دستاوردهای عملکردی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا در سال ۲۰۲۰
۲۲ دی ۱۳۹۹ دستاوردهای عملکردی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا در سال ۲۰۲۰

گزارش عملکرد دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا در سال ۲۰۲۰، حاکی از دستیابی به نقاط قوتی است که از برجسته‌ترین آن‌ها، می‌توان به کاهش زمان ارزیابی اختراعات، افزایش حجم پرونده‌های بررسی شده و استفاده از ابزارهای جدید برای جستجوی دانش پیشین اشاره نمود.

یکی از مشهورترین سیستم‌های ثبت اختراع در جهان و شاید مهم‌ترین آن‌ها، سیستم ثبت اختراع آمریکا است. بازار بسیار بزرگ، حضور گسترده برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناور در این کشور، توسعه و تجاری‌سازی آخرین فناوری‌های نوظهور در اکوسیستم‌هایی مانند دره سیلیکون و ...، موجب شده تا اخذ یک گواهی ثبت اختراع یا نشان تجاری از این نهاد، به‌عنوان دارایی بسیار ارزشمندی برای شرکت‌های فناور به حساب آید. بدیهی است که این استقبال بی‌نظیر از ثبت دارایی‌های فکری، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق برای پاسخگویی به متقاضیان و بهبود سطح خدمات است. بنابر گزارش عملکرد ۲۰۲۰ دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO)، هر دو بخش سازمانی این نهاد که شامل «پتنت» و «علائم تجاری» است، به تلاش بی‌وقفه خود برای بهبود سطح خدمات به متقاضیان و جامعه نوآوری ادامه داده‌اند.

بهبود فرآیندهای جستجوی دانش پیشین (هم برای متقاضیان و هم ارزیابان)، همواره یکی از دغدغه‌های مهم مسئولین این نهاد بوده است. در همین راستا، در حالی‌که در سال ۲۰۱۹ میلادی، برنامه آزمایشی «Peer Search Collaboration Pilot» راه‌اندازی شد، در سال جدید هم، از ابزار جستجوی «Patents End-to-End (PE2E)» رونمایی گردید. این ابزار کارآمد، هم‌اکنون دسترسی ارزیابان به ۳۹ میلیون سند خارجی جدید و ترجمه کامل انگلیسی آن‌ها را فراهم نموده (در مقایسه با ابزار جستجوی فعلی EAST / WEST) و پیش‌بینی می‌شود که تا آوریل ۲۰۲۱ میلادی، این تعداد به بیش از ۷۰ میلیون سند افزایش یابد. نکته جالب‌تر اینجا است که این سیستم جستجو، می‌تواند با ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی ادغام شده و به ارزیابان در بررسی و شناسایی دانش پیشین مرتبط کمک نماید.

در خصوص کیفیت ارزیابی‌ها نیز، یک برنامه به‌روز شده برای ارزیابی عملکرد ارزیابان طراحی شده که با افزایش تمرکز بر جستجو و وضوح سوابق، به‌عنوان نقشه راهی در اختیار ارزیابان خواهد بود. همچنین، در حال حاضر هر یک از پرونده‌های ثبت اختراع، بر مبنای مشخصات فنی درخواست و سوابق ارزیابان، به آن‌ها تخصیص یافته که می‌تواند بهبود فرایندهای ارزیابی و کیفیت بالاتر نتایج را به‌دنبال داشته باشد.

کاهش زمان ارزیابی نیز، یکی دیگر از مواردی است که «USPTO» به‌صورت جدی آن را دنبال می‌کند. در همین راستا، این نهاد در سال ۲۰۲۰ میلادی، روند نزولی خود برای زمان ارزیابی اختراعات را دنبال نموده است. در حال حاضر، زمان متوسط برای اعلام تصمیمات نهایی (اجازه برای صدور گواهی و یا رد نهایی درخواست)، ۲۳/۳ ماه بوده که سریع‌تر از زمان متوسط ۲۳/۸ ماه در سال گذشته است.

در حوزه علائم تجاری نیز، عملکرد مطلوبی از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به نمایش گذاشته شده است. این بخش از «USPTO»، چندین نقطه عطف جدید تجربه نموده که از آن جمله، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. افزایش سهم پردازش تمام الکترونیکی پرونده‌ها به ۸۸/۷ درصد که منجر به پردازش کارآمدتر، خطاهای کمتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر شدن فرایند برای مشتریان شده است.
  2. بهره‌وری مطلوب که برای پانزدهمین سال متوالی، اهداف عملکردی و کیفی را برآورده ساخته و حتی با وجود افزایش ۹.۶ درصدی درخواست‌ها، بیش از ۴۰۰.۰۰۰ علامت تجاری جدید در سال ۲۰۲۰ صادر گردد.
  3. پاسخگویی مرکز راهنمایی علائم تجاری به ۱۲۸.۳۷۰ تماس و ۲۹.۲۴۶ ایمیل که نسبت به سال گذشته، با افزایش ۱۰ درصدی همراه بوده است.
  4. در نظر گرفتن مجموعه‌ای از اقدامات ابتکاری برای کاهش پرونده‌های مشکوک و نمونه‌ها و محصولات تقلبی که برای مثال، می‌توان به مبارزه مشترک ضد جعل و تقلب با شورای ملی پیشگیری از جرم (NCPC) و ممیزی‌های پس از ثبت اشاره نمود.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.