اختراع ۲۵۰ هزار دلاری دو نوجوان برای درخت کریسمس
۲۹ دی ۱۳۹۹

اختراع ۲۵۰ هزار دلاری دو نوجوان برای درخت کریسمس

اختراع کریسمسی دو نوجوان ۱۲ ساله، درآمدی ۲۵۰ هزار دلاری نصیب آن‌ها نموده است. آیان (Ayaan) و میکی (Mickey)، راهی برای جلوگیری از زمین خوردن و شکستن تزئینات درخت کریسمس یافتند و همین ایده خلاقانه، آغازی برای کارآفرینی هیجان‌انگیز آن‌ها شد.

برپا کردن درخت کریسمس، یکی از رسوم جذابی است که بسیاری از جوامع و خانواده‌ها در نقاط مختلف جهان، آن را با شور و اشتیاق فراوانی دنبال می‌کنند. یک جشن تقریباً جهانی که برپایی درخت‌های کریسمس تا ششم ژانویه (معروف به روز دوازدهم کریسمس) را به‌دنبال دارد. هر یک از این درخت‌ها، با آویزها و تزئینات زیادی همراه بوده که زینت‌بخش محیط می‌باشند. اما طی این دوازده روز برپایی درخت، خطرات زیادی این زیورآلات شکننده را تهدید می‌کند. مثلاً ممکن است یک کودک کنجکاو و بازیگوش در منزل داشته باشید یا گربه‌ای که به هر سو سرک می‌کشد، یا حتی در یک اتفاق ساده، پایتان به جایی گیر کرده و با درخت برخوردی داشته باشید. این چالش، در هنگام جمع کردن تزئینات هم پیش می‌آید، تزئیناتی که با سوزن و سنجاق به درخت وصل کرده‌اید و ممکن است با کوچک‌ترین تکان یا حرکتی بر روی زمین بیفتند. این همان چیزی بود که دو برادر کارآفرین، به صرافت حل آن افتاده و در نتیجه، یک محصول کاملاً تجاری و درآمدزا عرضه نمودند.

سال ۲۰۱۹ میلادی، آیان و میکی در حال تزئین درخت کریسمس خانواده خود بودند که یکی از زیورآلات مورد علاقه آن‌ها، در مقابل نیروی جاذبه تسلیم شد. فارغ از این‌که حادثه چگونه رخ داد، تزئین مورد علاقه این دو نوجوان شکست و قابل تعمیر هم نبود. اما از خرده‌های شکسته آن، یک ایده روشن به وجود آمد: آیا راهی بهتر برای آویختن زیورآلات و تزئینات به درخت کریسمس وجود دارد؟ چگونه می‌توان ایمنی نصب تزئینات را افزایش داد؟

همین جرقه کوچک، تولد محصول جدیدی به نام «Ornament Anchor» را در پی داشت؛ یک نگه‌دارنده ایمن برای تزئینات و زیورآلات درخت کریسمس!

آن‌ها با استفاده از یک سیستم حلقه‌ای و ضامن ساده‌ای که در آن قرار گرفت، نمونه اولیه‌ای ایجاد نموده و به‌عنوان پروژه درسی خود، در مدرسه ارائه کردند. استقبال هم‌کلاسی‌هایشان بسیار زیاد بود و آن‌ها به سرعت تصمیم گرفتند که اختراع خود را به یک گزینه تجاری با پتانسیل بالقوه درآمدزایی تبدیل کنند. آیان در مصاحبه با «CNN» می‌گوید: «ما برای طراحی محصول، ثبت اختراع، ایجاد یک وب‌سایت جذاب و محاسبه حاشیه سود و تجزیه‌وتحلیل بازار، وقت زیادی صرف کردیم. طوری کار می‌کردیم که انگار همه ماه‌ها کریسمس است».

گفتنی است که این نخستین تجربه کارآفرینی دوقلوهای خوش‌فکر نبود و پیش از این نیز، آن‌ها یک اسباب‌بازی جالب ساخته بودند که حتی در یکی از بخش‌های برنامه «Shark Tank» نیز حضور یافت. البته در آنجا موفق به جذب سرمایه لازم برای اسباب‌بازی نشدند، اما همین تجربه، به آن‌ها کمک کرد تا این بار، جوانب مختلف کار را در نظر بگیرند. به قول خودشان، آن اسباب‌بازی و تلاش‌های شکست‌خورده، یک یادگیری واقعی بود.

آیان و میکی، کار فروش محصول را خیلی زود آغاز کردند و توانستند در یک نمایشگاه محلی کریسمس، در کمتر از شش ساعت، ۱۰۰۰ دلار به دست آورند. حالا یک سال از آن موقع گذشته و فروش محصولشان به بیش از ۲۵۰ هزار دلار رسیده است. آن‌ها تصمیم گرفته‌اند که ۱۰ درصد از سود خود را صرف کمک به حیوانات و توسعه پناهگاه‌های محلی نگهداری از آن‌ها نمایند. آیان در این خصوص می‌گوید: «از کودکی، شیفته همه موجودات بودم؛ هدف من، کمک به هر تعداد از حیوانات نیازمند است».

این دو مخترع و کارآفرین موفق، اذعان می‌کنند که شروع یک کار جدید در سال ۲۰۲۰ میلادی، چالش‌های خاص خود را داشته است؛ از سازگاری و انطباق‌پذیری با آموزش از راه دور گرفته، تا سایر محدودیت‌های مرتبط با اپیدمی کووید-19 که مانعی در تلاش‌های آن‌ها برای تجاری‌سازی محصولشان محسوب می‌شد. با این همه، آیان و میکی موفق شدند و رمز موفقیتشان هم، در یک چیز نهفته بود: «فقط سعی کردند تا موانع را یک‌به‌یک بر داشته و با یک نگرش مثبت به جلو حرکت کنند. این امر، همراه با عشق و حمایت خانواده، موفقیت نهایی را برای آن‌ها رقم زد».

پربازدید‌ترین‌ها

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی
۲۱ تیر ۱۴۰۰

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی

شیائومی در تلاش برای توسعه قابلیت نوآورانه‌ای برای شارژ گوشی‌های هوشمند است. این فناوری که به تازگی در دفتر مالکیت فکری چین به ثبت رسیده، از صدا برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کند. به این منظور، دستگاهی برای جمع‌آوری صدا و ارتعاشات محیط تعبیه شده که آن‌ها را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. در ادامه، این لرزش مکانیکی به یک جریان الکتریکی تبدیل شده و شارژ شگفت‌انگیز تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های الکترونیکی را ممکن می‌سازد.

استراتژی تهاجمی «LG» برای درآمدزایی از اختراعات حوزه ارتباطات بی‌سیم
۱۵ تیر ۱۴۰۰

استراتژی تهاجمی «LG» برای درآمدزایی از اختراعات حوزه ارتباطات بی‌سیم

شرکت کره‌ای «LG»، در حال آماده‌سازی و ثبت پرونده‌های حقوقی نقض پتنت علیه شرکت‌هایی است که بدون اخذ مجوزهای لازم، از پتنت‌های ضروری استاندارد این شرکت در حوزه ارتباطات بی‌سیم استفاده می‌کنند. تصمیم به این اقدام تهاجمی، در پی ضرر این شرکت در سال ۲۰۲۰ میلادی و برنامه‌ریزی برای خروج از کسب‌وکار تلفن‌های همراه هوشمند اتخاذ شده است.