اسانس علامت تجاری در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۰۴ بهمن ۱۳۹۹

اسانس علامت تجاری در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

آکادمی کانون پتنت ایران، در ادامه برنامه‌های خود برای آموزش مخاطب‌محور در حوزه‌های مختلف مالکیت فکری، اقدام به برگزاری وبینار آموزشی علامت تجاری نموده است. معرفی علائم تجاری به‌عنوان یکی از راهکارهای ارزش‌آفرینی برای دارایی‌های نامشهود و هویت‌بخشی به کسب‌وکار، محور اصلی وبیناری است که در روز سه‌شنبه، مورخ ۱۴ بهمن‌ماه سال جاری و در قالب سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

با شدت گرفتن رقابت‌ها در دنیای کسب‌وکار، هر آنچه بتواند هویتی متمایز برای محصول یا خدمت عرضه شده به بازار ایجاد نماید، ابزاری برای موفقیت خواهد بود. در این میان، برخی شرکت‌ها به‌منظور افزایش فروش خود، سعی دارند تا با عرضه محصولی مشابه با محصولات محبوب بازار و ایجاد بزرگنمایی در مشابهت‌ها، از این محبوبیت به نفع خودشان استفاده کنند. کافی است کمی به دور و بر خود نگاه کنید تا با انواع و اقسام کپی‌برداری از اسامی، بسته‌بندی‌ها و حتی رنگ محصولات مواجه شوید. اما به‌عنوان یک صاحب کسب‌وکار، در مواجهه با این معضل چه باید کرد؟ کلید حل مسئله، سیستم‌های مالکیت فکری و به‌طور خاص، علائم تجاری است. یک علامت تجاری، با متمایز نمودن محصول یا خدمت از نمونه‌های مشابه و جلوگیری از کپی‌برداری‌های ناشیانه، مسیر رشد و توسعه کسب‌وکار را هموار نموده و خیال شما را از این موضوع راحت می‌کند.

نکته مهم پیرامون علائم تجاری، لزوم آگاهی فناوران و صاحبان کسب‌وکار، از چگونگی حفاظت و استفاده از مزایای این دسته از حقوق مالکیت فکری است. بر همین اساس، آکادمی کانون پتنت ایران، در تقویم زمستانه خود، موضوع علامت تجاری را نیز قرار داده و به دنبال آن است که فناوران را در کنار لزوم ارزش نهادن به حفاظت از اختراعات و دستاوردهای فناورانه، به حفاظت از برند و نشان‌‌های تجاری هم ترغیب نماید. البته پیش از این و در سال ۱۳۹۸، دو کارگاه آموزشی با عنوان «علامت تجاری؛ کسب‌وکار خود را علامت‌دار کنید» نیز برگزار گردید که با استقبال مخاطبین روبرو شد. نظر به درخواست‌های ارائه شده از سوی مخاطبین و نظرسنجی‌های صورت گرفته در وبینارهای فصل قبل آکادمی، تصمیم بر این شد که رویکرد آموزشی نسبت به موضوع علامت تجاری نیز، در تقویم زمستانه گنجانیده شده و این سرفصل هم، در قالب سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری قرار گیرد. از همین رو، سه‌شنبه هفته آینده، مورخ ۱۴ بهمن‌ماه و از ساعت ۱۶ الی ۱۸، وبیناری در این خصوص برگزار می‌گردد.

 در این وبینار دو ساعته، سرکار خانم «عطیه قائمی»، وکیل فعال در حوزه مالکیت فکری، مبانی حمایت از علامت تجاری به‌عنوان ابزاری برای ایجاد و حفظ مزیت رقابتی شرکت‌ها را بیان می‌دارند. از محورهای این وبینار، می‌توان به تعریف علامت تجاری، بررسی شرایط علائم قابل ثبت و غیرقابل ثبت، جستجوی علائم تجاری و آموزش چگونگی ثبت آن‌ها در ایران اشاره نمود. از علاقه‌مندان، دعوت می‌گردد تا با استفاده از این لینک، نسبت به ثبت‌نام و حضور در وبینار علامت تجاری اقدام نمایند.

 

وبینار علامت تجاری

پربازدید‌ترین‌ها

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی
۲۱ تیر ۱۴۰۰

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی

شیائومی در تلاش برای توسعه قابلیت نوآورانه‌ای برای شارژ گوشی‌های هوشمند است. این فناوری که به تازگی در دفتر مالکیت فکری چین به ثبت رسیده، از صدا برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کند. به این منظور، دستگاهی برای جمع‌آوری صدا و ارتعاشات محیط تعبیه شده که آن‌ها را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. در ادامه، این لرزش مکانیکی به یک جریان الکتریکی تبدیل شده و شارژ شگفت‌انگیز تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های الکترونیکی را ممکن می‌سازد.