دعوی متقابل سامسونگ و اریکسون بر سر صدور مجوز
۱۱ بهمن ۱۳۹۹ دعوی متقابل سامسونگ و اریکسون بر سر صدور مجوز

شرکت سوئدی اریکسون، در ادامه اختلافات حقوقی دامنه‌دار خود با سامسونگ، شکایت جدیدی با موضوع نقض پتنت علیه این شرکت به ثبت رسانیده است. بنا بر این شکایت که ابتدای سال جاری میلادی و در دادگاه منطقه‌ای ایالت تگزاس آغاز شده، مجموعه تجهیزات و سیستم‌های زیرساختی سامسونگ، شش گواهی ثبت اختراع اریکسون را نقض نموده است.

صنایع مخابرات و ارتباطات، با رقابت شدید بین چندین و چند شرکت فناور مواجه بوده و همین مسئله، اهمیت مالکیت فکری و ثبت اختراع را به شدت بالا برده است؛ این مسئله، تا جایی است که پتنت‌های ضروری استاندارد، جزئی جدانشدنی از این صنعت بوده و هر فعال جدید، برای دسترسی به مجموعه‌ای از این پتنت‌ها، باید حق امتیاز قابل توجهی پرداخت نماید. بدیهی است که در چنین شرایطی، اختلافات و دعاوی حقوقی متعددی بین بازیگران فعال در صنعت پدید می‌آید. نزاع جدید اریکسون و سامسونگ را هم می‌توان یکی از همین موارد دانست. بنا بر گزارش‌ها، اریکسون در شکایت خود، فناوری‌های «eNB (LTE)» و «Massive MIMO» سامسونگ را که در شبکه‌های ارتباطی کاربرد داشته و کارایی آن‌ها را بهبود می‌دهد، هدف قرار داده است.

اریکسون در شکایت خود، به شش گواهی ثبت اختراع با شماره‌های «US 8301149» و «US 9037166» و «US 9107082» و «US 9500605» و «US 9692682» و «US 10172066» اشاره نموده و مدعی است که سامسونگ، این مجموعه پتنت را نقض نموده است. نکته جالب‌تر این‌که اریکسون، در تلاش برای جلوگیری از واردات سیستم‌های زیرساختی سامسونگ به خاک آمریکا بوده و در این مسیر، شکایت جداگانه‌ای در کمیسیون تجارت بین‌الملل آمریکا به ثبت رسانیده است. مجموعه این اقدامات، حاکی از عزم جدی اریکسون برای مقابله با سامسونگ و جلوگیری از فعالیت‌های این شرکت در بازار آمریکا است. اما این سؤال پیش می‌آید که چه چیزی موجب چنین تقابل سخت و تهاجمی از سوی اریکسون شده است؟

در سال ۲۰۱۴ میلادی، سامسونگ و اریکسون، طی یک توافقنامه صدور مجوز متقابل، همکاری‌های فناورانه خود را گسترش دادند که این توافق، در سال گذشته میلادی به پایان رسید. قبل از انقضای قرارداد مذکور، اریکسون تلاش کرد تا موافقت‌نامه جدیدی را با رقیب خود به امضا برساند. تلاش‌هایی که موفقیت‌آمیز نبود. اریکسون مدعی است که سامسونگ، از پذیرفتن شرایط پیشنهادی امتناع ورزیده و در عوض، پیشنهاداتی ارائه نموده که نشان از عدم حسن نیت و لحاظ شرایط منصفانه، منطقی و به دور از تبعیض دارد. به عبارت بهتر، اختلاف این دو غول فناوری، بر سر شرایط صدور مجوز مبتنی بر اصول «FRAND» است که در نهایت، به دعوی حقوقی فعلی منجر شده است. در متن شکایت آمده است: «سامسونگ اصرار داشت که تنها در صورت پذیرش حق امتیاز بسیار پایین برای پتنت‌های اصلی اریکسون، حاضر به انعقاد یک توافق صدور مجوز متقابل خواهد شد».

اریکسون که در یازدهم دسامبر سال گذشته میلادی هم، سامسونگ را به نقض تعهدات قراردادی برای مذاکره با حسن نیت و منطبق بر قوانین «FRAND» متهم نموده بود، در شکایت جدید خود، هزینه‌های ناشی از تأخیر در پرداخت حق امتیاز و سایر موارد احتمالی را، کاهش ۱۱۸ تا ۱۷۷ میلیون دلاری درآمد عملیاتی در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی ارزیابی نموده است. این در حالی است که سامسونگ هم دست به کار شده و در شکایتی که به دادگاه ووهان چین ارائه نموده، اریکسون را به عدم تعیین حق امتیاز منصفانه برای پتنت‌های خود در زمینه فناوری‌های «4G» و «5G» متهم کرده است. با توجه به دعوی قبلی دو شرکت در سال ۲۰۱۲ که پس از دو سال، با پرداخت مبلغ ۶۵۰ میلیون دلار از سوی سامسونگ حل‌وفصل شد، باید منتظر ماند و نتیجه این دعاوی جدید پیچیده را هم به نظاره نشست.

 

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.