توافق «IBM» و «Airbnb» در پشت درهای بسته
۲۷ دی ۱۳۹۹ توافق «IBM» و «Airbnb» در پشت درهای بسته

شرکت‌های «IBM» و «Airbnb»، در بیانیه‌ای مشترک، خبر از حل‌وفصل دعوی حقوقی خود داده‌اند. این پرونده پر سروصدا که در مارس ۲۰۲۰ و با ادعای «IBM» مبنی بر نقض پتنت از سوی «Airbnb» آغاز گردید، پس از کش و قوس‌های فراوان و مذاکرات فشرده بین دو شرکت، پایان پذیرفته است. دو شرکت در حالی به توافق دست یافته‌اند که هیچ جزئیاتی از موارد مربوط به آن افشا نشده است.

«IBM»، در زمره شرکت‌های نوآوری است که ثبت اختراع را به عنوان یک جزء جدانشدنی از استراتژی کسب‌وکار و مدل درآمدی خود قرار داده است. فعالیت‌های ثبت اختراع این شرکت به حدی است که برای نزدیک به سه دهه، خود را به‌عنوان برترین بازیگر حوزه پتنت در آمریکا مطرح نموده است. این شرکت تنها در سال ۲۰۱۹ میلادی، موفق به اخذ ۹۲۶۲ گواهی ثبت اختراع جدید از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا شده که عنوان متقاضی برتر را برای بیست و هفتمین سال متوالی برایش به ارمغان آورد. جالب این‌که تعداد کل «US» پتنت‌های «IBM»، از مرز ۱۴۰ هزار مورد گذشته و این آمار، به‌خوبی اهمیت ثبت اختراع در استراتژی‌های تجاری این شرکت فناور را نشان می‌دهد. بدیهی است که برخورداری از چنین سبد پتنت قدرتمندی، به معنای صف طویلی از متقاضیان جهت اخذ مجوز بهره‌برداری از این دارایی‌های ارزشمند بوده و به تبع آن، اختلافات حقوقی متعددی نیز، با ناقضان این پتنت‌ها وجود دارد. دعوی «IBM» و «Airbnb» هم، یکی از همین موارد محسوب شده که دو شرکت موفق به حل‌وفصل آن در خارج از محاکم قضایی شده‌اند.

اوایل ماه مارس و در اوج بحران ناشی از موج اول کرونا، «IBM» با ثبت شکایت در دادگاه منطقه‌ای دلاور (District Court of Delaware)، رقیب خود را به نقض چهار پتنت مرتبط با تجارت الکترونیکی متهم نمود. این شرکت، در دادخواست خود اظهار که از ماه می سال ۲۰۱۴، در تلاش برای دستیابی به یک موافقت‌نامه صدور مجوز با «Airbnb» بوده است. با این وجود، تلاش‌ها به نتیجه موفقیت‌آمیزی نرسیده و این شرکت را مجبور به ادامه مسیر از طریق ابزارهای حقوقی نموده است. «IBM»، همچنین پیشنهاد کرده بود که در صورت جبران خسارات ناشی از این نقض پتنت، امکان استفاده از فناوری‌های مذکور وجود خواهد داشت. به نظر می‌رسد که پس از گذشت پنج سال از اختلاف‌نظر دو شرکت و پیگیری مسیر حقوقی در چند ماه گذشته، «IBM» و «Airbnb» بر سر تمام کردن دعوی و در نظر گرفتن شرایط عادلانه برای بهره‌برداری از این فناوری‌ها به توافق رسیده‌اند.

لازم به تأکید است که  در سال‌های اخیر، «IBM» سرمایه‌گذاری وسیعی در حوزه‌های هوش مصنوعی، نرم‌افزارهای ابری و تجارت الکترونیک داشته است. اخذ بیش از ۱۸۰۰ پتنت در حوزه هوش مصنوعی، فعالیت گسترده در زمینه امنیت سایبری و تملک استارت‌آپ‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیک، به خوبی چشم‌انداز این شرکت برای همراهی با موج تحول دیجیتال فعلی را نشان می‌دهد. استراتژی این شرکت، توسعه راهکارهای ترکیبی مبتنی بر ابر داده‌ها و خدمات تجارت الکترونیکی است و تملک «Red Hat» و «Expertus Technologies Inc» و «Nordcloud» و «Instana»، می‌تواند تقویت پلتفرم‌های ابداعی «IBM» را در پی داشته باشد. به نظر می‌رسد که حتی ابرقدرتی همچون «Airbnb» نیز، در مسیر فعالیت‌های خود، پا را از گلیمش فراتر نهاده و با استفاده از سبد قدرتمند اختراعات «IBM»، خود را در یک دام حقوقی سنگین انداخته است. حال پس از مدت‌ها تلاش برای گریز از این دام، ترجیح داده تا پشت درهای بسته و به دور از خبرسازی بیشتر، کار را یک سره نموده و به ایجاد چالش با غولی همچون «IBM»، پایان دهد؛ پایانی که احتمالاً میلیون‌ها دلار هم برای این شرکت هزینه داشته است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day