تلاش آمازون برای جلوگیری از سرقت سفارشات از درب منازل
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ تلاش آمازون برای جلوگیری از سرقت سفارشات از درب منازل

آمازون به‌منظور جلوگیری از سرقت سفارشات مشتریان، ایده‌های جدیدی در سر دارد. ثبت اختراع جدید این شرکت فناور، حکایت از بکارگیری مجموعه‌ای از فناوری‌های بی‌سیم و دستگاه‌های ارتباطی دارد که جلوگیری از سرقت محموله‌ها در درب منزل مشتریان و اطمینان از تحویل نهایی آن‌ها را ممکن می‌سازد.

با افزایش خریدهای آنلاین و استقبال فزاینده مردم از کسب‌وکارهای مبتنی بر تجارت الکترونیک، چالش‌های متنوعی پیش روی بازیگران این صنعت پدید آمده است. جدی‌تر شدن رقابت بین شرکت‌هایی مانند والمارت و آمازون، آن‌ها را بر آن داشته تا با ارائه نوآوری‌های مختلف، فرآیند فروش اینترنتی و حمل و تحویل سفارشات مشتریان را تسهیل نمایند. در حالی که بسیاری از اخبار، بر توسعه فناوری‌های مرتبط با حمل سفارشات متمرکز شده و پهپادهای حمل سفارش، محور اصلی سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها را تشکیل می‌دهند، اما چالش‌های جانبی دیگری هم وجود دارد. به‌عنوان مثال، پس از این‌که سفارشات به درب منزل مشتریان انتقال یافت (خواه از طریق کارکنان بخش تحویل سفارش و خواه از طریق پهپادهای حمل سفارشات)، حصول اطمینان از رسیدن آن‌ها به دست مشتری، بسیار مهم است. در بسیاری اوقات، حاملان بسته‌های سفارشی، با درب بسته مواجه شده و کسی جوابگوی آن‌ها برای دریافت محموله نیست. در این حالت، بسته‌ها در جلوی درب رها شده و در معرض سرقت قرار می‌گیرند. این مشکل، به‌ویژه در ایام تعطیلات سال جاری کریسمس که با وجود اپیدمی کووید-۱۹، خریدهای آنلاین به شدت افزایش یافت و ازدحام سفارشات و ترافیک کاری شدیدی را به دنبال داشت، یک چالش جدی برای آمازون و البته بسیاری از مشتریان ایجاد نمود.

راهکار خلاقانه آمازون برای رفع این مشکل، مجموعه‌ای از روش‌های کنترل و نظارت از راه دور محموله بوده که با هشدارهای ضروری در هنگام جابجایی مشکوک همراه می‌باشد. بر اساس اسناد ثبت اختراع، آمازون به‌عنوان مالک اولیه و فرستنده محصول، شرکت حمل‌ونقل و همچنین سیستم امنیتی گیرنده سفارش (مثلاً زنگ درب خانه)، سه ضلع اصلی سیستم هشداردهی سرقت را تشکیل می‌دهند. با استفاده از دستگاه‌های ارتباطی، سنسورهای تعبیه شده در بسته و حتی دوربین‌های امنیتی صاحب‌خانه، می‌توان تأیید کرد که آیا رها کردن بسته در موقعیت فرضی مجاز است یا خیر. به‌عنوان مثال، رصد وجود دوربین‌های امنیتی کافی برای جلوگیری از سرقت، به‌عنوان یکی از آیتم‌های مهم برای قرار دادن محموله در درب منزل تلقی می‌گردد.

اگر بررسی‌ها حکایت از ایمنی لازم داشته باشد، مأمور انتقال سفارشات، پهپاد یا ربات حمل و تحویل، می‌تواند بسته سفارشی را در درب منزل یا محل تعیین شده قرار داده و بدون دریافت رسید، محل را ترک نماید. اما همچنان بسته تا تحویل نهایی سفارش به دست مشتری، در رصد دقیق قرار داشته و دست سارقان باز نیست. در ادامه، از طریق سنسورها، وضعیت مکانی بسته به‌صورت دقیق رصد شده و در صورت حرکت آن، بررسی می‌شود که آیا بسته به سمت داخل خانه حرکت نموده یا در حال دور شدن از آنجا است. طبیعتاً دور شدن بسته از خانه، به معنای سرقت و نزدیک شدن به خانه، به معنای حمل آن توسط گیرنده به داخل خانه خواهد بود!

لازم به ذکر است که آمازون فناوری فناوری جدید خود را در سپتامبر ۲۰۱۷، در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسانیده و به تازگی، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراعی به شماره «US 10878675» شده است. این فناوری به ظاهر ساده، کمک می‌کند تا نارضایتی کاربران از سرقت و جابجایی غیرمجاز سفارشات کاهش یافته و آمازون، کنترل بیشتری بر روی فرآیند حمل و تحویل سفارشات خود داشته باشد. در دنیای مدرن فعلی که هر روز بر حجم سفارشات آنلاین افزوده شده و این روش خرید، حتی برای محصولات غذایی نیز یک امر رایج شده است، شرکتی می‌تواند رقبای خود را کنار زده و سهم بیشتری از بازار را بدست آورد که حتی به کوچک‌ترین جنبه‌های تجارت هم توجه لازم را داشته باشد. ایده جدید آمازون، مصداق بارزی برای این موضوع است که با عملیاتی شدن آن، رضایت بیشتر مشتری و احساس امنیت نسبت به محموله‌های سفارش داده شده را به‌همراه خواهد داشت.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day