کنترل موتورسیکلت از طریق فرامین مغزی
۰۳ دی ۱۳۹۹ کنترل موتورسیکلت از طریق فرامین مغزی

هوندا در حال توسعه فناوری جدیدی است که تعامل بین موتورسیکلت و موتورسوار را به شکل قابل توجهی بهبود می‌بخشد. بنا بر ثبت اختراع جدید این شرکت مشهور، امواج و سیگنال‌های مغزی، از طریق سنسورهای تعبیه شده در کلاه موتورسوار دریافت شده و از طریق یک سیستم کامپیوتری تحت عنوان «Brain-Machine Interface»، تفسیر و به سیستم‌های کنترلی موتورسیکلت ارسال می‌گردد. هدف اصلی از این فناوری منحصربه‌فرد، بهبود سیستم‌های ایمنی بوده که حتی ورودی‌های ناشیانه موتورسوار را هم پوشش می‌دهد.

تصور کنید که موتورسیکلت خود را از طریق مغزتان و تنها با فکر کردن به این‌که چه حرکتی باید انجام گیرد، برانید! این ایده، بیش از آن‌که یک ایده عملیاتی و مبتنی بر واقعیت باشد، ایده‌ای علمی-تخیلی به نظر می‌رسد. با این حال، در جهانی که ایلان ماسک (Elon Mask)، مدیرعامل جنجالی تسلا، در حال توسعه فناوری عصبی مبتنی بر ایمپلنت‌های مغزی جهت ارتباط مستقیم بین مغز و کامپیوتر است، راندن موتورسیکلت از طریق نیروی فکر هم نباید کار آن‌چنان دشواری باشد!

ایده اولیه هوندا، ساده و سرراست است: «یک کلاه ایمنی، با الکترودهای داخلی دریافت‌کننده سیگنال‌های مغزی که پس از دریافت سیگنال‌ها، از طریق یک سیستم کامپیوتری رابط، آن‌ها را تفسیر نموده و به صورت فرامین اجرایی به سیستم‌های کنترلی موتورسیکلت ارسال می‌کند». در اسناد ثبت اختراع هوندا، یک حسگر اندازه‌گیری زاویه فرمان و سیستم محرک برای آن معرفی شده است. به عبارت بهتر، بر اساس فناوری جدید هوندا، موتورسیکلت با ادراک امواج مغزی موتورسوار که نشان‌دهنده قصد وی برای انجام یک کار خاص است (مثلاً چرخش به چپ) و همچنین با کنترل خودکار جنبه‌های مختلف، به وی در کنترل بهتر موتورسیکلت کمک می‌کند.

 

از آنجا که سیستم‌های تعبیه شده در موتورسیکلت‌های فعلی، اعم از مجموعه شتاب‌سنج‌های یکپارچه، واحد اندازه‌گیری اینرسی، دریچه گاز الکترونیکی و سیستم ترمز «ABS»، شباهت زیادی با خودروهای معمول دارد، در نتیجه هدایت آن در شرایط اضطراری و به دلیل برخی واکنش‌های نادرست موتورسوار، می‌تواند مشکل‌ساز شود. هوندا معتقد است که مجموعه این سیستم‌های کنترلی را می‌توان تحت هدایت یک سیستم کامپیوتری پیشرفته قرار داد (شبیه به بسیاری از خودروها). البته در این میان، یک ایده کاملاً نوآورانه هم به توسط هوندا افزوده شده است: «کنترل و ایمنی بهینه از طریق ارسال مستقیم فرامین از مغز موتورسوار».

لازم به ذکر است که پتنت هوندا، در ماه می ۲۰۱۹ در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «US 20200371515» انتشار یافته است. ایده معرفی شده در این پتنت، احتمالاً صنعت موتورسیکلت را تحت تأثیر قرار داده و با تحول‌های مهمی روبرو می‌سازد. به نظر می‌رسد که صنعت طراحی و ساخت موتورسیکلت نیز، مشابه با آنچه در صنعت خودرو می‌گذرد، در حال پیمودن مسیر حرکت به سوی خودران شدن می‌باشد!

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day