کپی‌رایت در تقویم زمستانه آکادمی کانون
۲۰ دی ۱۳۹۹ کپی‌رایت در تقویم زمستانه آکادمی کانون

کپی‌رایت، حفاظت از آثار ادبی و هنری و همچنین جایگاه این دارایی‌های فکری در کسب‌وکارها، از موضوعات جدیدی است که در تقویم زمستانه آکادمی کانون پتنت ایران، به آن پرداخته شده است. دو وبینار با عناوین «آشنایی با حقوق مالکیت ادبی و هنری» و «کارکرد حقوق مالکیت ادبی و هنری در کسب‌وکار» که به ترتیب در مورخ ۳۰ دی‌ماه و ۷ بهمن‌ماه برگزار می‌گردند، نخستین دوره‌های آموزشی آکادمی کانون با موضوع کپی‌رایت بوده که علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام در آن‌ها اقدام نمایند.

یکی از رسالت‌های کانون پتنت ایران، آگاهی‌بخشی عمومی در خصوص انواع حقوق مالکیت فکری و به طور خاص ثبت اختراع بوده که این مهم، از طریق برگزاری انواع دوره‌های آموزشی حضوری و آنلاین (وبینار)، از سوی واحد آکادمی کانون پتنت ایران دنبال می‌شود. مطابق با نظرسنجی‌های صورت گرفته در دوره‌های قبلی و نظر به نگاه مخاطب‌محور در آکادمی کانون، در تقویم زمستان ۹۹، عناوین جدیدی اعم از علائم تجاری، کپی‌رایت، اسرار تجاری و نشان‌های جغرافیایی هم علاوه بر موضوعات مرتبط با ثبت اختراع، گنجانیده شد. گفتنی است که لزوم توجه همه‌جانبه کسب‌وکارها به انواع دارایی‌های فکری و تلاش برای حفاظت از دستاوردهای مختلف، یکی از مواردی است که بایستی به‌صورت جدی به آن پرداخته شده و نگاه ویژه کانون به این موضوع نیز، در خصوص عناوین جدید گنجانیده شده در تقویم زمستانه، کم‌اثر نبوده است. در راستای همین سیاست، دو وبینار از مجموعه رویدادهای این تقویم، به بحث کپی‌رایت و چگونگی حفاظت از آثار ادبی و هنری اختصاص یافته است.

در نخستین وبینار که با عنوان «آشنایی با حقوق مالکیت ادبی و هنری» برگزار می‌گردد، مفهوم مالکیت ادبی و هنری و ضرورت آشنایی با آن، ارکان مالکیت ادبی و هنری (مؤلف، اثر و رابطه خلاقانه)، مقررات و شرایط حمایت از این نوع مالکیت و مسئولیت ناشی از نقض این حقوق، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام و حضور در این وبینار ارزشمند، به این لینک مراجعه نمایند.

 

آشنایی با حقوق مالکیت ادبی و هنری

 

دومین وبینار کپی‌رایت کانون پتنت ایران نیز، کمی تخصصی‌تر به موضوع حفاظت از آثار ادبی و هنری می‌پردازد. در این وبینار که با عنوان «کارکرد حقوق مالکیت ادبی و هنری در کسب‌وکار» و تأکید بر جنبه‌های تجاری و کسب‌وکاری کپی‌رایت برگزار می‌شود، مواردی از قبیل مالکیت ادبی و هنری به‌عنوان جزئی از دارایی‌های بنگاه، کسب‌وکارهای مربوط به این نوع مالکیت و همچنین مسئله نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های تلفن همراه، مورد بررسی و تجزیه‌وتحلیل قرار می‌گیرد. علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام و حضور در این وبینار ارزشمند، به این لینک مراجعه نمایند.

 

کارکرد حقوق مالکیت ادبی و هنری در کسب‌وکار

 

لازم به تأکید است که یکی از انواع مهم مالکیت فکری، آثار ادبی و هنری بوده که با توجه به سهولت دسترسی افراد به آثار فکری متعلق به دیگران و امکان کپی‌برداری و نشر غیرمجاز آن‌ها، نیاز به یک چتر حفاظتی مناسب و کارآمد دارند. همین عامل، موجب شده تا حفاظت از این آثار، در قالب مفهوم کپی‌رایت، در دستور کار سیستم‌های مالکیت فکری قرار گیرد. این امر، به‌ویژه در سال‌های اخیر و با گسترش روزافزون اینترنت و فضای دیجیتال، اهمیت بیشتری یافته و کپی‌رایت به یک مفهوم رایج در صنعت موسیقی، فیلم و حتی شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب بدل شده است. مسئله نرم‌افزارها و حفاظت از آن‌ها توسط حقوق مرتبط با کپی‌رایت، یکی دیگر از مواردی است که توجه به این دارایی‌های فکری را بیش از پیش جدی نموده و نه تنها اهل هنر و ادب که کسب‌وکارها را هم به شدت به خود معطوف نموده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day