رشد پنج درصدی درخواست‌های ثبت اختراع درآمریکا؛ «IBM» هم ۲۸تایی شد!
۰۵ بهمن ۱۳۹۹ رشد پنج درصدی درخواست‌های ثبت اختراع درآمریکا؛ «IBM» هم ۲۸تایی شد!

به رغم شیوع اپیدمی کووید-۱۹ و اثرات سوء آن بر اقتصاد جوامع مختلف، آمارها حاکی از آن است که فعالیت‌های ثبت اختراع در آمریکا، همچنان روند افزایشی خود را دنبال نموده است. با افزایش پنج درصدی پرونده‌های ثبت اختراع در سال ۲۰۲۰ میلادی، تعداد درخواست‌ها از مرز ۴۱۳ هزار نیز گذر نموده و رکورد جدیدی به ثبت رسیده است. در این بین، شرکت مشهور «IBM»، برای بیست و هشتمین سال متوالی، در صدر متقاضیان دارنده بیشترین «US» پتنت‌ گرنت شده قرار گرفته و با اقتدار، جایگاه خود را حفظ نموده است.

بر اساس گزارش جدید «IFI Claims»، در سال ۲۰۲۰ میلادی، مجموعاً ۴۱۳.۱۷۶ درخواست ثبت اختراع جدید، به دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا ارسال گردیده که افزایش تقریباً ۱۹ هزار واحدی را نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی (۳۹۴.۳۴۹ درخواست) نشان می‌دهد. برخلاف تعداد درخواست‌ها، تعداد گواهی‌های صادر شده، با افت نسبی مواجه بوده و با کاهش کمتر از یک درصدی، به ۳۵۲.۰۱۳ عدد رسیده است.

آمار جدید، در حالی انتشار یافته که با شیوع اپیدمی کووید-۱۹، بسیاری منتظر یک کاهش چشم‌گیر در آمارهای ثبت اختراع و اعطای گواهی‌ها بودند. با این حال، به نظر می‌رسد که نگرانی‌های اولیه مبنی بر کاهش جدی فعالیت‌های ثبت اختراع ناشی از اپیدمی کرونا، تا حدودی بی‌مورد بوده و این موضوع، در افزایش تعداد درخواست‌های ثبت شده در آمریکا، به خوبی دیده می‌شود. البته شکی نیست که وضعیت اقتصاد جهانی، بر فعالیت‌های تحقیق و توسعه تأثیری جدی داشته و از آنجا که این اثرات، با کمی تأخیر بر روند فعالیت‌های ثبت اختراع اثر می‌گذارند، باید منتظر ماند و تأثیر واقعی کووید-۱۹ را در اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی به نظاره نشست. با این وجود، شاید روند صعودی تمایل به خلق نوآوری و حفاظت از آن‌ها در سیستم‌های پتنت معتبر جهان، به حدی باشد که حتی کاهش تحقیق‌و‌توسعه ناشی از اپیدمی نیز، منجر به ایجاد یک روند نزولی در سیستم‌های پتنت نگردد.

نکته جالب‌توجه گزارش یاد شده، صدرنشینی مجدد «IBM» با ۹.۱۳۰ گواهی ثبت اختراع است که جایگاه نخست متقاضیان دارنده «US» پتنت گرنت‌شده را برای بیست و هشتمین سال متوالی، برای این شرکت به ارمغان آورده است. سامسونگ با فاصله‌ای زیاد (۶.۴۱۵ پتنت)، در جایگاه دوم قرار گرفته و «Canon» (با ۳.۲۲۵ پتنت)، مایکروسافت ( با ۲.۹۰۵ پتنت) و اینتل (با ۲.۸۶۷ پتنت)، در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند. شایان ذکر است که تمامی این شرکت‌ها، با افت نسبی در تعداد پتنت مواجه شده‌اند که بیشترین کاهش، به «canon» با افتی ۹ درصدی تعلق دارد. این در حالی است که شرکت‌های حاضر در رده‌های ششم تا نهم (TSMC و LG و اپل و هوآوی)، افزایش تعداد گواهی‌های ثبت اختراع در سال ۲۰۲۰ را تجربه نموده‌اند. بیشترین درصد افزایش را هم، شرکت‌های کیا موتورز با ۴۴ درصد و شارپ با ۲۷ درصد تجربه نموده‌اند که رده‌های ۲۴ و ۳۲ متقاضیان برتر را برای آن‌ها به ارمغان آورده است.

فهرست دیگری که «IFI Claims» منتشر نموده، شرکت‌های برتر جهانی از منظر تعداد پتنت فامیلی‌های فعال است. «Global 250 List»، به مالکیت واقعی پتنت و بررسی همه فعالیت‌های زیرمجموعه‌های شرکت‌های فناور می‌پردازد. از این منظر، سامسونگ با ۸۰.۵۷۷ پتنت فامیلی فعال، برای دومین سال پیاپی، در جایگاه نخست قرار گرفته است. جالب این‌که تعداد پتنت فامیلی‌های فعال «IBM»، برابر با ۳.۸۵۴۱ مورد بوده و کمتر از نصف دارایی‌های سامسونگ و زیرمجموعه‌هایش می‌باشد.

لازم به تأکید است که از منظر مبدأ جغرافیایی گواهی‌های ثبت اختراع، متقاضیان آمریکایی با ۱۶۴.۳۷۹ پتنت، در صدر قرار گرفته‌ و پس از آن‌ها، متقاضیان ژاپنی با ۵۲.۴۲۱ و کره جنوبی با ۲۲.۴۰۰ پتنت، در رده‌های دوم و سوم جای دارند. چین نیز، با ۱۸.۷۹۲ گواهی ثبت اختراع جدید، در رده چهارم قرار گرفته که البته، رشد ۱۱/۳ درصدی تعداد گواهی‌های متقاضیان چینی، بسیار جالب‌توجه است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day