ساخت خودروهای واقعی با روشی مشابه اسباب‌بازی‌ها
۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ساخت خودروهای واقعی با روشی مشابه اسباب‌بازی‌ها

تسلا آرزوی خود برای ساخت یکپارچه بدنه خودرو با استفاده از ریخته‌گری را رها نکرده است. ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل این شرکت که همواره با توئیت‌های جنجالی خود دنیا را شگفت‌زده نموده و از آینده نه‌چندان دور محصولات تسلا می‌گوید، اخیراً در توئیتی اعلام کرده که در آینده‌ای نزدیک، شاهد انقلابی در صنعت خودرو خواهیم بود.

تسلا، خودروسازی به شدت خلاق و نوآور بوده که همواره در تلاش است تا با بکارگیری فناوری‌های به‌روز،جنبه‌های مختلف خودرو، اعم از باتری، فرآیند ساخت و حتی بازبینی و تعمیرات و نگهداری را متحول سازد. طراحی و ساخت بدنه هم، یکی از همین جنبه‌ها است که به نظر می‌رسد، به گام‌های نهایی برای تحقق ایده‌اش نزدیک شده است. ماسک در توئیت خود آورده: «ما با استفاده از دستگاه‌های ریخته‌گری بزرگمان، در تلاشیم تا ابعاد کامل خودروها را به همان روشی تولید کنیم که ماشین‌های اسباب‌بازی ساخته می‌شوند».

سخنان ایلان ماسک، به فناوری ریخته‌گری یکپارچه این شرکت، یعنی «Unibody Casting» اشاره دارد که پیش از این، تسلا آن را در ثبت اختراعی معرفی نموده بود. در صورت عملیاتی شدن چنین فرایندی، بدنه خودرو به صورت یکپارچه ریخته‌گری شده و هم در هزینه و هم در زمان تولید، انقلابی به راه می‌افتد. در این پتنت که در جولای سال ۲۰۱۹ میلادی و با شماره «US 2019/0217380»، توسط دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا انتشار یافته، فرآیند تولید یکپارچه اسکلت بیرونی خودرو تشریح شده است. در آن زمان، بسیاری از متخصصین صنعت خودرو، با دیده تردید به این ایده نگریسته و حتی آن را محکوم به شکست می‌دانستند. اما به نظر می‌رسد که ایلان ماسک و تسلا، بار دیگر به‌دنبال شگفتی‌سازی می‌باشند.

ماسک تلاش دارد تا با الهام گرفتن از تولید ماشین‌های اسباب‌بازی که از یک تکه چوب یا فلز تراشیده می‌شوند، این تکنیک را از صنعت اسباب‌بازی قرض نموده و در صنعت خودروهای واقعی به کار گیرد. لازم به تأکید است که این روش، از گذشته دور برای تولید ماشین‌های اسباب‌بازی استفاده می‌شد و شاید صرفاً یک ذهن خلاق و نگاهی متفاوت نیاز داشت تا بتواند به صنعت خودرو هم راه یابد.

لازم به تأکید است که تسلا، انقلاب در ساخت یکپارچه بدنه خودرو را با «SUV» برقی مدل «Y» خود آغاز کرده و به سرعت به پیش می‌رود. از سوی دیگر، با توجه به آغاز تولید «Cybertruck» از اواخر سال جاری میلادی، ممکن است که این خودرو، به‌عنوان نقطه آغازین این انقلاب فناورانه مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به ابعاد دستگاه‌های ریخته‌گری در پتنت مذکور و تأکید ایلان ماسک بر ماشین‌های خاص و غول‌پیکر ریخته‌گری، احتمالاً هدف تسلا، محدود به خودروی مدل «Y» نبوده و خودروهای بزرگ‌تری مانند کامیون‌های این شرکت نیز مدنظر است.

گفتنی است که یک نقطه کور و تاریک هم در کل این ماجرا دیده می‌شود و آن این است که وضعیت پتنت مورد بحث که بسیاری از کارشناسان توئیت ایلان ماسک را به آن ارجاع داده‌اند، در پایگاه داده گوگل پتنت، به‌صورت رهاشده یا «Abandoned» معرفی شده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.