اسانس علامت تجاری در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۰۴ بهمن ۱۳۹۹

اسانس علامت تجاری در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

آکادمی کانون پتنت ایران، در ادامه برنامه‌های خود برای آموزش مخاطب‌محور در حوزه‌های مختلف مالکیت فکری، اقدام به برگزاری وبینار آموزشی علامت تجاری نموده است. معرفی علائم تجاری به‌عنوان یکی از راهکارهای ارزش‌آفرینی برای دارایی‌های نامشهود و هویت‌بخشی به کسب‌وکار، محور اصلی وبیناری است که در روز سه‌شنبه، مورخ ۱۴ بهمن‌ماه سال جاری و در قالب سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

با شدت گرفتن رقابت‌ها در دنیای کسب‌وکار، هر آنچه بتواند هویتی متمایز برای محصول یا خدمت عرضه شده به بازار ایجاد نماید، ابزاری برای موفقیت خواهد بود. در این میان، برخی شرکت‌ها به‌منظور افزایش فروش خود، سعی دارند تا با عرضه محصولی مشابه با محصولات محبوب بازار و ایجاد بزرگنمایی در مشابهت‌ها، از این محبوبیت به نفع خودشان استفاده کنند. کافی است کمی به دور و بر خود نگاه کنید تا با انواع و اقسام کپی‌برداری از اسامی، بسته‌بندی‌ها و حتی رنگ محصولات مواجه شوید. اما به‌عنوان یک صاحب کسب‌وکار، در مواجهه با این معضل چه باید کرد؟ کلید حل مسئله، سیستم‌های مالکیت فکری و به‌طور خاص، علائم تجاری است. یک علامت تجاری، با متمایز نمودن محصول یا خدمت از نمونه‌های مشابه و جلوگیری از کپی‌برداری‌های ناشیانه، مسیر رشد و توسعه کسب‌وکار را هموار نموده و خیال شما را از این موضوع راحت می‌کند.

نکته مهم پیرامون علائم تجاری، لزوم آگاهی فناوران و صاحبان کسب‌وکار، از چگونگی حفاظت و استفاده از مزایای این دسته از حقوق مالکیت فکری است. بر همین اساس، آکادمی کانون پتنت ایران، در تقویم زمستانه خود، موضوع علامت تجاری را نیز قرار داده و به دنبال آن است که فناوران را در کنار لزوم ارزش نهادن به حفاظت از اختراعات و دستاوردهای فناورانه، به حفاظت از برند و نشان‌‌های تجاری هم ترغیب نماید. البته پیش از این و در سال ۱۳۹۸، دو کارگاه آموزشی با عنوان «علامت تجاری؛ کسب‌وکار خود را علامت‌دار کنید» نیز برگزار گردید که با استقبال مخاطبین روبرو شد. نظر به درخواست‌های ارائه شده از سوی مخاطبین و نظرسنجی‌های صورت گرفته در وبینارهای فصل قبل آکادمی، تصمیم بر این شد که رویکرد آموزشی نسبت به موضوع علامت تجاری نیز، در تقویم زمستانه گنجانیده شده و این سرفصل هم، در قالب سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری قرار گیرد. از همین رو، سه‌شنبه هفته آینده، مورخ ۱۴ بهمن‌ماه و از ساعت ۱۶ الی ۱۸، وبیناری در این خصوص برگزار می‌گردد.

 در این وبینار دو ساعته، سرکار خانم «عطیه قائمی»، وکیل فعال در حوزه مالکیت فکری، مبانی حمایت از علامت تجاری به‌عنوان ابزاری برای ایجاد و حفظ مزیت رقابتی شرکت‌ها را بیان می‌دارند. از محورهای این وبینار، می‌توان به تعریف علامت تجاری، بررسی شرایط علائم قابل ثبت و غیرقابل ثبت، جستجوی علائم تجاری و آموزش چگونگی ثبت آن‌ها در ایران اشاره نمود. از علاقه‌مندان، دعوت می‌گردد تا با استفاده از این لینک، نسبت به ثبت‌نام و حضور در وبینار علامت تجاری اقدام نمایند.

 

وبینار علامت تجاری

پربازدید‌ترین‌ها

فراخوان «EPO» برای پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط با ثبت اختراع
۳۰ مرداد ۱۴۰۰

فراخوان «EPO» برای پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط با ثبت اختراع

دفتر ثبت اختراع اروپا، فراخوان جدیدی برای پیشنهادات مرتبط با برنامه تحقیقات دانشگاهی (ARP) منتشر نموده است. بر اساس این فراخوان که پنجمین دوره حمایت از تحقیقات دانشگاهی در حوزه مالکیت فکری است، به هر یک از پژوهش‌های انتخاب شده، تا سقف ۱۵۰ هزار یورو تخصیص می‌یابد. در این فراخوان، سه حوزه تحقیقاتی شامل «از تحقیقات دانشگاهی تا اکوسیستم‌های نوآوری»، «هوش مصنوعی برای آموزش IP» و «هوش مصنوعی در حوزه پتنت» پوشش داده شده‌اند.

