ورود سونی به صنعت پهپاد
۱۲ آذر ۱۳۹۹ ورود سونی به صنعت پهپاد

شرکت مشهور سونی، خبر از عرضه پهپاد خود در بهار سال آتی میلادی داده است. این پروژه بلندپروازانه که ایرپیک (Airpeak) نام گرفته است، بر تصویربرداری‌های ویدئویی، به‌عنوان یکی از قابلیت‌های فناورانه سونی در صنعت فیلم و سرگرمی تأکید دارد.

در سال‌های اخیر و به لطف سرمایه‌گذاری‌های وسیع فناورانی مانند آمازون، والمارت، فیسبوک و سامسونگ، طیف وسیعی از کاربردهای مختلف، از جمله حمل سفارشات، مقاصد نظامی، تقویت ارتباطات اینترنتی و البته برخی ایده‌های عجیب و غریب مانند حمل فنجان قهوه و اسکی روی آب با استفاده از پهپادها توسعه یافته است. بدیهی است که این حجم از نوآوری و اختراع، نیازمند چتر حافظتی مناسبی است که سیستم پتنت، به خوبی این وظیفه را بر عهده گرفته است. افزایش چهار برابری اختراعات در این حوزه، بیانگر اهمیت ثبت اختراع و استقبال چشمگیر شرکت‌ها از این موضوع است. شاید عجیب باشد، اما شرکتی مانند سونی هم که اغلب آن را با کنسول‌های بازی، دستگاه‌های الکترونیک مصرفی و صنعت سرگرمی می‌شناسند، تلاش زیادی برای ورود به این صنعت دارد.

در سال ۲۰۱۸ میلادی، با انتشار یکی از پتنت‌های سونی، علاقه‌مندی این شرکت به حوزه پهپادها نمایان شد. با این وجود، در ادامه هیچ خبر جدیدی از فعالیت‌های سونی در این حوزه شنیده نشد. در حالی‌که بسیاری معتقد بودند که پروژه سونی در حوزه پهپادها متوقف شده است، در اکتبر ۲۰۱۹، این شرکت اقدام به ثبت اختراع جدیدی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا نمود که در ژانویه ۲۰۲۰، با شماره «US 20200036901» انتشار یافت. این پتنت، اطلاعات قابل توجهی از نحوه کارکرد پهپاد ابداعی سونی ارائه نموده و این واقعیت را بیش‌ از پیش به نمایش گذاشته که سونی هنوز هم به ماجراجویی در صنعت پهپادها علاقه‌مند است!

حال، پس از گذشت تقریباً ده ماه از انتشار پتنت مذکور، شواهد حاکی از آن است که سونی در تلاش برای اجرا و تجاری‌سازی ایده‌های خود می‌باشد. در بیانیه جدید این شرکت که همراه با تیزری از ایرپیک منتشر شده، چنین آمده است: «ایرپیک با هدف کمک به توسعه بیشتر صنعت سرگرمی و همچنین بهبود کارایی و صرفه‌جویی در صنایع مختلف، از خلاقیت سازندگان ویدئویی تا حد ممکن پشتیبانی می‌کند». همان‌طور که از این بیانیه مشخص است، سونی با ایرپیک خود، به دنبال فعالان صنعت فیلم و البته سایر علاقه‌مندان به این حوزه است تا بتواند به یک بازار به ظاهر از دست رفته ورود نماید.

لازم به ذکر است که «DJI» که یکی دیگر از فعالان صنعت پهپاد است، از محصولات خود با قابلیت ثبت و ضبط فیلم‌های با کیفیت «4K» رونمایی نموده و از این منظر، سونی در تلاش است تا از دست رفتن این بازار بزرگ و جذاب جلوگیری نماید. باید منتظر ماند و دید که آیا فناوری پتنت‌شده سونی، می‌تواند رقبای قدرتمند این شرکت را پس زده و باز هم این غول بزرگ صنعت سرگرمی و فیلم را به جایگاه اصلیش بازگرداند؟!

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day