تأمین برق خانه خدا از طریق پیاده‌روی زائران
۰۲ دی ۱۳۹۹ تأمین برق خانه خدا از طریق پیاده‌روی زائران

مخترعین عربستانی، به‌منظور تأمین برق مورد نیاز مسجدالحرام، ایده‌ای خلاقانه ارائه نموده‌اند. آن‌ها راه رفتن زائرین را به‌عنوان یک پتانسیل بالقوه برای دسترسی به انرژی ارزان، پاک و در دسترس در نظر گرفته و بر این مبنا، اختراع جدیدی به ثبت رسانیده‌اند. اختراع ارائه شده، پیستون‌هایی را توصیف نموده که در زیر زمین قرار گرفته و راه رفتن بر روی آن‌ها، منجر به فشرده شدن و در نتیجه تولید انرژی می‌گردد. با ذخیره‌سازی انرژی الکتریسیته تولید شده در باتری‌های مخصوص، همه چیز برای استفاده‌های بعدی از آن مهیا خواهد بود.

مکه، به لطف قرار گرفتن خانه خدا در این شهر، از قداست خاصی برای مسلمانان سرتاسر جهان برخوردار بوده و همه ساله، میزبن میلیون‌ها زائر است. این مسئله، چالش‌ها و فرصت‌های خاص خود را دارد. شاید مهم‌ترین چالش متولیان این مکان مقدس، چگونگی پذیرایی از این جمعیت عظیم و تأمین زیرساخت‌های مناسب برای رفاه هر چه بیشتر آن‌ها و برگزاری مراسم مذهبی باشد. با این حال، حضور این خیل انبوه افراد و پیاده‌روی‌های مستمر آن‌ها، می‌تواند فرصتی ارزشمند محسوب شود، فرصتی که مخترعین دانشگاه ملک عبدالعزیز (King Abdulaziz University)، مترصد بهره‌برداری از آن هستند!

دو تن از اساتید این دانشگاه، با ثبت اختراعی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، سیستمی نوآورانه برای تأمین انرژی پیشنهاد داده‌اند. دکتر عبدالحمید الخطیب، استادیار مهندسی پزشکی دانشگاه ملک عبدالعزیز و از مخترعین سیستم مذکور می‌گوید: «ما برای توسعه این سیستم و ثبت آن، سال‌ها زمان صرف کرده‌ایم. این فناوری، با فشردن پیستون‌های کوچکی کار می‌کند که در کف زمین قرار می‌گیرند. انرژی نیز برای زمان نیاز، در باتری‌ها ذخیره‌سازی می‌شود».

نکته جالب پیرامون این سیستم خلاقانه تولید و ذخیره‌سازی انرژی، عدم نیاز به مواد گران‌قیمت و همچنین سهولت اجرای آن است. به عبارت دیگر، سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی در باتری و یا استفاده از پیستون‌های تولید برق، سال‌ها است که در اقصی نقاط جهان استفاده می‌شود. آنچه نوآوری این سیستم جدید محسوب می‌شود، استفاده از ویژگی خاص مسجدالحرام و حضور هزاران فردی است که زمین این مکان مقدس را چندین و چند بار به صورت پیاده طی می‌کنند. همین موضوع، موجب شده تا اجرای سیستم مذکور، نیازی به تجهیزات و فناوری‌های عجیب و غریبی نداشته باشد. الخطیب می‌افزاید: «شما می‌توانید از کاشی‌های معمول با پیستون‌هایی در زیر آن استفاده کنید. ما از سیالی استفاده می‌کنیم که ممکن است آب، روغن یا گازهای بی‌اثر باشد. با فشردن پیستون‌ها، توربین‌هایی مشابه آن‌هایی که از طریق هوا یا آب تولید انرژی می‌کنند، به حرکت در می‌آیند». وی خاطرنشان کرد که این فناوری را می‌توان برای مکان‌هایی مانند مراکز خرید و ورودی هتل‌ها نیز بکار گرفت؛ مکان‌هایی که تعداد زیادی رفت‌وآمد داشته و از همین مراجعه‌کنندگان، می‌توان به‌منظور تأمین انرژی لازم برای روشنایی استفاده کرد.

لازم به ذکر است که در سال‌های اخیر، دانشگاه‌های عربستانی در زمینه کارآفرینی دانشگاهی و فعالیت‌های ثبت اختراع، به شدت فعال بوده‌اند. به عبارت بهتر، نقش بی‌بدیل پتنت در فرآیند تجاری‌سازی اختراعات دانشگاهی، منحصر به کشورهای توسعه‌یافته و دانشگاه‌های مشهوری نظیر «MIT»، استنفورد و هاروارد نبوده و حتی دانشگاه‌های کشورهای درحال‌توسعه‌ای نظیر عربستان نیز، روند حرکت به سوی کارآفرینی دانشگاهی را آغاز نموده‌اند. برای مثال، در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر معرفی شده از سوی آکادمی ملی مخترعین آمریکا (NAI)، نام سه دانشگاه عربستانی نفت و مواد معدنی ملک فهد (رده چهارم با ۲۲۵ یوتیلیتی پتنت گرنت شده)، ملک سعود (رده ۲۷ با ۸۵ گواهی) و ملک عبدالعزیز (رده ۸۲ با ۳۴ گواهی) به چشم می‌خورد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.