نرخ شگفت‌انگیز تجاری‌سازی اختراعات دانشگاهی در اروپا
۱۶ آذر ۱۳۹۹

نرخ شگفت‌انگیز تجاری‌سازی اختراعات دانشگاهی در اروپا

مطالعه جدید دفتر ثبت اختراع اروپا (EPO) نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها و سازمان‌های تحقیقات عمومی، به‌منظور تجاری‌سازی اختراعات و نوآوری‌هایشان، توجه ویژه‌ای به استفاده از سیستم پتنت و صدور مجوز بهره‌برداری دارند. بر اساس اطلاعات ارائه شده، در حال حاضر بیش از یک‌سوم اختراعات توسعه‌یافته توسط این نهادها، به مرحله تجاری‌سازی رسیده و در این میان، صدور مجوز با سهمی ۷۰ درصدی، کانال اصلی تجاری‌سازی اختراعات تلقی می‌شود.

یکی از بازیگران اصلی اکوسیستم نوآوری، دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی هستند که به همراه نهادهای دولتی و صنعت، سه ضلع اصلی مارپیچ سه‌گانه نوآوری را شکل داده‌اند. با این حال، همه چیز را نمی‌توان در پتانسیل دانشی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها به‌عنوان منبع اولیه نوآوری خلاصه نمود. عدم دسترسی این نهادها به سایر ملزومات تجاری‌سازی و بهره‌برداری از فناوری، اعم از قابلیت‌های مدیریتی، مالی، تولید و بازاریابی، موجب گردیده تا ورود مستقیم به بحث بهره‌برداری از اختراعات، با مشکلات جدی مواجه شود. کلید اصلی این چالش، در سیستم پتنت نهفته است؛ ابزار صدور مجوز بهره‌برداری از اختراعات، درآمدزایی و تولید ارزش‌افزوده را برای دانشگاه‌ها تضمین نموده و با تسهیل تجاری‌سازی اختراعات از سوی صنایع توانمند، دسترسی عمومی به این اختراعات را ممکن می‌سازد. این چیزی است که طی دهه‌های اخیر، در قالب پارادایم کارآفرینی دانشگاهی و دانشگاه‌های نوآور، به یکی از موتورهای اصلی محرک نوآوری تبدیل شده است. مطالعه جدید دفتر ثبت اختراع اروپا، دقیقاً به همین موضوع پرداخته و در تلاش است تا میزان اثرگذاری سیستم پتنت برای تجاری‌سازی دستاوردهای دانشگاهی را به‌ نمایش بگذارد.

این گزارش که تحت عنوان «ارزش‌گذاری نتایج علمی- رتبه‌بندی تجاری‌سازی پتنت: دانشگاه‌های اروپایی و سازمان‌های تحقیقاتی» منتشر شده، نشان می‌دهد که این مراکز، از پتنت‌های ثبت شده در «EPO»، به‌عنوان ابزار اصلی بهره‌برداری از اختراعاتشان استفاده می‌کنند. اطلاعات حاکی از آن است که در حال حاضر، بیش از یک‌سوم اختراعات ثبت‌‌شده در سیستم پتنت اروپا (۳۶ درصد)، مورد بهره‌برداری قرار گرفته و ۴۲ درصد آن‌ها نیز، در حال برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری‌های آتی قرار دارند. نکته جالب‌تر این‌که صدور مجوز با ۷۰ درصد، در صدر مسیرهای تجاری‌سازی اختراعات قرار داشته و به دنبال آن، همکاری‌های تحقیق و توسعه‌ای با ۱۴ درصد و فروش پتنت با ۹ درصد، در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند.

آنتونیو کامپینوس (António Campinos)، رئیس دفتر ثبت اختراع اروپا، در خصوص نقش پتنت در تجاری‌سازی اختراعات دانشگاهی می‌گوید: «دانشگاه‌ها و سازمان‌های تحقیقات عمومی اروپا، قدرت زیادی در امر تحقیقات علمی داشته و در پشت بسیاری از اختراعات قرار دارند. این گزارش، به خوبی نشان داده که آن‌ها برای خارج ساختن فناوری از آزمایشگاه و ورود آن به بازار، از پتنت‌های اروپایی استفاده می‌کنند. البته هنوز هم موانع فراوانی در زمینه تجاری‌سازی و انتقال دانش و فناوری به صنعت وجود دارد».