نظارت کامل بر عملکرد قلب به کمک بازوبندهای اپل
۳ شهریور ۱۴۰۰

نظارت کامل بر عملکرد قلب به کمک بازوبندهای اپل

اپل بازوبند هوشمندی ابداع نموده که نظارت بر کارکرد قلب را تسهیل می‌کند. بنا بر ثبت اختراع جدید این غول سلامت دیجیتال، امکان کنترل کامل وضعیت قلب حتی در زمان حرکت و کارهای روزانه هم بدون اینکه مشکلی برای کاربر به دنبال داشته باشد، فراهم شده و اطلاعات در زمان واقعی، از طریق دستگاه‌های الکترونیک هوشمند قابل دسترس و استفاده خواهد بود.

افزایش اهمیت پتنت‌های ضروری استاندارد برای صنایع ژاپنی
۱ شهریور ۱۴۰۰

افزایش اهمیت پتنت‌های ضروری استاندارد برای صنایع ژاپنی

بنا بر مطالعه اخیر وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن پیرامون پتنت‌های ضروری استاندارد و صدور مجوز آن‌ها، اهمیت و کاربرد این پتنت‌ها در صنایع ژاپنی به شدت افزایش یافته است. افزایش اختلافات و تعارضات در زمینه صدور مجوز برای این دسته از پتنت‌ها، ضرورت وضع قوانین در مورد مراحل صدور مجوز، شرایط اعطای مجوز و ارائه اطلاعات بین طرفین مذاکرات را بیش از پیش نموده است.

افزایش فعالیت‌های ثبت اختراع فناوران انگلیسی در بازارهای خارجی
۳۱ مرداد ۱۴۰۰

افزایش فعالیت‌های ثبت اختراع فناوران انگلیسی در بازارهای خارجی

بنا بر گزارش دفتر مالکیت فکری انگلیس، هدف عمده فعالیت‌های ثبت اختراع متقاضیان انگلیسی، شامل یکی از دفاتر انگلیس، اروپا و آمریکا بوده و اکثر درخواست‌ها، حداقل در یکی از این سه دفتر به ثبت رسیده‌اند. در کنار این واقعیت، شواهد حاکی از آن است که تمایل فناوران انگلیسی نسبت به بازارهای آمریکا و چین رو به افزایش بوده و گواه این مسئله، در روند صعودی درخواست‌های ثبت اختراع در این دو کشور دیده می‌شود.

فرار اپل از یک دعوی جالب و پرداخت غرامتی ۳۰۸ میلیون دلاری
۸ شهریور ۱۴۰۰

فرار اپل از یک دعوی جالب و پرداخت غرامتی ۳۰۸ میلیون دلاری

در حالی که اپل پیش‌تر ملزم به پرداخت غرامتی ۳۰۸.۵ میلیون دلاری برای نقض یک پتنت به شرکت «PMC» شده بود، اما حکم جدید دادگاه همه چیز را تغییر داد. بر اساس حکم جدید، نه تنها اپل تبرئه شده، بلکه هزینه‌های ناشی از دعوی هم بر دوش شرکت شاکی افتاده است. داستان این دعوی حقوقی و روش بکارگرفته شده توسط «PMC» بسیار خواندنی و جالب است. این شرکت، فناوران را برای فناوری‌هایی تحت فشار می‌گذارد که در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ ثبت شده‌اند و باید بیش از بیست سال پیش، اعتبار آن‌ها به پایان می‌رسید.

استراتژی چندوجهی و پیچیده تسلا در حوزه نوآوری
۲ شهریور ۱۴۰۰

استراتژی چندوجهی و پیچیده تسلا در حوزه نوآوری

یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت تسلا، حجم زیاد نوآوری در این شرکت عنوان شده که موقعیت آن را به‌عنوان یکی از پیشگامان طراحی و تولید خودروهای الکتریکی، حفظ و تقویت نموده است. بنابر اطلاعات موجود، تسلا از زمان تأسیس خود، بیش از ۵۸۰ گواهی ثبت اختراع داشته و این سبد پتنت ارزشمند و متمایز، مسیر حرکت این شرکت به سوی آینده‌ای موفق را هموار نموده است. گروه ماشین‌آلات الکتریکی، حمل‌ونقل، نیمه‌هادی‌ها و فناوری‌های کامپیوتری، حوزه‌های اصلی تمرکز تسلا را شامل می‌شوند.