رقابت تنگاتنگ سامسونگ و «TSMC» در صنعت نیمه‌هادی‌
۱۱ آذر ۱۳۹۹ رقابت تنگاتنگ سامسونگ و «TSMC» در صنعت نیمه‌هادی‌

سامسونگ و «TSMC»، رقابت داغی بر سر فناوری‌های مربوط به نیمه‌هادی‌ها آغاز کرده‌اند. بنا بر آخرین آمار از فعالیت‌های ثبت اختراع این شرکت‌ها در حوزه فناوری لیتوگرافی «EUV» (لیتوگرافی مبتنی بر اشعه ماوراءبنفش)، «TSMC» از رقیب قدرتمند خود عقب‌افتاده و برای جبران این عقب‌ماندگی، کار سختی در پیش دارد.

سامسونگ و «TSMC»، از بازیگران اصلی طراحی و تولید ریزپردازنده برای شرکت‌های فناور مختلف محسوب می‌شوند. از آنجا که هر دوی این شرکت‌ها از فناوری «۵nm» بهره می‌برند، توجه تمامی تولیدکنندگان اصلی نیمه‌هادی را به خود جلب نموده‌اند. با این حال، روند جدیدی در این صنعت آغاز شده که از سوی تحلیلگران، بی‌سابقه ارزیابی شده است. طبق آخرین داده‌ها، شرکت‌های کره‌ای و به‌طور خاص سامسونگ، در حال سرمایه‌گذاری و ثبت پتنت‌های متعدد در حوزه «EUV» است. این فناوری که برای تولید نیمه‌هادی‌های پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد، با استفاده از نور ماوراءبنفش با طول‌موج بسیار کوتاه، امکان تولید ترانزیستورهای کوچک‌تر و کارآمدتر را فراهم نموده و از همین رو، یکی از ابزارهای کلیدی در تولید تراشه‌ها و پردازنده‌های حافظه محسوب می‌شود.

در ظاهر، صورت مسئله بسیار ساده است: تعداد درخواست‌های ثبت اختراع کره جنوبی در حوزه نیمه‌هادی‌ها و فناوری «EUV» روند فزاینده‌ای به خود گرفته و البته اگر کمی دقیق‌تر به موضوع بنگریم، نشانه‌هایی از عقب‌ماندگی قریب‌الوقوع «TSMC» و ایجاد مشکلات احتمالی برای این غول تایوانی به چشم می‌خورد. به عبارت بهتر، شرکت‌های کره‌ای و در رأس آن‌ها سامسونگ، در حال بهبود فناوری «EUV» هستند و این استراتژی، شاید به قیمت کاهش سهم بازار «TSMC» و حتی تعطیلی بخشی از این کسب‌وکار تمام شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، نقش کلیدی سایر شرکت‌های صاحب پتنت در این بازی رقابتی است. اگرچه بسیاری از این شرکت‌ها، دقیقاً در همان بخش و حوزه «TSMC» و سامسونگ فعالیت نمی‌کنند، اما با دعاوی احتمالی که ناشی از نقض پتنت‌های متعلق به آن‌ها شکل می‌گیرد، آزادی عمل بازیگران اصلی تا حدی محدود خواهد شد. لازم به تأکید است که در حال حاضر، ۳۹ درصد از پتنت‌های به ثبت رسیده در این حوزه، متعلق به سامسونگ بوده و در مقابل، «TSMC» تنها سهمی ۱۵ درصدی را از آن خود نموده و فاصله معناداری با رقیب سنتی خود دارد.

گفتنی است که «TSMC»، یکی از بازیگران فعال در سیستم پتنت تایوان محسوب شده که بنا بر گزارش اخیر دفتر مالکیت فکری این کشور (TIPO) در خصوص سال ۲۰۱۹ میلادی، بالغ بر ۱.۳۳۳ درخواست جدید در این کشور به ثبت رسانیده و از این حیث، در جایگاه اول شرکت‌های نوآور تایوانی قرار دارد. این شرکت که در مقیاس بین‌المللی فعالیت می‌کند، حفاظت از اختراعات و نوآوری‌ها در سایر کشورها را نیز به صورت جدی دنبال نموده و برای مثال، با ۲.۱۳۳ گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، در رده دوازدهم فهرست جدید «IFI Claims» از ۵۰ شرکت برتر دارنده «US» پتنت گرنت شده در سال ۲۰۱۹ قرار دارد. از این منظر، عقب ماندن این غول فناوری از رقیب کره‌ای و شانه خالی کردن از رقابت تنگاتنگ، چیزی نیست که بتوان به این سادگی‌ها قبول کرد.

در پایان، باید به این نکته مهم اشاره داشت که تأثیر واقعی این مسابقه ثبت اختراع در بازار نیمه‌هادی‌ها، کمی مبهم به نظر می‌رسد. در واقع، توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های نوظهور، با چالش‌های متعددی همراه بوده و عملاً به کندی صورت می‌گیرد. به همین دلیل، شاید سال‌ها باید منتظر ماند تا نتایج مشخصی از این فناوری‌ها را در دنیای واقعی مشاهده نمود. با این وجود، باید این واقعیت را هم قبول کرد که ثبت اختراع، به منزله این است که کسی زنگ‌‌ها را به صدا در آورده است، حال باید منتظر زمانی شد که بسته به شدت تکان دادن زنگ‌ها و همینطور فاصله زمانی و مکانی ما تا آن محل، صدای زنگ به گوشمان برسد!

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day