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت، لزوم همکاری تنگاتنگ شرکت‌ها، صنایع و نهادهای مختلف برای دستیابی به اختراعات دانشگاهی و تلاش برای تجاری‌سازی آن‌ها است. اگر دانشگاه‌ها بر روی موضوعاتی فعالیت کنند که نیاز روز صنعت یا بازار نبوده و در آینده نزدیک هم نتواند یک نیاز بالقوه را شناسایی و مرتفع کند، بالتبع با هیچ نتیجه مثبتی برای تجاری‌سازی روبرو نمی‌شوند. در طرف مقابل، اگر صنایع نیز رابطه مثبت و خوبی با دانشگاه‌ها برقرار نکنند، خروجی آن‌چنان که باید و شاید مثبت نخواهد بود. بنابر گزارش دفتر ثبت اختراع اروپا، در تجاری‌سازی اختراعات دانشگاهی ثبت شده در این دفتر، «SME»ها و شرکت‌های بزرگ، هر یک با سهمی ۴۰ درصدی، همکاری خوبی از خود نشان داده‌اند. نکته جالب‌تر این‌که بیشتر همکاری‌های موفق (۷۴ درصد)، با شرکایی از همان کشور مبدأ صورت گرفته است. با این وجود، مؤسسات مستقر در کشورهای جنوب و شرق اروپا، در مقایسه با سایر مناطق اروپایی، شرکای محلی کافی نداشته و به همین دلیل، بیشتر به دنبال یافتن شرکای تجاری در سایر کشورهای این منطقه بوده‌اند.

یکی دیگر از محورهای اصلی گزارش «EPO»، چالش‌های پیش روی دانشگاه‌ها و سازمان‌های تحقیقاتی عمومی در تجاری‌سازی اختراعات است. بنا بر بررسی‌های صورت گرفته، دلیل اصلی تجاری نشدن دو سوم اختراعات، عدم عبور از مرحله اثبات مفهومی است. مهم‌ترین موانع تجاری‌سازی اختراع دانشگاهی که در نظرسنجی‌ها از آن‌ها یاد شده است، عبارتند از: در دست توسعه بودن فناوری (۶۳ درصد)، عدم قابلیت شناسایی فرصت‌های تجاری (۵۵ درصد)، عدم موفقیت در یافتن شرکای علاقه‌مند (۳۸ درصد) و کمبود منابع (۲۵ درصد).

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

نتایج سومین آزمون بر خط مالکیت فکری اعلام شد
۲۴ دی ۱۳۹۹

نتایج سومین آزمون بر خط مالکیت فکری اعلام شد

مخاطبین کانون پتنت ایران، رکورد جدیدی را در سومین آزمون بر خط مالکیت فکری بر جای گذاشتند. در این آزمون که ۱۷۱ شرکت‌کننده حضور داشتند، پنج نفر موفق به پاسخ‌دهی صحیح به همه سؤالات شدند.

اختراع ۲۵۰ هزار دلاری دو نوجوان برای درخت کریسمس
۲۹ دی ۱۳۹۹

اختراع ۲۵۰ هزار دلاری دو نوجوان برای درخت کریسمس

اختراع کریسمسی دو نوجوان ۱۲ ساله، درآمدی ۲۵۰ هزار دلاری نصیب آن‌ها نموده است. «آیان» و «میکی»، راهی برای جلوگیری از زمین خوردن و شکستن تزئینات درخت کریسمس یافتند و همین ایده خلاقانه، آغازی برای کارآفرینی هیجان‌انگیز آن‌ها شد. این ایده ساده و جذاب، زمانی به ذهنشان رسید که یکی از تزئینات مورد علاقه آن‌ها، از درخت کریسمس بر روی زمین افتاد و شکست. آن‌ها به این فکر افتادند که باید برای این چالش راهکاری اندیشید؛ راهکاری که در یک سال، درآمدی ۲۵۰ هزار دلاری برای آن‌ها به دنبال داشته است.

اعطای عنوان کودک سال مجله تایم به یک مخترع ۱۵ ساله
۱۵ دی ۱۳۹۹

اعطای عنوان کودک سال مجله تایم به یک مخترع ۱۵ ساله

یک مخترع ۱۵ ساله، عنوان اولین کودک سال مجله «Time» را از آن خود نموده و تصویرش بر روی جلد این مجله مشهور قرار گرفت.

اندازه‌گیری دقیق فشارخون توسط ساعت اپل
۸ دی ۱۳۹۹

اندازه‌گیری دقیق فشارخون توسط ساعت اپل

اپل در ادامه استراتژی ایجاد کاربردهای متنوع در محصولات و حرکت به سمت سلامت دیجیتال، نوآوری جدیدی برای ساعت‌های هوشمند توسعه داده که «Apple Watch»ها به سادگی امکان اندازه‌گیری و کنترل دقیق فشارخون کاربر را خواهند داشت.

بسته‌بندی ویژه برای افزایش طول عمر محصولات کشاورزی
۹ دی ۱۳۹۹

بسته‌بندی ویژه برای افزایش طول عمر محصولات کشاورزی

«وردانت تکنولوژی»، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع جدیدی شده که مرتبط با تنظیم وضعیت محصولات کشاورزی و کنترل شرایط آن‌ها در کل فرایند برداشت تا عرضه به مصرف‌کننده است.

تلاش‌ اپل برای توسعه یک موتور جستجوی اختصاصی
۲۳ دی ۱۳۹۹

تلاش‌ اپل برای توسعه یک موتور جستجوی اختصاصی

اپل در تلاش است تا با توسعه یک موتور جستجوی اختصاصی، پا در کفش بزرگانی همچون گوگل کند. ثبت اختراع جدید این شرکت که به تازگی گواهی آن توسط دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا صادر گردیده، حاکی از عزم جدی این غول فناور برای ورود به حوزه جستجوی وب است.