اعطای عنوان کودک سال مجله تایم به یک مخترع ۱۵ ساله
۱۵ دی ۱۳۹۹ اعطای عنوان کودک سال مجله تایم به یک مخترع ۱۵ ساله

یک مخترع ۱۵ ساله، عنوان اولین کودک سال مجله «Time» را از آن خود نموده و تصویرش بر روی جلد این مجله مشهور قرار گرفت. گیتانجالی رائو (Gitanjali Rao) که اهل کلورادو است، خیلی زود اختراع کردن را در مسیر زندگی خود قرار داد. این دختر نوجوان، فناوری‌های مختلفی ارائه نموده است که از آن جمله، می‌توان به دستگاهی اشاره نمود که قابلیت شناسایی سرب در آب آشامیدنی را دارا می‌باشد. وی همچنین یک اپلیکیشن و یک افزونه برای جستجوگر کروم ارائه نموده که به کمک هوش مصنوعی، قابلیت تشخیص مزاحمت‌های اینترنتی را دارا می‌باشد. به لطف همین اختراعات و نوآوری‌ها، گیتانجالی در رقابت با بیش از ۵۰۰۰ نامزد دیگر، عنوان «Kid of the Year» را از آن خود نمود.

این اولین بار نیست که رائو به خاطر ابداعات و اختراعاتش شناخته می‌شود. در سال ۲۰۱۷ میلادی، هنگامی‌که وی دستگاه ابداعی خود برای شناسایی سرب در آب آشامیدنی را ارائه نمود، ستایش افراد زیادی را برانگیخت. در این دستگاه که «Tehys» نام داشت، از سنسورهایی مبتنی بر نانولوله‌های کربنی، برای تشخیص سرب در آب استفاده شد. جالب اینکه این ابداع، در واکنش به بحران آب در میشیگان ارائه شد و عنوان برترین دانشمند جوان آمریکا را از آن رائو نمود. در همین راستا، در سال ۲۰۱۹ میلادی، نام وی در فهرست «30Under30» مجله فوربس (Forbes) نیز قرار گرفت. اختراع دیگر وی، «Kindly» است؛ یک ابزار تحت وب که از هوش مصنوعی، برای شناسایی علائم اولیه مزاحمت‌های اینترنتی استفاده می‌کند.

وی در مصاحبه‌ای که به مناسبت دریافت عنوان کودک سال مجله تایم انجام گرفت، ابراز امیدواری کرد که این جایزه، ایده‌پردازی برای حل مشکلات جهانی را در دیگران نیز تحریک نماید. گیتانجالی، از بین ۵۰۰۰ کاندیدا، به‌عنوان یکی از پنج نامزد نهایی انتخاب شده و قرار است که طی یک ویژه‌برنامه تلویزیونی، مورد تقدیر قرار گیرند. وی در مصاحبه خود گفت: «من شبیه به دانشمندان و محققین معمول نیستم. هرگاه تلویزیون نگاه می‌کنم، یک مرد پیر معمولاً سفیدپوست را به‌عنوان یک دانشمند و مخترع نشان می‌دهد. من می‌خواهم این پیام را ارسال کنم که اگر من قادر به انجام این کار هستم، شما هم می‌توانید».

گفتنی است که مجله تایم، در سال ۱۹۲۷ میلادی، شروع به معرفی جایزه مرد سال خود نمود که در ادامه، به چهره سال (Person of the Year) مبدل شد. با این وجود، تاکنون جایزه‌ای تحت عنوان کودک سال وجود نداشت و این نخستین بار است که این عنوان برای معرفی یک کودک یا نوجوان با دستاوردهای ویژه استفاده می‌شود. جالب است که نخستین کودک سال تایم، یک مخترع خلاق و علاقه‌مند به اختراع و نوآوری است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day