رشد قابل توجه درخواست‌های ثبت اختراع چین و تجاری‌سازی آن‌ها
۱۸ آذر ۱۳۹۹ رشد قابل توجه درخواست‌های ثبت اختراع چین و تجاری‌سازی آن‌ها

طبق اعلام رسمی اداره مالکیت فکری چین (CNIPA)، تعداد درخواست‌های ثبت اختراع این کشور طی ده ماهه نخست سال جاری میلادی، از مرز ۱/۲۳ میلیون فرارتر رفته که حاکی از رشد ۱۱/۲ درصدی نسبت به بازه مشابه سال گذشته است. این افزایش قابل‌توجه، با در نظر گرفتن اپیدمی کووید-۱۹ و اثرات غیرقابل انکار آن بر اقتصاد کشورهای مختلف، موفقیتی بزرگ برای سیستم مالکیت فکری چین محسوب می‌گردد.

طی سال‌های اخیر، همزمان با رشد اقتصادی چین و تلاش شرکت‌های چینی برای دستیابی به فناوری‌های پیشرفته و تصاحب بازار کشورهای مختلف، بحث حفاظت از نوآوری و دارایی‌های فکری، به اولویتی بزرگ در این کشور تبدیل شده است. سیاست‌گذاران چینی، به نقش کلیدی سیستم‌های مالکیت فکری به‌عنوان زیرساختی حیاتی برای رشد و توسعه کشور پی برده و نسبت به تقویت آن در چین اقدام نموده‌اند. اصلاحات اخیر قانون ثبت اختراع که از ژوئن سال آتی میلادی اجرایی می‌شود، یکی از مصادیق تلاش برای حمایت از مخترعین و دارندگان حقوق مالکیت فکری در این کشور است. این اصلاحیه، مجموعه وسیعی از موضوعات، از جمله افزایش بازه زمانی حفاظت از طراحی‌ها، جبران خسارت مالکین پتنت در صورت تأخیر زمانی نامعقول بین انتشار و گرنت، افزایش هزینه‌های نقض پتنت و کاهش یا حذف هزینه‌های نگهداری از پتنت‌ها را در بر گرفته و حکایت از نگاه همه‌جانبه سیاست‌گذاران در خصوص موارد ثبت، ارزیابی، حفاظت و اجرای حقوق مالکیت فکری دارد.

در کنار اطلاعات ارائه شده در خصوص درخواست‌های ثبت اختراع در چین، شن چانگیو (Shen Changyu)، مدیر «CNIPA»، خبر از ثبت ۵۵.۰۰۰ درخواست «PCT» طی ده ماه اخیر نیز داده است. وی که در حاشیه مراسم افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ثبت اختراعات چین سخن می‌گفت، بر تلاش بیشتر این کشور برای تقویت حفاظت از حقوق مالکیت فکری و بهبود فرایندهای انتقال فناوری تأکید داشت و افزود: «حقوق مالکیت فکری، پشتیبانی قدرتمند برای دستیابی به یک توسعه اقتصادی باکیفیت است».

نکته بسیار جالب این‌که در هشت ماهه نخست سال جاری، حجم واردات و صادرات مرتبط با حق امتیازهای «IP» در چین، به ۲۹/۱۳ میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال قبل، با رشدی ۴/۲ درصدی همراه بوده است. با توجه به سهم ۵/۵۸ میلیارد دلاری صادرات و رشد ۲۶/۴ درصدی آن نسبت به مشابه سال قبل، به نظر می‌رسد که وضعیت چین در حوزه نوآوری و توسعه فناوری‌های جدید، به شدت بهبود یافته و عملاً این کشور، از یک واردکننده و تقلیدکننده صرف فناوری‌های پیشرفته، به یک توسعه‌دهنده فناوری، همراه با قابلیت‌های فناورانه قابل‌توجه تبدیل شده است.  

 

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.