استقبال از برنامه «USPTO» برای تسریع ارزیابی درخواست‌های کرونایی
۲۱ دی ۱۳۹۹ استقبال از برنامه «USPTO» برای تسریع ارزیابی درخواست‌های کرونایی

دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO)، خبر از دریافت قریب به ۴۰۰ درخواست ثبت اختراع و علامت تجاری، ذیل برنامه تسریع ارزیابی پرونده‌های مرتبط با کووید-۱۹ داده است.

بر اساس خبر درج شده در وب‌سایت این نهاد، برنامه مذکور که در راستای شرایط ویژه ناشی از بیماری کرونا و به‌منظور ایجاد فرصت‌های جدی‌تر برای ارائه نوآوری و تجاری‌سازی دارایی‌های فکری مرتبط با این اپیدمی راه‌اندازی شده است، با استقبال نسبتاً خوب متقاضیان همراه شده و ۲۵۱ درخواست ثبت اختراع و همچنین ۱۲۹ درخواست ثبت علامت تجاری را در خود گنجانیده است. شایان ذکر است که از میان درخواست‌های ثبت اختراع پذیرفته شده در این برنامه، ۳۳ درخواست در شرف اعطای گواهی بوده و یا موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع شده‌اند.

تقریباً یک سال از شیوع کووید-۱۹ می‌گذرد، ویروس منحوس و خطرناکی که علاوه بر گرفتن جان هزاران انسان بی‌گناه، اثرات فراوانی بر اقتصاد، فرهنگ و حتی نحوه تعامل و ارتباط بین افراد بر جای گذاشته است. در حالی که خبرهای امیدوارکننده‌ای از ساخت واکسن و آغاز واکسیناسیون همگانی در بسیاری از کشورها آغاز شده و مذاکرات پیرامون چگونگی دسترسی کشورهای مختلف به این واکسن‌ها ادامه دارد، از این نکته نباید غافل شد که مجموعه محصولات دارویی و پزشکی مقابله با کرونا ویروس، اعم از واکسن، انواع دارو، ماسک و تجهیزات ضدعفونی، به لطف اختراعات و نوآوری‌های تعداد زیادی از مخترعین فردی و شرکت‌های فناور فراهم شده است. در کنار تلاش‌های بی‌وقفه محققین و فناوران برای یافتن راهکارهای درمانی و پیشگیری از این ویروس هولناک، نهادهای مالکیت فکری و ثبت اختراع هم، برنامه‌های متعددی برای حمایت و پشتیبانی از این تلاش‌ها اتخاذ کرده‌اند که از آن جمله، می‌توان به پروژه آزمایشی «USPTO» برای تسریع روند ارزیابی درخواست‌های ثبت اختراع با موضوع کرونا ویروس، راه‌اندازی سرویس اطلاعاتی پتنت‌های مرتبط با کووید-۱۹ در کره جنوبی و تلاش‌های یکپارچه سازمان جهانی مالکیت فکری، سازمان بهداشت جهانی و سازمان تجارت جهانی با تأکید بر چگونگی تأثیر متقابل بهداشت، تجارت و مالکیت فکری در کنترل اپیدمی اشاره نمود.

از آنجا که دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، از معتبرترین دفاتر مالکیت فکری جهان محسوب شده و سالانه میزبان خیل عظیمی از نوآوری‌ها و ابداعات توسعه‌یافته از سوی مخترعین و فناوران مختلف از اقصی نقاط جهان است، اقدام این نهاد در اولویت‌بخشی به درخواست‌های ثبت اختراع و علامت تجاری در حوزه کووید-۱۹، یکی از برنامه‌های اثرگذار در مقابله با این بیماری ویروسی محسوب می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های این طرح آزمایشی، عدم نیاز به پرداخت هزینه مجزا از سوی متقاضیان، به منظور تسریع فرآیند ثبت اختراع و اولویت در ارزیابی‌ها است که با گزارش اخیر «USPTO»، به نظر می‌رسد با استقبال متقاضیان همراه بوده است. گفتنی است که پیش از شروع به کار برنامه، پیش‌بینی شده بود که چیزی در حدود ۵۰۰ درخواست در این طرح حضور خواهند یافت. به نظر می‌رسد که پیش‌بینی‌ها تا حدودی تحقق شده و از زمان تصویب برنامه در ماه می ۲۰۲۰ (برای ثبت اختراع) و ژوئن ۲۰۲۰ (برای ثبت علائم تجاری)، ۲۵۱ درخواست ثبت اختراع و ۱۲۹ درخواست ثبت علائم تجاری در این برنامه پذیرفته شده است.

بررسی دقیق‌تر درخواست‌ها، نشان می‌دهد که بیش از نیمی از درخواست‌های ثبت اختراع حاضر در این برنامه، به درمان‌های پزشکی، واکسن‌ها و فناوری‌های تشخیصی اختصاص داشته و مابقی نیز، تجهیزات محافظت شخصی (PPE)، ونتیلاتورها و سایر فناوری‌ها را پوشش داده است. در حوزه علائم تجاری نیز، آمار تقریباً مشابهی وجود دارد؛ به‌طوری که نیمی از درخواست‌ها، به شناسایی و درمان کووید-۱۹ و نیم دیگر، به «PPE» و خدمات پزشکی مربوط به این اپیدمی مرتبط است. گفتنی است که فناوری‌های واجد شرایط، شامل محصولات و فرآیندهای مرتبط با کووید-۱۹ و مورد تأیید «FDA» بوده و نهادهای خرد (Micro Entity) یا کوچکی (Small Entity) که فناوری‌هایی در این حوزه دارا باشند، می‌توانند از مزایای این طرح استفاده کنند.

آندره یانکو (Andrei Iancu)، مدیر دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، با تأکید بر نقش «IP» در مقابله با کووید-۱۹، در این خصوص افزوده: «کارکنان ما سخت تلاش می‌کنند تا درخواست‌های ثبت اختراع و علائم تجاری مرتبط با کووید-۱۹ را در اولویت قرار دهند. این اقدام، تضمین می‌کند که سیستم‌های مالکیت فکری، کاملاً پاسخگوی این شرایط اضطراری می‌باشند. طی دو قرن گذشته، راهکارهای نوآورانه‌ای از بزرگ‌ترین مشکلات کشور، به USPTO ارسال شده و به احتمال زیاد، برخی از راه‌حل‌های همه‌گیری کنونی نیز، قبلاً توسط این نهاد بررسی شده است».

پربازدید‌ترین‌ها

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران
۳۰ بهمن ۱۴۰۲

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در خصوص چالش‌های نظام اختراعات و توسعه فناوری در کشور در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا)

نشست افتتاحیه فن‌تز
۵ اسفند ۱۴۰۲

نشست افتتاحیه فن‌تز

فراخوان حمایت از تجاری سازی پایان‌نامه‌های حیطه مواد و صنایع معدنی (فن‌تر مواد) و حمایت از ایده‌ها و طرح‌های فناورانه

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران
۲ اسفند ۱۴۰۲

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران

نخستین همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران ۲۹ بهمن ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.