یک شرکت نوآور، ایدهای جدید ارائه نموده که نحوه تصمیمگیری مصرفکنندگان در هنگام خرید محصولات و خدمات مختلف را ارزیابی مینماید. «سنتیننت» (Sentient Decision Science)، پس از یک دهه تحقیق و فعالیت در حوزه علوم رفتاری، فناوری جدیدی تحت عنوان «Sentient Prime» توسعه داده که قابلیت ارزیابی و اندازهگیری احساسات کاربران را را دارا میباشد. این فناوری، به کسبوکارها کمک میکند تا درک بهتری از احساسات و ریشه تصمیمات مشتریان خود پیرامون انتخاب یا عدم انتخاب یک محصول خاص به دست آورند.
احساسات انسان، از موضوعاتی است که بسیاری از محققین در طول تاریخ، به آن علاقهمند بوده و دستمایه بسیاری از نوآوریهای پزشکی و دارویی شده است. با این حال، ویژگیها و اقتضائات کسبوکارهای مدرن و شدت رقابتها، موجب شده تا تأکید بر احساسات بهعنوان یکی از ابزارهای جلبتوجه مشتری، در اولویت سرمایهگذاریهای تحقیقاتی شرکتهای فناور قرار گیرد. مثالهای مختلفی از این موضوع وجود دارد که از آن جمله، میتوان به پخش موسیقی متن بازیهای پلیاستیشن مبتنی بر احساسات کاربر و یا استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص احساسات کاربر از روی چهره اشاره نمود. شاید نقطه اوج توجه به احساسات و عواطف انسانی در کسبوکارها را بتوان در ایده جدید سنتیننت مشاهده کرد.
تمرکز اصلی این شرکت، تعیین کیفیت و کمیت تأثیر احساسات، در انتخاب مصرفکنندگان است. این کار، از طریق کشف فعل و انفعالات ضمنی بین عقل و احساس کاربر انجام میگیرد. آنها طی آزمایشهای کاربردی متعدد که شامل بررسی هزاران برند جهانی و روند فروش محصولات آنها از طریق بستهبندیهای جذاب، تبلیغات و ... بود، به این نتیجه رسیدند که برخی ارتباطات ناخودآگاه احساسی، میتواند رفتار مشتریان را در انتخاب یک محصول خاص، تحت تأثیر قرار دهد. آنها این نتایج را در قالب روشی جدید برای ارزیابی احساسات مصرفکنندگان ثبت نمودند، پتنتی که طبق اعلام رسمی شرکت، مورد تأیید دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا نیز قرار گرفته است.
پلتفرم «Sentient Prime»، برای آشکارسازی ارتباطات ناخودآگاه مؤثر بر رفتار مصرفکننده، آزمایشهای ضمنی کاملاً معتبری را ذیل یک نظرسنجی تحقیق بازار طراحی کرده است. کلینت تیلور (Clint Taylor)، از مخترعین این پلتفرم و مدیر فناوری شرکت، در این خصوص میگوید: «ترکیبی از اقدامات علمی معتبر برای ارزیابی احساسات، همراه با استفاده از فناوریهای مبتنی بر تلفن همراه، ما را قادر میسازد تا در هر کجای دنیا، در مورد تجربه احساسی افراد تحقیق کنیم». آرون رید (Aaron Reid) ، بنیانگذار این شرکت و دیگر مخترع فناوری هم میافزاید: «بدون در نظر گرفتن احساسات و اقدامات عاطفی مرتبط، کسبوکارها اقدام به تولید و عرضه محصولات جدید ناموفق و راهاندازی طرحهای مخرب تبلیغاتی میکنند که به برند آنها آسیب جدی وارد مینماید. پلتفرم ما، با تأکید بر شواهد علمی و واکنش احساسی بازار نسبت به حرکات تجاری شما، قبل از آنکه اقدامی جدی انجام دهید، بینشی را در اختیارتان قرار میدهد که نتایج بهتری را برای کسبوکار و مصرفکننده ایجاد مینماید».
گفتنی است که سنتیننت، برای محققینی که در حال بررسی اثرات احساسی بحران کووید-۱۹ بر عموم هستند، امکان دسترسی رایگان به فناوری ابداعی خود را فراهم ساخته و علاقهمندان، میتوانند با مراجعه به وبسایت این شرکت، از این پلتفرم رایگان، برای تسریع تحقیقات خود استفاده نمایند.