پیشتازی بایدو در اختراعات حوزه هوش مصنوعی
۲۴ آذر ۱۳۹۹ پیشتازی بایدو در اختراعات حوزه هوش مصنوعی

بایدو (Baidu)، به‌عنوان یکی از مشهورترین ارائه‌دهندگان سرویس‌های اینترنتی و موتور جستجو در چین، سرمایه‌گذاری‌های شایان ذکری در حوزه هوش مصنوعی داشته است. شاهد بزرگ برای این سرمایه‌گذاری‌های هدفمند، صدرنشینی این شرکت فناور در میان متقاضیان ثبت اختراع در حوزه فناوری هوش مصنوعی در چین است. بنا بر گزارش وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT)، بایدو با ثبت بیش از ۹ هزار درخواست ثبت اختراع تا اکتبر سال جاری میلادی، از دیگر رقبای قدرتمند خود، از جمله تنسنت (Tencent) و هوآوی پیشی گرفته است.

امروزه، هوش مصنوعی به‌عنوان یک فناوری نوظهور و کلیدی، مورد توجه طیف وسیعی از شرکت‌ها، اعم از غول‌های تجارت الکترونیک نظیر «eBay» و آمازون، شرکت‌های فناور مشهور مانند اپل و گوگل، شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و حتی دفاتر ثبت اختراع معتبر مانند «USPTO» قرار گرفته است. به موازات این استقبال فزاینده، فعالیت‌های ثبت اختراع هم جهت محافظت از نوآوری‌ها و ابداعات در حوزه هوش مصنوعی، به شدت افزایش یافته است. کشور چین هم به‌عنوان بزرگ‌ترین بازیگر ثبت اختراع در سطح جهان، از این قاعده مستثنی نبوده و در سال‌های اخیر، با انبوهی از درخواست‌های مرتبط با هوش مصنوعی مواجه شده است.

بنا بر مطالعه اخیر واحد تحقیقات وزارت صنعت و فناوری اطلاعات این کشور، بایدو با ۹۳۴۶ درخواست تا اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی، برای سومین سال پیاپی، توانسته در رده نخست متقاضیان ثبت اختراع در حوزه هوش مصنوعی قرار گیرد. جالب اینجا است که طبق گزارش پیشین این نهاد، بایدو در بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی، با ۵۷۱۲ درخواست در صدر ایستاده بود و این افزایش چشمگیر تعداد درخواست‌ها، به خوبی نشان‌دهنده استقبال شدید صنایع مختلف از فناوری هوش مصنوعی است.

پس از بایدو، رقبای قدرتمند این شرکت، یعنی تنسنت (Tencent) و هوآوی نیز، به ترتیب با ۸۴۵۰ و ۷۳۸۱ درخواست، در رده‌های بعدی متقاضیان ثبت اختراع در حوزه هوش مصنوعی جای گرفته‌اند. در ارتباط با پتنت‌های گرنت شده نیز، بایدو با در اختیار داشتن مالکیت ۲۶۸۲ پتنت مرتبط با هوش مصنوعی، از رقبا پیشی گرفته و هوآوی و تنسنت، به ترتیب با ۲۵۱۵ و ۲۳۳۲ پتنت، در رده‌های دوم و سوم جای دارند.

گفتنی است که بایدو، در چند زمینه اصلی مرتبط با هوش مصنوعی، در صدر متقاضیان ثبت اختراع قرار داشته که از آن جمله، می‌توان به یادگیری عمیق (۲۳۴۰ درخواست)، خودروی خودران (۱۹۲۸ درخواست)، توصیه‌های هوشمند (۱۴۱۴ درخواست)، داده‌های بزرگ در صنعت حمل‌ونقل (۱۲۳۷ درخواست) و پردازش زبان طبیعی (۱۳۸۳ درخواست) اشاره نمود.

لازم به ذکر است که بایدو در جستجوی فرصت‌هایی برای کسب درآمد از خدمات ابری و محصولات مجهز به هوش مصنوعی مانند بلندگوها و نمایشگرهای هوشمند است. این در حالی است که در گذشته، این شرکت استراتژی ورود به حوزه فناوری‌های هدایت خودکار خودروها را نیز در دستور کار قرار داده و با عرضه پلتفرم خودران منبع باز «Apollo» و عرضه برخی نوآوری‌های رانندگی هوشمند، خود را به یک بازیگر نوظهور در توسعه و هوشمندسازی صنعت خودرو مبدل نموده بود. به نظر می‌رسد که این شرکت، فارغ از حوزه کاربرد، به دنبال فرصت‌های کسب‌وکاری است که در آن‌ها می‌توان از قابلیت‌های فناورانه در حوزه هوش مصنوعی، به‌عنوان یک اهرم تجاری قدرتمند استفاده نمود، خواه صنعت مدنظر، صنعت خودرو باشد و خواه نمایشگرهای هوشمند!

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.