اختراع ۲۵۰ هزار دلاری دو نوجوان برای درخت کریسمس
۲۹ دی ۱۳۹۹ اختراع ۲۵۰ هزار دلاری دو نوجوان برای درخت کریسمس

اختراع کریسمسی دو نوجوان ۱۲ ساله، درآمدی ۲۵۰ هزار دلاری نصیب آن‌ها نموده است. آیان (Ayaan) و میکی (Mickey)، راهی برای جلوگیری از زمین خوردن و شکستن تزئینات درخت کریسمس یافتند و همین ایده خلاقانه، آغازی برای کارآفرینی هیجان‌انگیز آن‌ها شد.

برپا کردن درخت کریسمس، یکی از رسوم جذابی است که بسیاری از جوامع و خانواده‌ها در نقاط مختلف جهان، آن را با شور و اشتیاق فراوانی دنبال می‌کنند. یک جشن تقریباً جهانی که برپایی درخت‌های کریسمس تا ششم ژانویه (معروف به روز دوازدهم کریسمس) را به‌دنبال دارد. هر یک از این درخت‌ها، با آویزها و تزئینات زیادی همراه بوده که زینت‌بخش محیط می‌باشند. اما طی این دوازده روز برپایی درخت، خطرات زیادی این زیورآلات شکننده را تهدید می‌کند. مثلاً ممکن است یک کودک کنجکاو و بازیگوش در منزل داشته باشید یا گربه‌ای که به هر سو سرک می‌کشد، یا حتی در یک اتفاق ساده، پایتان به جایی گیر کرده و با درخت برخوردی داشته باشید. این چالش، در هنگام جمع کردن تزئینات هم پیش می‌آید، تزئیناتی که با سوزن و سنجاق به درخت وصل کرده‌اید و ممکن است با کوچک‌ترین تکان یا حرکتی بر روی زمین بیفتند. این همان چیزی بود که دو برادر کارآفرین، به صرافت حل آن افتاده و در نتیجه، یک محصول کاملاً تجاری و درآمدزا عرضه نمودند.

سال ۲۰۱۹ میلادی، آیان و میکی در حال تزئین درخت کریسمس خانواده خود بودند که یکی از زیورآلات مورد علاقه آن‌ها، در مقابل نیروی جاذبه تسلیم شد. فارغ از این‌که حادثه چگونه رخ داد، تزئین مورد علاقه این دو نوجوان شکست و قابل تعمیر هم نبود. اما از خرده‌های شکسته آن، یک ایده روشن به وجود آمد: آیا راهی بهتر برای آویختن زیورآلات و تزئینات به درخت کریسمس وجود دارد؟ چگونه می‌توان ایمنی نصب تزئینات را افزایش داد؟

همین جرقه کوچک، تولد محصول جدیدی به نام «Ornament Anchor» را در پی داشت؛ یک نگه‌دارنده ایمن برای تزئینات و زیورآلات درخت کریسمس!

آن‌ها با استفاده از یک سیستم حلقه‌ای و ضامن ساده‌ای که در آن قرار گرفت، نمونه اولیه‌ای ایجاد نموده و به‌عنوان پروژه درسی خود، در مدرسه ارائه کردند. استقبال هم‌کلاسی‌هایشان بسیار زیاد بود و آن‌ها به سرعت تصمیم گرفتند که اختراع خود را به یک گزینه تجاری با پتانسیل بالقوه درآمدزایی تبدیل کنند. آیان در مصاحبه با «CNN» می‌گوید: «ما برای طراحی محصول، ثبت اختراع، ایجاد یک وب‌سایت جذاب و محاسبه حاشیه سود و تجزیه‌وتحلیل بازار، وقت زیادی صرف کردیم. طوری کار می‌کردیم که انگار همه ماه‌ها کریسمس است».

گفتنی است که این نخستین تجربه کارآفرینی دوقلوهای خوش‌فکر نبود و پیش از این نیز، آن‌ها یک اسباب‌بازی جالب ساخته بودند که حتی در یکی از بخش‌های برنامه «Shark Tank» نیز حضور یافت. البته در آنجا موفق به جذب سرمایه لازم برای اسباب‌بازی نشدند، اما همین تجربه، به آن‌ها کمک کرد تا این بار، جوانب مختلف کار را در نظر بگیرند. به قول خودشان، آن اسباب‌بازی و تلاش‌های شکست‌خورده، یک یادگیری واقعی بود.

آیان و میکی، کار فروش محصول را خیلی زود آغاز کردند و توانستند در یک نمایشگاه محلی کریسمس، در کمتر از شش ساعت، ۱۰۰۰ دلار به دست آورند. حالا یک سال از آن موقع گذشته و فروش محصولشان به بیش از ۲۵۰ هزار دلار رسیده است. آن‌ها تصمیم گرفته‌اند که ۱۰ درصد از سود خود را صرف کمک به حیوانات و توسعه پناهگاه‌های محلی نگهداری از آن‌ها نمایند. آیان در این خصوص می‌گوید: «از کودکی، شیفته همه موجودات بودم؛ هدف من، کمک به هر تعداد از حیوانات نیازمند است».

این دو مخترع و کارآفرین موفق، اذعان می‌کنند که شروع یک کار جدید در سال ۲۰۲۰ میلادی، چالش‌های خاص خود را داشته است؛ از سازگاری و انطباق‌پذیری با آموزش از راه دور گرفته، تا سایر محدودیت‌های مرتبط با اپیدمی کووید-19 که مانعی در تلاش‌های آن‌ها برای تجاری‌سازی محصولشان محسوب می‌شد. با این همه، آیان و میکی موفق شدند و رمز موفقیتشان هم، در یک چیز نهفته بود: «فقط سعی کردند تا موانع را یک‌به‌یک بر داشته و با یک نگرش مثبت به جلو حرکت کنند. این امر، همراه با عشق و حمایت خانواده، موفقیت نهایی را برای آن‌ها رقم زد».

پربازدید‌ترین‌ها

نشست افتتاحیه فن‌تز
۵ اسفند ۱۴۰۲

نشست افتتاحیه فن‌تز

فراخوان حمایت از تجاری سازی پایان‌نامه‌های حیطه مواد و صنایع معدنی (فن‌تر مواد) و حمایت از ایده‌ها و طرح‌های فناورانه

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران
۳۰ بهمن ۱۴۰۲

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در خصوص چالش‌های نظام اختراعات و توسعه فناوری در کشور در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا)

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران
۲ اسفند ۱۴۰۲

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران

نخستین همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران ۲۹ بهمن ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.