سرمایه‌گذاری وسیع هوآوی در صنعت پهپاد
۳۰ دی ۱۳۹۹ سرمایه‌گذاری وسیع هوآوی در صنعت پهپاد

رصد دقیق سبد اختراعات هوآوی، حاکی از آن است که این فناور چینی هم، به خیل عظیم بازیگران فعال در صنعت طراحی و ساخت پهپاد پیوسته است. این غول فناور که از پیشگامان فناوری‌های ارتباطی و مخابراتی است، در ثبت اختراع جدید خود، نوعی سیستم کنترلی پهپادها را معرفی نموده که از فناوری هوش مصنوعی بهره می‌برد.

تا چندی پیش، با شنیدن نام پهپاد، ذهن‌ها به سمت کاربردهای نظامی و به‌کارگیری پهپادهای جنگی در مأموریت‌های شناسایی و رصد اهداف نظامی جلب می‌شد. این در حالی است که امروزه، پهپادها در طیف وسیعی از صنایع و برای مقاصد مختلفی بکار گرفته می‌شوند. شاید یکی از مهم‌ترین کاربردهای تجاری پهپادها، حمل سفارشات باشد که با توجه به پیشرفت فناوری‌های اینترنتی و استقبال کاربران از خریدهای آنلاین، به یک ابزار کلیدی برای شرکت‌های فعال در صنعت خرده‌فروشی آنلاین مبدل شده است. البته در کنار این کاربرد، برخی ایده‌های نسبتاً عجیب هم از سوی شرکت‌های فناور مطرح شده که از آن جمله، می‌توان به تقویت ارتباطات اینترنتی توسط فیسبوک، حمل فنجان قهوه توسط «IBM»، اسکی روی آب توسط آمازون و تصویربرداری ویدئویی توسط سونی اشاره نمود. افزایش چهار برابری درخواست‌های ثبت اختراع در این حوزه، به خوبی ارزش تجاری پهپادها و سرمایه‌گذاری وسیع شرکت‌های فناور برای توسعه و تجاری‌سازی این تجهیزات پیشرفته را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد که این بازار بزرگ و رو به رشد، همراه با قابلیت‌های فناورانه متنوع پهپادها، هوآوی را هم به صرافت ورود به این حوزه انداخته است.

هوآوی که بیشتر در زمینه طراحی و ساخت لوازم الکترونیک مصرفی و تجهیزات مخابراتی فعالیت دارد، در آخرین نوآوری خود، نوعی سیستم کنترلی برای پهپادها توسعه داده که شامل مجموعه‌ای از ماژول‌های وظیفه‌ای، عملیاتی و محاسباتی بوده و از حسگرهایی برای دریافت بازخورد مناسب استفاده می‌کند.

پس از این‌که هدف عملیات مشخص شد، واحد وظایف (Task Unit)، اقدامات لازم را تقسیم نموده و اطلاعات را توسط ماژول اقدام، برای واحد اجرا ارسال می‌کند. پس از دریافت داده‌ها توسط واحد حسگر و انجام عملیات تعریف شده، داده‌ها برای پردازش مجدد در اختیار سیستم کنترلی قرار می‌گیرد. نظارت بر مجموع این فرآیندها نیز، از طریق یک تراشه مجهز به هوش مصنوعی صورت می‌گیرد. بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی در این فرایند، قابلیت کنترل پهپاد را بهبود داده و دستیابی به اهداف از پیش تعریف‌شده را تضمین می‌کند. فناوری مذکور، در جولای سال ۲۰۱۸ میلادی، دفتر مالکیت فکری چین به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «CN110737212» انتشار یافته است.

گفتنی است که این تنها نوآوری هوآوی در زمینه توسعه و بهبود فناوری‌های پهپادی محسوب نمی‌شود. اوایل دسامبر ۲۰۲۰ نیز، هوآوی خبر از انتشار و تأیید پتنتی در دفتر مالکیت فکری چین داد که عنوان آن، «ماژول‌های شناسایی وسایط نقلیه هوایی بدون سرنشین» بود. در پتنت مذکور، نحوه شناسایی ناوگان پهپادهای این شرکت و ردیابی اطلاعات هر یک از آن‌ها در چرخه‌های مختلف پروازی توصیف شده است. به نظر می‌رسد که عزم هوآوی در زمینه توسعه فناوری‌های پهپادی و حضور قدرتمند در این صنعت، جدی بوده و باید منتظر خبرهای جدیدی از رقابت هوآوی با سایر فناوران پیشگام این حوزه باشیم.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.