر سلول‌های حافظه و کوچک‌تر نمودن ابعاد آن‌ها، امکان استفاده از حافظه‌های بیشتر در این دستگاه‌ها را فراهم می‌کند. مدارهای مذکور، با جوهر قابل چاپی ساخته شده که شامل نانوسیم‌هایی با قطر ۱۰۰ برابر کوچک‌تر از ضخامت موی انسان است.

توسعه و تجاری‌سازی این فناوری، مبتنی بر فرصت‌های بازار متعددی است که پیش روی آن قرار دارد. به‌عنوان‌ مثال، تقاضا برای فناوری‌های پوشیدنی یا فناوری‌های مبتنی بر سلامت دیجیتال، به شکل فزاینده‌ای در حال افزایش بوده و توسعه بیشتر این فناوری‌ها، به‌شدت به حافظه‌های انعطاف‌پذیر وابسته خواهند بود. گفتنی است که در اسناد ثبت اختراع مذکور، به کاربردهای فناوری در دستگاه‌های الکترونیکی انعطاف‌پذیر، از جمله دستگاه‌های «OLED»، حسگرهای پوشیدنی و دستگاه‌های نورومورفیک (دستگاه‌هایی با عملکرد مشابه مغز انسان) نیز اشاره شده است.

لازم به ذکر است که استراتژیک المنت، به‌نوعی یک مجموعه سرمایه‌گذاری تلقی شده که با گرد هم آوردن تیم‌های پیشرو در حوزه‌های مختلف علمی، پروژه‌های جدیدی را آغاز می‌نماید. تمرکز اصلی این شرکت، بر روی پروژه‌هایی همچون هوش مصنوعی، رباتیک، فلزات گرانبها و جوهر نانویی حافظه بوده که برای هر یک از آن‌ها، بازوهای اجرایی خاصی را در نظر گرفته است. در خصوص فناوری «Nanocube Memory Ink» نیز، شرکت استرالیایی «Advanced Materials»، بخشی از مسئولیت‌ها را به عهده داشته و ثبت اختراع اخیر هم، توسط همین شرکت انجام شده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day