چینی‌ها به دنبال یک غوغای فناورانه در اروپا هستند!
۱۳ دی ۱۳۹۹ چینی‌ها به دنبال یک غوغای فناورانه در اروپا هستند!

بررسی‌ها حاکی از آن است که سرمایه‌گذاری شرکت‌های فناور چینی در اروپا و تلاش برای ورود به این بازار بزرگ، به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است. نمود واقعی این تلاش تحسین برانگیز، حجم انبوه پرونده‌های ثبت اختراعی است که طی سال‌های اخیر، از سوی فناوران چینی، به دفتر ثبت اختراع اروپا (EPO) و یا سایر دفاتر ملی کشورهای اروپایی ارائه شده است.

آمار تجمعی سرمایه‌گذاری‌ مستقیم خارجی چین در اروپا طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ میلادی، چیزی در حدود ۱۶۰ میلیارد یورو بوده است. از این بین، بیش از ۹۰ درصد از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، به ده کشور انگلیس، آلمان، ایتالیا، فرانسه، فنلاند، سوئد، هلند، پرتغال، اسپانیا و ایرلند تعلق یافته است. البته انگلیس با سهمی در حدود ۵۰ میلیارد یورویی، به شکل قابل توجهی از دیگر کشورها پیشی داشته و می‌توان گفت که از کشور دوم یعنی آلمان، دو برابر پیشی دارد. در این میان، در سال ۲۰۱۹ میلادی، عمده سرمایه‌گذاری‌ شرکت‌های چینی در اروپا (بیش از ۸۰ درصد)، به بخش‌هایی همچون خودرو، محصولات و خدمات مصرفی، خدمات مالی و تجاری، سلامت، فناوری‌های زیستی و «ICT» تعلق دارد.

طبیعتاً این حجم عظیم از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، نیازمند چتر حفاظتی مناسبی خواهد بود، چیزی که شرکت‌های چینی را به شدت ترغیب نموده تا به فکر ثبت اختراع در اروپا باشند. در واقع، می‌توان به این واقعیت اذعان نمود که چین علاوه بر اینکه با حجم بسیار بالای اختراعات داخلی خود، عنوان بزرگ‌ترین بازیگر ثبت اختراع در جهان را به یدک می‌کشد، در روندهای ثبت اختراع در سایر نقاط جهان هم، تأثیر چشم‌گیری از خود به جای گذاشته است. شکل زیر، درخواست‌ها و گواهی ثبت اختراع متقاضیان چینی در اروپا را نشان می‌دهد. روند فعالیت‌های ثبت اختراع در مرزهای اروپایی، نشان می‌دهد که متقاضیان چینی، عموماً برای حفاظت از اختراعات و نوآوری‌های خود در کشورهای اروپایی، دفتر ثبت اختراع اروپا را به دفاتر ملی ترجیح می‌دهند. در کنار آن، ثبت درخواست در دفاتر ثبت اختراع ملی، به‌ویژه انگلیس و آلمان، در رده‌های بعدی جای دارد.

 

درخواست‌ها و گواهی ثبت اختراع متقاضیان چینی در اروپا

 

از دیگر نکات جالب در خصوص متقاضیان چینی ثبت اختراع در اروپا، این است که حجم زیادی از آن‌ها، مسیر پیمان همکاری ثبت اختراع (PCT) را دنبال می‌کنند. نکته جالب دیگر، حوزه‌های فناوری پتنت‌های به ثبت رسیده است که می‌تواند اولویت‌های فناورانه شرکت‌های چینی در اروپا را به خوبی مشخص سازد. بنا بر آمار پتنت‌های به ثبت رسیده طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ میلادی، ارتباطات دیجیتال با ۱۵.۳۷۱ درخواست و فاصله‌ای چشمگیر از سایر حوزه‌ها، در صدر حوزه‌های مورد توجه فناوران چینی قرار داشته و فناوری‌های کامپیوتری و ارتباطات از راه دور، به ترتیب با ۵.۳۰۲ و ۴.۱۱۶ درخواست، در رده‌های بعدی جای دارند.

از منظر متقاضیان برتر نیز، فعالان حوزه مخابرات و تولیدکنندگان انواع تجهیزات ارتباطی، به‌ویژه تلفن‌های همراه هوشمند، در صدر متقاضیان ثبت اختراع در اروپا قرار دارند. در سال ۲۰۱۸ میلادی، مجموعاً ۸.۹۹۱ درخواست با مالکیت یا متقاضی چینی در «EPO» به ثبت رسیده که در این میان، هوآوی با ۲.۰۲۵ درخواست، در رده نخست جای گرفته است. «OPPO» با ۴۹۵ درخواست، «BOE» با ۳۳۲ درخواست، «ZTE» با ۳۲۷ درخواست و «VIVO» با ۲۰۲ درخواست، از دیگر متقاضیان برتر چینی محسوب می‌شوند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day