سرشاخ شدن دو رهبر صنعت دوچرخه‌های ثابت
۱۷ دی ۱۳۹۹ سرشاخ شدن دو رهبر صنعت دوچرخه‌های ثابت

خالق دوچرخه‌های ثابت «Spinning»، با ثبت شکایتی در دادگاه منطقه‌ای تگزاس، رقیب خود را به نقض حقوق انحصاری اختراعاتش متهم نموده است. مد داگ (Mad Dogg Athletics)، مدعی است که شرکت پلوتون (Peloton)، با نقض حقوق مربوط به دو ثبت اختراع، این شرکت را با خسارات مالی شدیدی روبرو ساخته است.

مد داگ که در سال ۱۹۹۴ میلادی تأسیس شده و در زمینه ارائه تجهیزات ورزشی و تمرینات مرتبط با آن‌ها فعالیت دارد، بیشتر به دلیل دوچرخه‌های ثابت «®Spinning» و «®Spinner» شناخته شده است. این شرکت، با سابقه‌ای طولانی در ارائه خدمات به علاقه‌مندان حوزه ورزش و تندرستی، مشابه با همه فعالان صنایع مختلف، اهمیت حفاظت از دارایی‌های فکری را در صدر استراتژی‌های خود قرار داده و بدین واسطه، از سال‌ها تحقیق‌وتوسعه و تجربیات خود در راستای پاسخ به نیازهای مشتریان، به‌خوبی حفاظت می‌نماید. در همین راستا، این شرکت مدعی شده که پلوتون، به حقوق مربوط به دو گواهی ثبت اختراع این شرکت، با شماره‌های «US 9694240» و «US 10137328»، بی‌اعتنا بوده و حقوق انحصاری آن‌ها را نقض نموده است.

شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از سالن‌های ورزشی در اقصی نقاط جهان، موجب گردیده تا بسیاری از آمریکایی‌ها که مجبور به کار از راه دور و فعالیت در منازل هستند، شروع به استفاده از تجهیزات ورزشی ثابت و از جمله دوچرخه‌های ورزشی خانگی نمایند. بدیهی است که بزرگ‌ترین برنده این تقاضای فزاینده، شرکت‌های تولیدکننده این تجهیزات ورزشی هستند. نمود واقعی این مسئله، اطلاعات مربوط به فروش پلوتون در یک سال اخیر است که در حدود ۱۷۲ درصد رشد را نشان می‌دهد. این شرکت نسبتاً نوپا، از سال ۲۰۱۲ به بازار تمرینات ورزشی خانگی وارد شده و در همین مدت کوتاه، جایگاه خود را به شدت مستحکم نموده است. به نظر می‌رسد که این موضوع، به مزاج «MDA» به‌عنوان یک شرکت قدیمی و قدرتمند در بازار خوش نیامده و شمشیرها را برای رقیب خود، از رو بسته است!

«MDA»، در سال‌های اخیر با افت شدید مالی مواجه شده و حتی در سال ۲۰۱۹، تا مرز ورشکستگی نیز پیش رفت. در پی این روند، مد داگ استراتژی شراکت و همکاری با رقبا را در دستور کار خود قرار داد که البته، برخی چالش‌های حقوقی مرتبط با نقض موافقت‌نامه‌های صدور مجوز هم برایش به ارمغان آورد. استراتژی مالکیت فکری مد داگ، در کنار همکاری‌های فناورانه و استفاده از فرصت به اشتراک‌گذاری گواهی‌های ثبت اختراع از طریق مجوزهای بهره‌برداری، بر حفاظت حداکثری از حقوقی انحصاری این شرکت تأکید دارد. نمونه بارز این موضوع، رویکرد تهاجمی در مقابل شرکت‌های نقض‌کننده پتنت، از جمله پلوتون است.

جان بادهوئین (John Baudhuin)، مدیرعامل مد داگ، با تأکید بر حفاظت از دارایی‌های فکر شرکت، اظهار داشت: «ما در سال ۲۰۰۸، محصول انقلابی ®eSpinner را در گروه دوچرخه‌های ثابت، به بازار عرضه کردیم. پلوتون نمی‌تواند با پایمال کردن حقوق انحصاری ما، رقابت خود را ادامه دهد». گفتنی است که دوچرخه مورد اشاره از سوی بادهوئین، اولین نمونه دوچرخه ثابت دارای صفحه‌نمایش لمسی است که به کاربران امکان می‌دهد تا در طول تمرینات، بر ضربان قلب خود نظارت کامل داشته باشند.

نکته جالب در خصوص دو اختراع مورد بحث در این دعوی حقوقی، این است که مخترع هر دوی آن‌ها، مدیرعامل شرکت، یعنی جان بادهوئین می‌باشد. این دو اختراع، عناوین مشابهی داشته و در خصوص دوچرخه‌های ثابت قابل برنامه‌ریزی و کنترل توسط برنامه‌های کامپیوتری می‌باشند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day