نظارت بر عملکرد کارکنان از طریق ارزیابی زبان بدن و حالات چهره
۲۲ آذر ۱۳۹۹ نظارت بر عملکرد کارکنان از طریق ارزیابی زبان بدن و حالات چهره

با ایده خلاقانه و جدید مایکروسافت، راه برای تنبلی کردن کارکنان و فرار از زیر کار بسته می‌شود. به کمک این نرم‌افزار جدید، زبان بدن کارکنان و حالات چهره آن‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته و شاخصی تحت عنوان «امتیاز بهره‌وری» تعریف می‌شود. ایده مایکروسافت که برای کارفرمایان محصول به شدت جذابی است، سروصدای فراوانی به پا کرده و برخی از کارشناسان، آن را ناقض حریم خصوصی می‌دانند.

یکی از موضوعات حیاتی هر کسب‌وکار کوچک و بزرگی، منابع انسانی و چگونگی افزایش بهره‌وری کارکنان است. ایده‌های نوآورانه زیادی در این زمینه مطرح گردیده که از آن جمله، می‌توان به استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای مسیریابی مهارتی کارکنان و یا پیش‌بینی ترک کار آن‌ها، شنود مکالمات کارکنان و مشتریان و نیز دستبند کنترلی برای نظارت بر کارکرد صحیح کارکنان اشاره نمود. حضور نام‌های مشهوری همچون «IBM»، والمارت و آمازون در بین متقاضیان پتنت‌های به ثبت رسیده، به خوبی بیانگر اهمیت موضوع نزد شرکت‌های بزرگ فناور است. در این میان، به نظر می‌رسد که مایکروسافت هم به رصد و کنترل کارکنان علاقه‌مند است!

اگر حرفه شغلی شما به گونه‌ای باشد که می‌بایست در جلسات متعددی حضور یابید، احتمالاً تجارب جالبی از عکس‌العمل‌های متنوع حاضران دارید، از بحث‌های جدی و مشارکت فعال در جلسات تا خمیازه کشیدن‌های پیاپی و نگاه به صفحات نمایش تلفن همراه. پتنت جدید مایکروسافت که در جولای ۲۰۱۰ میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی با شماره پتنت «US 20200358627» انتشار یافته است، به کارفرمایان اجازه می‌دهد تا از طریق ارزیابی زبان بدن و حالات چهره، میزان توجه و مشارکت کارکنان در جلسات کاری را ارزیابی کنند. با این کار، کارکنانی که در جلسات حضوری یا کنفرانس‌های ویدئویی، به اندازه کافی حضور ذهن و توجه ندارند، شناسایی می‌شوند. ابزار پیش‌بینی شده از سوی مایکروسافت برای رصد و کنترل مشارکت کارکنان در جلسات کاری، شاخص «امتیاز بهره‌وری» است که عددی (با سقف امتیازی ۸۰۰) را نصیب هر یک از کارکنان می‌کند.

ویژگی دیگر نرم‌افزار ابداعی مایکروسافت، دسترسی مدیران به فعالیت‌های صورت گرفته در سطح شرکت است. آن‌ها با استناد به رایانه‌های اداری شرکت، متوجه می‌شوند که چه تعداد از کارمندان در جلسات کاری حضور یافته و چه ساعاتی را در مجموعه نرم‌افزارهای مختلفی نظیر «Office» یا «Skype» سپری می‌کنند.  جالب‌تر این‌که حتی ایمیل‌های کاری (Outlook Email) نیز، مورد بررسی قرار گرفته تا درکی عمیق‌تر از سطح فعالیت‌های شرکت به دست آید.

گفتنی است که نرم‌افزار نظارتی جدید مایکروسافت، سروصدای فراوانی به پا کرده که بخشی از آن، نگرانی پیرامون نقض حریم خصوصی افراد است. یکی از فعالان این حوزه می‌گوید: «این وحشتناک است؛ این نوع نظارت بر کارکنان، با فرض غلطی که یک روش یکنواخت و هنجار مرسوم برای کار بهینه مردم وجود دارد، تنوع در محیط‌های کاری را مسدود می‌کند. بسیاری از فناوری‌های نظارتی که با عناوین نوآورانه به بازار عرضه می شوند، به طرز حیرت‌انگیزی عقب‌مانده است». این در حالی است که غول کامپیوتری جهان، در توضیحات خود، تهاجمی بودن امتیاز بهره‌وری را کاملاً انکار می‌کند. یکی از مدیران این شرکت می‌گوید: «بگذارید صریح بگویم؛ امتیاز بهره‌وری، ابزاری برای نظارت بر کار نیست. امتیاز بهره‌وری، در مورد کشف روش‌های جدید کار، ارائه همکاری و تجربه‌های عالی فناورانه در مردم است». باید منتظر ماند و نتیجه نهایی این نرم‌افزار جنجالی را به نظاره نشست!

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.