تلاش‌ اپل برای توسعه یک موتور جستجوی اختصاصی
۲۳ دی ۱۳۹۹ تلاش‌ اپل برای توسعه یک موتور جستجوی اختصاصی

اپل در تلاش است تا با توسعه یک موتور جستجوی اختصاصی، پا در کفش بزرگانی همچون گوگل کند. ثبت اختراع جدید این شرکت که به تازگی گواهی آن توسط دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا صادر گردیده، در کنار تغییرات اعمال شده در آخرین نسخه سیستم‌عامل آیفون (iOS 14) و تلاش جدی اپل برای جذب و استخدام متخصصین این حوزه، همگی حاکی از عزم جدی این غول فناور برای ورود به حوزه جستجوی وب است.

اواخر اکتبر ۲۰۲۰، فایننشیال پست (Financial Post) خبری منتشر نمود که اپل، در حال افزایش تلاش‌های خود برای توسعه فناوری جستجوی اختصاصی وب می‌باشد؛ فناوری منحصربه‌فردی که می‌تواند جایگاه کلیدی و مستحکم گوگل در زمینه ارائه خدمات جستجوی اینترنتی را به ویژه برای کاربران محصولات مختلف اپل، تحت تأثیر قرار دهد. در این خبر آمده بود: «تغییرات جزئی در آخرین نسخه سیستم‌عامل آیفون، این امکان را فراهم نموده که وقتی کاربران در صفحه اصلی چیزی را تایپ می‌کنند، اپل نتایج جستجوی خود را نشان داده و به‌صورت مستقیم، به وب‌سایت‌های مرتبط لینک نماید». این قابلیت جستجوی وب، پیشرفت مهمی در توسعه داخلی اپل را نشان می‌دهد که به گفته صاحب‌نظران و متخصصین این صنعت، می‌تواند پایه و اساس حمله کامل به گوگل را شکل دهد. بیل کوگران (Bill Coughran)، مدیر مهندسی سابق گوگل در این خصوص می‌گوید: «اپل تیم معتبری دارد که فکر می‌کنم تجربه و عمق لازم برای ساخت یک موتور جستجوی عمومی را دارا می‌باشند».

اما این تنها نشانه حرکت اپل به سمت توسعه مرورگر اختصاصی خود نیست؛ فایننشیال تایمز ادامه می‌دهد: «تبلیغات مکرر شغلی اپل برای مهندسان حوزه جستجو، کوتاه‌مدت نبوده و این شرکت، مرتباً از متخصصین دعوت نموده تا در پروژه معماری فناوری جستجوی اپل مشارکت نمایند». در کنار این گزارش تحلیلی، یکی از جدیدترین پتنت‌های اپل هم، به موضوع موتور جستجو پرداخته که می‌تواند گرایش احتمالی این شرکت را به ‌خوبی نشان دهد. در این پتنت که در نوامبر ۲۰۱۷ به ثبت رسیده و گواهی ثبت اختراع آن، در روزهای پایانی سال ۲۰۲۰ میلادی، با شماره «US 10872088» صادر گردیده، نوعی سیستم اولویت‌بندی نتایج جستجو توصیف شده است.

در ثبت اختراع جدید اپل آمده است: «با جستجوی اطلاعات در یک یا چند سیستم پردازش داده، مجموعه‌ای بسیار گسترده از نتایج جستجو تولید می‌شود. برای مثال، جستجوی اطلاعات در اینترنت (مثلاً جستجوی وب با استفاده از Bing یا Yahoo یا Google)، اغلب لیستی از نتایج جستجو را تولید می‌کند که شامل هزاران صفحه وب است. برای این‌که نتایج جستجو برای کاربران مفیدتر باشد، سیستم‌های پردازش داده که نتایج جستجو را نمایش می‌دهند، نتایج را بر اساس رتبه یا امتیاز مشخصی مرتب می‌کند».

سیستم امتیازدهی ابداعی اپل، از معیاری تحت عنوان امتیاز تأثیر (Influence Score) استفاده نموده که بر اساس تجزیه و تحلیل لینک‌ها به دامنه‌های مختلف اینترنتی ایجاد می‌شوند. این امتیاز، با اختصاص حداقل نمره تأثیرگذاری پیش‌فرض به هر دامنه ساخته شده و سپس، بر اساس تعداد پیوندها به یک دامنه، به‌روزرسانی می‌شود. ویژگی جالب معماری نوآورانه اپل، امکان ایجاد یک لیست سیاه از دامنه‌ها است که می‌تواند در موارد خاصی کاربرد داشته باشد. فارغ از خصوصیات فنی تشریح شده در سند این اختراع، مجموعه اقدامات اپل، شامل ثبت اختراعات متعدد، جذب نیرو و سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه مرورگر وب، حاکی از شکل‌گیری یک رقابت جدید در حوزه موتورهای جستجو است. باید منتظر ماند و نتیجه این رقابت را به نظاره نشست. شاید سرنوشتی شبیه به یاهو (Yahoo) که زمانی از غول‌های جستجوی اینترنتی به شمار می‌آمد و بازی را به رقیب تازه‌نفس خود واگذار کرد، در انتظار گوگل باشد!

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day