وبینار آموزشی اسرار تجاری در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۸ بهمن ۱۳۹۹ وبینار آموزشی اسرار تجاری در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

آکادمی کانون پتنت ایران، در ادامه برنامه‌های مخاطب‌محور خود در حوزه‌های مختلف مالکیت فکری، اقدام به برگزاری نخستین وبینار آموزشی اسرار تجاری نموده است. این وبینار که به معرفی اسرار تجاری به‌عنوان یکی از راهکارهای حفاظت از دارایی‌های فکری می‌پردازد، روز سه‌شنبه مورخ ۲۸ بهمن‌ماه سال جاری و در قالب سه‌‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری، برگزار می‌گردد.

کسب‌وکارهای مختلف، برای حفاظت از دارایی‌های نامشهود خود، سیاست‌های به نسبت متفاوتی در پیش می‌گیرند. یک شرکت فعال در صنعت چاپ و نشر کتاب، حقوق کپی‌رایت را در اولویت قرار می‌دهد، یک شرکت فروش اینترنتی، بر ثبت علائم تجاری متمرکز می‌شود و یک تولیدکننده محصولات فناورانه هم، ثبت اختراع را به‌عنوان استراتژی اصلی خود در نظر می‌گیرد. بدیهی است که یک بنگاه اقتصادی، ممکن است ترکیبی از این موارد را در سبد دارایی‌های فکری خود گنجانده باشد. در این بین، یکی از رایج‌ترین اشکال حفاظت از دارایی‌های نامشهود در کسب‌وکارهای مختلف، رازداری و محرمانگی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که محرمانه نگه داشتن دانش، فناوری و سایر دارایی‌های نامشهود در قالب اسرار تجاری یا «Trade Secrets»، یکی از راهکارهای متداول و قدیمی کسب‌وکارها است.

یک راز تجاری، همانند رژیمی قانونی است که بین شرکای تجاری، از روابط مبتنی بر اعتماد حفاظت می‌کند. پیش از عصر صنعتی شدن، نوآوران و صنایع، سعی داشتند تا «ترفندها و اسرار کسب‌وکار» خود را در کارگاه‌های کوچک و اغلب خانوادگی خود حفظ کنند. با این حال، همان‌طور که مغازه‌ها و کارگاه‌های سنتی به کارخانجات و صنایع بزرگ تبدیل می‌شد، به سیستمی قانونی نیاز بود که بتواند تعهدات و قول کارکنان در ارتباط با محرمانه ماندن یک فرایند خاص و یا یک قطعه از تجهیزات مورد استفاده را تضمین نموده و اجرایی سازد. در حال حاضر نیز، راز تجاری یکی از روش‌های معمولی است که در بسیاری از شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه این نوع از حفاظت، محدودیت‌های قابل توجهی نسبت به روش‌هایی همچون ثبت اختراع دارد، اما به تناسب شرایط، گاهی شرکت‌های فناور مجبور به استفاده از چنین راهکاری می‌شوند. نظر به لزوم استفاده از یک سبد دارایی فکری متنوع در شرکت‌ها، آکادمی کانون در ادامه برنامه‌های متنوع خود که بیشتر بر حوزه ثبت اختراع متمرکز بود، دوره‌هایی همچون اسرار تجاری را نیز اضافه نموده تا با آشنا نمودن مخترعین و فناوران کشور با این نوع از حفاظت، ترکیبی از قوی‌ترین ابزارها را به فناوران کشور معرفی نماید.

در این وبینار، سرکار خانم «ساناز جوادی»، ضمن تعریف اسرار تجاری و بیان اهمیت آن‌ها، مخاطبین را با قوانین مرتبط و برخی تجربه‌های عملی آشنا می‌سازد. از جمله محورهای این رویداد، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کلیات و اهمیت اسرار تجاری و اطلاعات محرمانه
  • ابزارها و راهکارهای حقوقی و حمایتی
  • قوانین مربوط به اسرار تجاری
  • بیان تجربه‌های عملی شرکت‌های بین‌المللی در حمایت از اسرارتجاری
  • پروژه‌ها و مطالعات سازمان‌های بین‌المللی در زمینه حمایت از اسرار تجاری
  • قراردادها

این وبینار، در روز سه‌شنبه مورخ ۲۸ بهمن‌ماه، از ساعت ۱۶ الی ۱۸ و به‌صورت رایگان برگزار می‌گردد. علاقه‌مندان می‌توانند با استفاده از این لینک، نسبت به ثبت‌نام در وبینار اقدام نمایند. گفتنی است که نظر به ظرفیت محدود اتاق وبینار، اولویت با افرادی است که زودتر نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day